Kultura-Media-Teologia, 2023, nr 54

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37349

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
  • Miniatura
    Pozycja
    Dziennikarz w czasach platform i algorytmów – wywiady „Press” z Dziennikarzami Roku
    Ślawska, Magdalena (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)
    Artykuł jest omówieniem wywiadów z Dziennikarzami Roku, publikowanymi na łamach magazynu „Press”, w których dziennikarze prezentują swoje podejście do technologii, do nowych mediów. Wyzyskane wypowiedzi, prezentowane chronologicznie, pokazały zmianę w zawodzie. Dziennikarze w nowych mediach budują swoją markę, promują własne dziennikarskie materiały, współtworzą społeczności. Wreszcie dzięki nowym możliwościom rozwijają jakościowe, niezależne miejsca w sieci, poza wydawcą. To tworzy wyjątkową relację z odbiorcami, którzy gotowi są za jakościowe dziennikarstwo zapłacić. Artykuł jest miejscem oddania głosu Dziennikarzom Roku. Te głosy potraktowane są jako autonarracje, miejsca prezentacji własnej tożsamości jako twórcy – dziennikarza.
  • Miniatura
    Pozycja
    Przyjazny i formalny bot: poczucie wstydu i satysfakcji w komunikacji z botem pierwszego kontaktu
    Wasilewski, Jacek; Kostrzewa, Agata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)
    Istnieją sytuacje, w których człowiek nie czuje się komfortowo, prosząc o wsparcie lub korzystając z usług. Najczęściej związane jest to z tabu społecznym. W naszym badaniu postanowiliśmy sprawdzić, czy w trudnych sytuacjach czujemy się bardziej komfortowo, komunikując się z człowiekiem, czy raczej korzystając z bota. W artykule przedstawiono wyniki badań, które pokazują trzy sytuacje różniące się stopniem kłopotliwości, w jakich preferowana jest komunikacja z chatbotem. Celem badań jest identyfikacja obszarów preferencji bota w zależności od stopnia kłopotliwości sytuacji oraz oceny przyjazności bota w kontekście deklarowanego zaufania do botów w tych sytuacjach. Przeprowadziliśmy eksperyment uzupełniony badaniami ankietowymi, w których wzięło udział 245 uczestników i uczestniczek – młode osoby studiujące na Uniwersytecie Warszawskim.
  • Miniatura
    Pozycja
    Struktura dialogu z chatbotem w ujęciu mediolingwistycznym
    Marquardt, Dorota (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)
    Dialogi z chatbotami są coraz częściej wykorzystywane w różnych dziedzinach życia społecznego. Celem badań zaprezentowanych w artykule jest opis struktury dialogu z chatbotami konwersacyjnymi, w tym progresji tematycznej. Badania przeprowadzono w nurcie mediolingwistycznym, uwzględniając uwarunkowania technologiczne i komunikacyjne. Wynikiem badań jest wskazanie cech charakterystycznych dialogu z chatbotem konwersacyjnym ze względu na medialno-komunikacyjne i technologiczne zmienne.
  • Miniatura
    Pozycja
    Retoryka botów: autoprezentacja, tożsamość, wizerunek
    Kochan, Marek (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)
    Tematem artykułu jest retoryka i strategie autoprezentacyjne botów podających się za ludzi (konsultantów prowadzących rozmowy telefoniczne z potencjalnymi klientami w imieniu prywatnych firm). Autor odwołuje się do maksym konwersacyjnych H.P. Grice’a i do koncepcji życia społecznego jako teatru (perspektywy dramaturgicznej) E. Goffmana, przedstawionej w książce Człowiek w teatrze życia codziennego, by poddać analizie i opisać „występy” botów, źródła ich wiarygodności (jako ludzi) i wypowiedzi tej wiarygodności zagrażające, prowadzące do zdemaskowania botów jako maszyn (sztucznej inteligencji). W artykule są opisane trzy modele komunikacji ludzieboty: Podporządkowanie, Walka i Bierny Opór. Autor analizuje strategie dialogowe ludzi służące rozpoznaniu botów, opisuje struktury dialogów między ludźmi a botami jako gry (w sensie terminu „gra” używanego przez E. Berne’a w książce W co grają ludzie), a także podejmuje zagadnienie etyki komunikacji w kontekście konwersacji pomiędzy botami a ludźmi.
