Kultura-Media-Teologia, 2014, nr 16
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/35912
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2014, nr 16 wg Temat "Benedykt XVI"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Analiza informacji i komentarzy w telewizyjnym serwisie informacyjnym „Wiadomości” TVP 1 po zrzeczeniu się urzędu przez Benedykta XVIKołtunowska, Maria (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Decyzja Benedykta XVI zaskoczyła świat osób zarówno wierzących, jak i niewierzących. Media w dobie laicyzacji i ogólnej tendencji do walki z wartościami proponowanymi przez Kościół żywo podjęły ten news. Wysnuto wiele wniosków i pomysłów na temat motywów odejścia papieża oraz kondycji Kościoła katolickiego. Artykuł przedstawia analizę informacji i komentarzy, jakie pojawiły się w serwisie informacyjnym „Wiadomości” TVP 1 w tej kwestii.Pozycja Odnowa współczesnego świata przez dzieło nowej ewangelizacjiParzyszek, Czesław (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Papieże: Jan Paweł II, Benedykt XVI i Franciszek w wielu miejscach i w różnych okolicznościach ukazywali obraz współczesnego świata i płynące stąd zagrożenia dotyczące godności człowieka i rodziny. Twierdzili, że żyjemy w świecie, w którym panuje nie tylko nieznajomość Ewangelii lecz także często odrzucanie jej przez świat. Toczy się zmaganie o „duszę świata”. Widoczna jest fałszywa hierarchia wartości, kryzys prawdy, sumienia i wolności. To wszystko prowadzi do dechrystianizacji współczesnego świata. Ostrze niebezpieczeństwa dechrystianizacji skierowane jest ku samemu chrześcijaninowi i ku rzeczywistości ludzkiej, jaką tworzy chrześcijanin. Najbardziej zagrożone dechrystianizacją jest chrześcijańskie małżeństwo, rodzina katolicka, naród chrześcijański, społeczeństwo w swych strukturach i instytucjach wyrosłych z chrześcijaństwa, a nade wszystko sam Kościół w swej młodości, żywotności i w swoim misyjnym i apostolskim dynamizmie. W takiej sytuacji Jan Paweł II, Benedykt XVI i Franciszek stawiali sobie pytanie: jak odnowić oblicze ziemi, jak skutecznie dziś głosić Ewangelię, by przyczyniła się do odnowy współczesnego świata? W jaki sposób? Jakim językiem? Jednomyślnie stwierdzili, że jedynie skutecznym środkiem odnowy współczesnego świata jest dzieło nowej ewangelizacji. Nadszedł czas nowej ewangelizacji. Nowa ewangelizacja to głoszenie Ewangelii zawsze nowej i zawsze niosącej nowość, która musi być prowadzona z nową gorliwością, nowymi metodami i z zastosowaniem nowych środków wyrazu. Nowa ewangelizacja oznacza przede wszystkim postawę chrześcijanina; jest aktem zaufania do Chrystusa, który czyni nowymi wszystkie rzeczy. Jest też aktem odwagi i entuzjazmu, aby zmieniać oblicze ziemi. Jest wreszcie radosnym świadectwem chrześcijan, że Ewangelia jest zawsze aktualna. Orędzie zbawcze Jezusa Chrystusa potrzebuje nowych ewangelizatorów. Styl życia wierzących potrzebuje autentycznej wiarygodności.