Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 10
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19621
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 10 wg Temat "canon law in Africa"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Is Canon Law an Instrument of Neo-Colonisation? Reception of Canon Law in Africa and the Contribution of John Paul IIMadziakaphwa, Israel; Leżohupski, Robert (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Idea przekazania myśli o. Israela Madziakaphwy, zawartej w jego artykule, narodziła się podczas zajęć z prawa kanonicznego, w czasie których grupa ambitnych młodych studentów przygotowywała się do sfinalizowania skróconego kursu licencjackiego w zakresie prawa kanonicznego. Analizując afrykańskie dziedzictwo nauczania Jana Pawła II, można zauważyć, jak znaczącą uwagę poświęcił on kwestiom takim, jak inkulturacja czy recepcja prawa kanonicznego w Afryce. Temat ten, przedyskutowany i przeanalizowany ze studentami, został przedstawiony jako wykład otwierający I Międzynarodową Wideokonferencję, zorganizowaną wspólnie z Wydziałem Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL. Istotne jest podkreślenie, którego dokonujemy w niniejszym artykule, iż poprzez postawienie pytania o neo-kolonialny charakter prawa, pytamy także o ducha prawa, a z perspektywy ducha kolonializm powinien zostać odrzucony, jako niemożliwa do zaakceptowania norma kulturowa. Analizując tę problematykę w kontekście norm wynikających z prawa kanonicznego, podkreślamy także zasadę unitas in varietate, która nie oznacza uniformizacji. Zasady inkulturacji pozostają niezmienione: ratio legis jest - w naszym wypadku - zbawienie dusz, myślenie i współodczuwanie z Kościołem, a także zasada pomocniczości. Przedstawiane tu badania przyczynią się do wykorzenienia „kolonializmu” jako wersji „imperializmu kulturowego” oraz do wykształcenia się takich metod komunikacji, które będą opierać się na komunikacji ludzi, do których kierowane jest przesłanie Kościoła, mimo świadomości utrudnień, jakie tak pojęta komunikacja napotyka.