  • Miniatura
    Pozycja
    Transmisja sprzedażowa na Facebooku jako gatunek internetowy i wspólnototwórczy akt komunikacji oraz rozrywkowe show
    Jarosz, Marta (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)
    W niniejszym artykule podejmuję próbę wskazania wzorca gatunkowego właściwego dla transmisji sprzedażowej. Staram się także usystematyzować sposoby działania nadawców omawianego przekazu, których celem jest optymalizacja sprzedaży. Poszukuję odpowiedzi na pytanie, jakie językowe i pozajęzykowe środki służą do jego budowania? Stawiam tezę, że udział w transmisjach sprzedażowych to dla ich odbiorców nie tylko sposób na robienie zakupów. Często równie ważne jest czerpanie ze wspólnototwórczych i rozrywkowych funkcji przekazu.
  • Miniatura
    Pozycja
    Slow media – Slow comics. Komiks wobec przemian epoki cyfrowej w świetle idei wolnych mediów
    Sęk-Iwanek, Matylda (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)
    W niniejszym artykule omówiono komiks w perspektywie idei slow media (wolnych mediów) i slow journalism (wolne dziennikarstwo). Przedstawiono, jakie cechy komiksów są właściwie dla wolnych mediów i jakimi tropami należy podążać, aby odnaleźć ślady idei slow. W studiach nad wolnymi mediami możemy wyodrębnić trzy najważniejsze obszary związane z: treścią (przekazem), produkcją (nadawcą) i konsumpcją (odbiorcą). Znaczące miejsce w tekście zajęły reportaże komiksowe. Krótko scharakteryzowano również polskie środowisko nadawców oraz odbiorców.
  • Miniatura
    Pozycja
    Współczucie w cyfrowych narracjach zwierzeniowych – studium przypadku
    Zdanowicz-Cyganiak, Katarzyna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)
    W ramach treści udostępnianych w sieci pojawiają się narracje zwierzeniowe dotyczące trudnych doświadczeń, chorób, wypadków, traum. Efektem ich publikowania może być zebranie środków na leczenie, uzyskanie wsparcia psychicznego, czy też integracja społeczności. Są one częściowo zasymilowane przez dyskurs rozrywki. Nadmiar treści tego typu ma wpływ m.in. na syndrom zmęczenia współczuciem [Moeller 1999]. Interesującym zagadnieniem w tym kontekście jest proces inicjowania i dekodowania współczucia implikowanego w wybranych przekazach cyfrowych. Autorkę interesują werbalne i wizualne środki towarzyszące ekspozycji współczucia w środowisku cyfrowym. W badaniu wybranych narracji zwierzeniowych podjęta zostaje również próba wskazania dominujących praktyk odbiorczych.
  • Miniatura
    Pozycja
    Poszukiwanie śladów tożsamości gracza w opiniach o grach wideo
    Bajew, Mikołaj (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)
    Przedmiotem badania przedstawionego w niniejszym artykule były opinie o najlepiej sprzedających się grach na Steamie. Celem badania – opisanie tożsamości gracza. Realizację celu oparto na wynikach analizy tekstów wybranych opinii oraz metadanych, przedstawiających aktywność opiniodawców w obrębie Steama, pobranych za pomocą pythonowskiego skryptu oraz modułu steamreviews 0.9.5. Analiza materiału została przeprowadzona z wykorzystaniem samodzielnie opracowanych narzędzi badawczych – reprezentametru, selektora opinii oraz graczometru. Badanie pozwoliło na odnalezienie w analizowanym materiale specyficznych danych dotyczących tożsamości gracza, takich jak stopień zaangażowania w aktywności oferowane przez Steama oraz rodzaj preferowanej aktywności, najczęściej wybierane gatunki gier komputerowych, sposób prowadzenia narracji w opiniach o grach komputerowych.