Kultura-Media-Teologia, 2023, nr 54
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37349
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2023, nr 54 wg Temat "conversation"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Przyjazny i formalny bot: poczucie wstydu i satysfakcji w komunikacji z botem pierwszego kontaktuWasilewski, Jacek; Kostrzewa, Agata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)Istnieją sytuacje, w których człowiek nie czuje się komfortowo, prosząc o wsparcie lub korzystając z usług. