Itinera Spiritualia, 2016, Vol. 9
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/30960
Przeglądaj
Przeglądaj Itinera Spiritualia, 2016, Vol. 9 wg Temat "Bóg"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja La mística teresiana como camino de humanizaciónFermín, Francisco Javier Sancho (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2016)Spojrzenie, jakie zwykle mamy na temat mistyki lub mistyków, zawęża się do sfery zjawisk nadzwyczajnych lub do stylu życia w zamknięciu i odcięciu się od rzeczywistości. Tymczasem autentyczni mistycy są chrześcijanami, którzy radykalnie żyją Ewangelią i poczuwają się do prawdziwego i konkretnego angażowania się w to, co ludzkie. Teresa od Jezusa i jej doświadczenie Boga są namacalnym przykładem na to, czym jest prawdziwa mistyka chrześcijańska. Taka mistyka nie oddala wierzącego od konkretnej rzeczywistości, lecz prowadzi do odkrycia jej prawdziwego znaczenia i zaangażowania się w nią. Co więcej, wraz z niewyrażalnością, z którą związane jest doświadczenie mistyczne, rodzi się, jako konsekwencja i dowód jego autentyczności, bezpośrednie zaangażowanie we wszystko, co dotyczy godności bytu ludzkiego. W artykule usiłujemy ukazać wymiar mistyki terezjańskiej, w którym spotkanie z Misterium prowadzi do tego, co najgłębsze w zrozumieniu godności bytu ludzkiego. To głębokie doświadczenie sprawia, że mistyka terezjańska wyrasta z wielkości bytu ludzkiego, stworzonego na obraz i podobieństwo Boga, zamieszkiwanego przez Boga i mającego niezniszczalne piękno, porównywane do diamentu. Żadna antropologia nie osiągnęła tak szerokiego i pozytywnego zrozumienia bytu ludzkiego jak to, które wyłania się z doświadczenia Boga. Zrozumienie wielkiej godności i piękna bytu ludzkiego w mistyce terezjańskiej znajduje odzwierciedlenie w życiu i w zaangażowaniu na rzecz innych, zwłaszcza w ukierunkowaniu na służbę i miłość bliźniego. Według św. Teresy od Jezusa, w tym weryfikuje się autentyczność doświadczenia mistycznego, że „z niego rodzą się czyny”. Poznanie godności bytu ludzkiego w mistyce Teresy prowadzi do przeobrażenia etycznego osoby, uzdrowienia jej ran i ukazuje nieodzowność poznania siebie samego. Autor artykułu stara się ukazać, że prawdziwa mistyka czyni człowieka bardziej ludzkim i zaangażowanym w przekształcanie rzeczywistości.