Kultura-Media-Teologia, 2023, nr 54
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37349
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2023, nr 54 wg Temat "communication"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Przyjazny i formalny bot: poczucie wstydu i satysfakcji w komunikacji z botem pierwszego kontaktuWasilewski, Jacek; Kostrzewa, Agata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)Istnieją sytuacje, w których człowiek nie czuje się komfortowo, prosząc o wsparcie lub korzystając z usług. Najczęściej związane jest to z tabu społecznym. W naszym badaniu postanowiliśmy sprawdzić, czy w trudnych sytuacjach czujemy się bardziej komfortowo, komunikując się z człowiekiem, czy raczej korzystając z bota. W artykule przedstawiono wyniki badań, które pokazują trzy sytuacje różniące się stopniem kłopotliwości, w jakich preferowana jest komunikacja z chatbotem. Celem badań jest identyfikacja obszarów preferencji bota w zależności od stopnia kłopotliwości sytuacji oraz oceny przyjazności bota w kontekście deklarowanego zaufania do botów w tych sytuacjach. Przeprowadziliśmy eksperyment uzupełniony badaniami ankietowymi, w których wzięło udział 245 uczestników i uczestniczek – młode osoby studiujące na Uniwersytecie Warszawskim.Pozycja Retoryka botów: autoprezentacja, tożsamość, wizerunekKochan, Marek (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)Tematem artykułu jest retoryka i strategie autoprezentacyjne botów podających się za ludzi (konsultantów prowadzących rozmowy telefoniczne z potencjalnymi klientami w imieniu prywatnych firm). Autor odwołuje się do maksym konwersacyjnych H.P. Grice’a i do koncepcji życia społecznego jako teatru (perspektywy dramaturgicznej) E. Goffmana, przedstawionej w książce Człowiek w teatrze życia codziennego, by poddać analizie i opisać „występy” botów, źródła ich wiarygodności (jako ludzi) i wypowiedzi tej wiarygodności zagrażające, prowadzące do zdemaskowania botów jako maszyn (sztucznej inteligencji). W artykule są opisane trzy modele komunikacji ludzieboty: Podporządkowanie, Walka i Bierny Opór. Autor analizuje strategie dialogowe ludzi służące rozpoznaniu botów, opisuje struktury dialogów między ludźmi a botami jako gry (w sensie terminu „gra” używanego przez E. Berne’a w książce W co grają ludzie), a także podejmuje zagadnienie etyki komunikacji w kontekście konwersacji pomiędzy botami a ludźmi.Pozycja Struktura dialogu z chatbotem w ujęciu mediolingwistycznymMarquardt, Dorota (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)Dialogi z chatbotami są coraz częściej wykorzystywane w różnych dziedzinach życia społecznego. Celem badań zaprezentowanych w artykule jest opis struktury dialogu z chatbotami konwersacyjnymi, w tym progresji tematycznej. Badania przeprowadzono w nurcie mediolingwistycznym, uwzględniając uwarunkowania technologiczne i komunikacyjne. Wynikiem badań jest wskazanie cech charakterystycznych dialogu z chatbotem konwersacyjnym ze względu na medialno-komunikacyjne i technologiczne zmienne.Pozycja Współczucie w cyfrowych narracjach zwierzeniowych – studium przypadkuZdanowicz-Cyganiak, Katarzyna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)W ramach treści udostępnianych w sieci pojawiają się narracje zwierzeniowe dotyczące trudnych doświadczeń, chorób, wypadków, traum. Efektem ich publikowania może być zebranie środków na leczenie, uzyskanie wsparcia psychicznego, czy też integracja społeczności. Są one częściowo zasymilowane przez dyskurs rozrywki. Nadmiar treści tego typu ma wpływ m.in. na syndrom zmęczenia współczuciem [Moeller 1999]. Interesującym zagadnieniem w tym kontekście jest proces inicjowania i dekodowania współczucia implikowanego w wybranych przekazach cyfrowych. Autorkę interesują werbalne i wizualne środki towarzyszące ekspozycji współczucia w środowisku cyfrowym. W badaniu wybranych narracji zwierzeniowych podjęta zostaje również próba wskazania dominujących praktyk odbiorczych.

