Kultura-Media-Teologia, 2014, nr 16
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/35912
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2014, nr 16 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 10 z 10
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Odnowa współczesnego świata przez dzieło nowej ewangelizacjiParzyszek, Czesław (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Papieże: Jan Paweł II, Benedykt XVI i Franciszek w wielu miejscach i w różnych okolicznościach ukazywali obraz współczesnego świata i płynące stąd zagrożenia dotyczące godności człowieka i rodziny. Twierdzili, że żyjemy w świecie, w którym panuje nie tylko nieznajomość Ewangelii lecz także często odrzucanie jej przez świat. Toczy się zmaganie o „duszę świata”. Widoczna jest fałszywa hierarchia wartości, kryzys prawdy, sumienia i wolności. To wszystko prowadzi do dechrystianizacji współczesnego świata. Ostrze niebezpieczeństwa dechrystianizacji skierowane jest ku samemu chrześcijaninowi i ku rzeczywistości ludzkiej, jaką tworzy chrześcijanin. Najbardziej zagrożone dechrystianizacją jest chrześcijańskie małżeństwo, rodzina katolicka, naród chrześcijański, społeczeństwo w swych strukturach i instytucjach wyrosłych z chrześcijaństwa, a nade wszystko sam Kościół w swej młodości, żywotności i w swoim misyjnym i apostolskim dynamizmie. W takiej sytuacji Jan Paweł II, Benedykt XVI i Franciszek stawiali sobie pytanie: jak odnowić oblicze ziemi, jak skutecznie dziś głosić Ewangelię, by przyczyniła się do odnowy współczesnego świata? W jaki sposób? Jakim językiem? Jednomyślnie stwierdzili, że jedynie skutecznym środkiem odnowy współczesnego świata jest dzieło nowej ewangelizacji. Nadszedł czas nowej ewangelizacji. Nowa ewangelizacja to głoszenie Ewangelii zawsze nowej i zawsze niosącej nowość, która musi być prowadzona z nową gorliwością, nowymi metodami i z zastosowaniem nowych środków wyrazu. Nowa ewangelizacja oznacza przede wszystkim postawę chrześcijanina; jest aktem zaufania do Chrystusa, który czyni nowymi wszystkie rzeczy. Jest też aktem odwagi i entuzjazmu, aby zmieniać oblicze ziemi. Jest wreszcie radosnym świadectwem chrześcijan, że Ewangelia jest zawsze aktualna. Orędzie zbawcze Jezusa Chrystusa potrzebuje nowych ewangelizatorów. Styl życia wierzących potrzebuje autentycznej wiarygodności.Pozycja O kulturalistycznej teorii komunikacjiKulczycki, Emanuel; Wendland, Michał (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Celem artykułu jest zaproponowanie kulturalistycznego ujęcia procesu komunikacji. W perspektywie tej akcent kładziony jest na interpretowalność działań oraz na antypsychologistycznie rozumianą intencję komunikacyjną. Klasyczne teorie komunikacji tworzone w ramach nauki o komunikacji opierają się na modelu transmisyjnym. Przyjmuje się w nim, że o komunikacji należy mówić w kategoriach transferu i przesyłania komunikatów. Odmienne podejście konstytutywne odrzuca metaforę transmisji na rzecz rozumienia komunikacji jako rodzaju interakcji społecznej. Autorzy nie tyle odrzucają mówienie o komunikacji w perspektywie transmisyjnej, co wskazują na potrzebę przekroczenia tej metafory na poziomie teoretycznych rozważań. Dlatego też zostaje wprowadzona kategoria komunikatorów jako specyficznych aktorów społecznych. Prezentacja kulturalistycznej definicji komunikacji poprzedzona jest eksplikacją podstawowych założeń filozoficznych. Analiza przykładowych praktyk komunikacyjnych pokazuje, w jaki sposób można uprawiać refleksję na gruncie założeń kulturalistycznych.Pozycja Lęk o statusWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Pozycja Virtual Societies in the Real World: Return to the Roots or a New E-Business Model? An Attempt to Interpret on the Basis of E-Commerce ServicesStępnicka, Nina (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Wirtualne społeczności e-commerce wykazują podobne cechy i kierują się zbliżonymi zasadami, jakie obowiązują w innych społecznościach wirtualnych. Zrzeszają