Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 10
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19621
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 10 wg Temat "Africa"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Family in Africa – Opportunities and ChallengesKocholickal, George (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)W trakcie lektury posynodalnej adhortacji papieża Benedykta XVI pt. Africae Munus (AM) odkryłam bardzo pozytywnie stwierdzenie papieża o „duszy Afryki”. Oto co napisał papież: „W duszy Afryki obecny jest cenny skarb, dostrzegam tam bowiem «płuco duchowe ludzkości, która zdaje się przeżywać kryzys wiary i nadziei» dzięki niezwykłym bogactwom ludzkim i duchowym jej dzieci...” (AM 13). Odkryłam ten fragment tekstu papieża jako niewątpliwie prawdziwy. W pierwszej części mojego wystąpienia chciałabym podkreślić kilka z tych „niezwykłych bogactw ludzkich i duchowych jej dzieci”, a w sposób szczególny odnieść się do rodziny. W drugiej części wskazuję także na wyzwania, przed którymi staje instytucja małżeństwa i rodziny we współczesnej Afryce. Gdy mówię o bogactwach, nie jest moją intencją idealizowanie wartości ludzkich czy duchowych z tym związanych, tak długo bowiem, jak skutki grzechu pierworodnego trwają w świecie, tak nawet to, co w nim najlepszego, zawiera w sobie element zepsucia. Dlatego też wspomnę o kilku aspektach zepsucia, jakie wywołały ludzka chciwość i grzeszność. Mam także świadomość, iż w artykule nie da się uniknąć uogólnień, zatem zakładam na wstępie, że istnieje wiele wyjątków od uogólnień, o których wspominam. Co więcej, tradycyjny system wartości Afryki poddawany jest współcześnie licznym naciskom zewnętrznym, co tym bardziej utrudnia formułowanie uogólnień dotyczących tradycyjnych kultur i zwyczajów z tym związanych. Mimo to możliwe jest określenie i dyskusja na temat istotnej wspólnej grupy wartości ludzkich i duchowych, jakie wciąż wywierają wpływ na duszę Afryki.Pozycja Family in Africa: Opportunities an Challenges. Opening RemarksMalinowski, Radosław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Niniejszy artykuł opiera się na definicji rodziny afrykańskiej jako grupy ludzi powiązanych więzami krwi. Autor koncentruje się wokół trzech aspektów funkcjonowania rodziny w Afryce: aspektu kulturowego i społecznego, a także zmiany, jakim obecnie podlega pojęcie rodziny afrykańskiej. Oczywiste wydaje się stwierdzenie, że w zakresie każdego z wymienionych wyżej aspektów pojawiają się specyficzne szanse i wyzwania dla rodzin afrykańskich.Pozycja Is Canon Law an Instrument of Neo-Colonisation? Reception of Canon Law in Africa and the Contribution of John Paul IIMadziakaphwa, Israel; Leżohupski, Robert (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Idea przekazania myśli o. Israela Madziakaphwy, zawartej w jego artykule, narodziła się podczas zajęć z prawa kanonicznego, w czasie których grupa ambitnych młodych studentów przygotowywała się do sfinalizowania skróconego kursu licencjackiego w zakresie prawa kanonicznego. Analizując afrykańskie dziedzictwo nauczania Jana Pawła II, można zauważyć, jak znaczącą uwagę poświęcił on kwestiom takim, jak inkulturacja czy recepcja prawa kanonicznego w Afryce. Temat ten, przedyskutowany i przeanalizowany ze studentami, został przedstawiony jako wykład otwierający I Międzynarodową Wideokonferencję, zorganizowaną wspólnie z Wydziałem Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL. Istotne jest podkreślenie, którego dokonujemy w niniejszym artykule, iż poprzez postawienie pytania o neo-kolonialny charakter prawa, pytamy także o ducha prawa, a z perspektywy ducha kolonializm powinien zostać odrzucony, jako niemożliwa do zaakceptowania norma kulturowa. Analizując tę problematykę w kontekście norm wynikających z prawa kanonicznego, podkreślamy także zasadę unitas in varietate, która nie oznacza uniformizacji. Zasady inkulturacji pozostają niezmienione: ratio legis jest - w naszym wypadku - zbawienie dusz, myślenie i współodczuwanie z Kościołem, a także zasada pomocniczości. Przedstawiane tu badania przyczynią się do wykorzenienia „kolonializmu” jako wersji „imperializmu kulturowego” oraz do wykształcenia się takich metod komunikacji, które będą opierać się na komunikacji ludzi, do których kierowane jest przesłanie Kościoła, mimo świadomości utrudnień, jakie tak pojęta komunikacja napotyka.Pozycja Participatory videoconference meeting on the Family in Africa – summaryDuba, Catherine; Zielińska-Król, Katarzyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)