Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie, 2018, t. 14
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/4270
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie, 2018, t. 14 wg Temat "biblical studies"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Aspekt wspólnotowy sensus fidei w pismach Nowego TestamentuSztreja, Michał (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2018)Teksty Nowego Testamentu w niniejszym artykule poddano analizie pod kątem ich odniesienia do sensus fidei fidelis. Wykazano powiązanie między pouczającym o wszystkim namaszczeniu (1 J 2,20.27) a działającym w uczniach Duchem Prawdy (J 14,17). Ważnym owocem niniejszej pracy jest zauważenie tych tekstów jako kluczowych dla dociekań biblijnych dotyczących zmysłu wiary poszczególnego wierzącego: to właśnie Duch jest źródłem szczególnego poznania Jezusa, pogłębienia rozumienia Jego nauki i aktualizowania jej do pojawiających się nowych wyzwań w życiu Jego uczniów. Następnie przeanalizowano pewne sformułowania z listów Pawłowych, które poświadczają przekonanie Apostoła o wyjątkowych zdolnościach poznawczych wierzących w Jezusa. Wierzący jest kimś, kto przyjmuje sposób myślenia Chrystusa (1 Kor 2,16) i jest w stanie wyczuć w sposób wręcz instynktowny wolę Bożą (Flp 1,9; E f 1,18). Wskazano, że wspólnota wierzących, Boża owczarnia, jest zdolna rozpoznawać swojego Pasterza i pójść za Nim, opierając się fałszywym głosom obcych (J 10,3b-5). Podkreślono wreszcie znaczenie recepcji słowa Bożego, jaka się dokonuje we wspólnocie Kościoła (1 Tes 2,13), uzdolnionego do niezachwianego trwania w wierze (Jud 3).Pozycja Głoszenie Ewangelii jako charyzmatJagła, Paweł (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2018)Św. Paweł nie tylko za charyzmaty uważał te dary, które wymienił w katalogach, ale także uznawał głoszenie Ewangelii za dar Ducha Świętego. Już w 1 Tes udowadnia, że głoszenie Ewangelii jest charyzmatem, ponieważ pochodzi od Ducha Świętego27. Myśl ta zawarta jest także w Rz, gdzie Apostoł przedstawia głoszenie Ewangelii jako służbę. Charyzmat ten ukazuje się również jako przeznaczony dla wspólnoty. Św. Paweł pisze o tym w Ga 1,6-12. Głoszenie Ewangelii jest także darem Ducha, ponieważ ten, który został obdarzony tym darem jest przynaglony, aby się nim dzielić (Ga 1,6-12). To kolejne podobieństwo z katalogami charyzmatów. Wreszcie głoszenie Ewangelii jest darmowe. Nikt nie może zasłużyć sobie na ten charyzmat, ani go kupić (2 Kor 11,7).