aktywnych, jak również biernych użytkowników: kupujących i sprzedających w serwisach handlowych, którzy poza dokonywaniem transakcji handlowych podejmują także inne działania o charakterze społecznościowym. Cechą charakterystyczną wirtualnych społeczności e-commerce, głównie społeczności zgromadzonych wokół serwisów aukcyjnych, jest przenoszenie wirtualnych kontaktów i znajomości do świata rzeczywistego, organizując realne spotkania i zloty użytkowników, sympatyków, fanów i wszystkich zainteresowanych uczestnictwem w serwisach aukcyjnych. Przykładami wirtualnych społeczności e-commerce sięgającymi do świata realnego są między innymi serwisy Allegro.pl i eBay.com, które od początków swego istnienia, tj. drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku, wprowadziły modele biznesu oparte na uzupełnianiu tradycyjnej działalności on-line pozainternetowymi formami spotkań off-line.Pozycja Analiza informacji i komentarzy w telewizyjnym serwisie informacyjnym „Wiadomości” TVP 1 po zrzeczeniu się urzędu przez Benedykta XVIKołtunowska, Maria (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Decyzja Benedykta XVI zaskoczyła świat osób zarówno wierzących, jak i niewierzących. Media w dobie laicyzacji i ogólnej tendencji do walki z wartościami proponowanymi przez Kościół żywo podjęły ten news. Wysnuto wiele wniosków i pomysłów na temat motywów odejścia papieża oraz kondycji Kościoła katolickiego. Artykuł przedstawia analizę informacji i komentarzy, jakie pojawiły się w serwisie informacyjnym „Wiadomości” TVP 1 w tej kwestii.Pozycja Fotokast – między kreacją a manipulacjąMaćkowiak, Anna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Konwergencja mediów stała się faktem, rzeczywistością, w której żyjemy i którą aktywnie tworzymy. Rozwój technologii, a co za tym idzie również mediów, nie pozostał bez znaczenia dla rozwoju i ewolucji gatunków dziennikarskich, w tym także radiowych. Jedną z coraz bardziej powszechnych hybryd gatunkowych są fotokasty, często określane także mianem reportaży multimedialnych. Nie da się zaprzeczyć, iż posiadają one ogromny walor poznawczy. słowo mówione, charakterystyczne dla reportażu radiowego, zostaje wsparte obrazem. Dzięki temu lepiej poznajemy bohatera i jego świat. Jednak i ta forma reportażowa nie jest wolna od manipulacji. Połączenie dwóch, jak mogłoby się wydawać, niemogących egzystować równocześnie gatunków – fotoreportażu i reportażu radiowego – stwarza nowe obszary dla manipulacji. Referat stanowi próbę analizy zjawiska manipulacji lub jej braku na wybranych przykładach.Pozycja Od św. Augustyna do Joachima z FioreWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Pozycja Wizja przyszłości cywilizacji człowieka w dobie postindustrialnej przedstawiona w prozie E.M. Forstera. Zarys problemuReszka, Agnieszka (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Artykuł zawiera krótkie przedstawienie stanowiska Edwarda Morgana Forstera wobec problemu przyszłości społeczeństwa i cywilizacji człowieka w odniesieniu do wydarzeń politycznych oraz zmian społeczno–ekonomicznych. Analiza próbuje pokazać najistotniejsze zagrożenia dla ludzkości, takie jak system totalitarny, dyktatura oraz nieograniczony postęp techniczny.Pozycja Ku ciału post-ludzkiemuWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Pozycja Prawna problematyka eksploatacji wizerunku członka kadry narodowej przez polski związek sportowySzpyt, Kamil (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)W treści niniejszego artykułu przedstawiono prawną problematykę eksploatacji wizerunku sportowca, członka kadry narodowej, przez polski związek sportowy. Omówiono w nim kompleksowo wszystkie najistotniejsze wątpliwości rodzące się na gruncie prawnej interpretacji art. 14 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, przy uwzględnieniu ustaleń doktryny i orzecznictwa. W opracowaniu nie zabrakło również wyjaśnienia samego pojęcia „wizerunku”, zakresu prawa do wizerunku oraz podmiotu do niego uprawnionego.