Communio, 2013, R. 33, nr 2 (182)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19609
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2013, R. 33, nr 2 (182) wg Temat "Catholic universities"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja From Cathedral Schools to studia generalia: Ex corde EcclesiaeFerme, Brian E. (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)Autor prezentuje historyczny kontekst powstania uniwersytetów na przełomie XII i XIII wieku, podkreślając ich związek z edukacyjnym fenomenem szkół katedralnych, które nie tylko przekazywały dziedzictwo intelektualne, ale też kładły nacisk na rozwój osobowy. Zwrot „renesans XII wieku” trafnie określa rozkwit nowych metod, trendów i treści, które – w większości – doprowadziły do przemiany systemu kształcenia w szkołach i, w konsekwencji, do założenia uniwersytetów, pierwotnie nazywanych studia generalia. Niektóre z nich cieszyły się szczególną sławą lub reputacją, dzięki czemu przyciągały więcej studentów i mistrzów niż inne szkoły. Trudno przecenić rolę Kościoła w powstawaniu centrów nauki; papieże szybko uznali znaczenie nowych instytucji i wspierali ich powstawanie i rozwój odpowiednimi aktami prawnymi.Pozycja Misja i posługa uniwersytetu katolickiegoRychlicki, Czesław (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)Na bazie treści przekazanej głównie w Konstytucji apostolskiej Jana Pawła II o uniwersytetach katolickich Ex corde Ecclesiae, uwaga artykułu została skierowana na Misję i posługę uniwersytetu katolickiego, odpowiednio do przekazu tam zawartego: Podstawową misją uniwersytetu jest nieustanne poszukiwanie prawdy poprzez badania naukowe, przechowywanie i przekazywanie wiedzy dla dobra społeczeństwa. Uniwersytet katolicki uczestniczy w tej misji w sposób zgodny ze swym szczególnym charakterem i swymi celami (nr 30). Jak mówi wspomniany tekst, uniwersytet katolicki realizuje swoją misję w Kościele i dla Kościoła zorientowanego na posługiwanie społeczeństwu. Istotnymi problemami jego aktywności są: nowa ewangelizacja, dialog kulturowy, służba wobec prawdy i utrwalanie wartości powszechnych. W ramach właściwych sobie kompetencji uniwersytet katolicki, podobnie jak każdy inny uniwersytet, staje się skutecznym narzędziem rozwoju kulturalnego zarówno konkretnej jednostki jak i społeczeństwa. Prowadzone przez niego badania naukowe obejmują studium wielu współczesnych problemów, jak: godność osoby ludzkiej, wartość życia ludzkiego, promocja sprawiedliwości społecznej, godność małżeństwa i rodziny, itd. U podstaw naukowych badań uniwersyteckich leży analiza korzeni i bezpośrednich przyczyn poważnych problemów naszej epoki, przy odwołaniu się do ich wymiaru etycznego i religijnego. W ten sposób realizując sobie właściwą misję uniwersytet katolicki oferuje swój wkład w rozwój kultury osoby indywidualnej i kultury światowej. W formacji uniwersyteckiej poważną rolę spełnia także duszpasterstwo akademickie. Jego celem jest integrowanie życia z wiarą przy respektowaniu zasad religijnych i moralnych. Temu celowi powinien służyć również czynny udział w sakramentach, zwłaszcza w sakramencie Eucharystii, która jest szczytem wspólnotowego życia kultycznego.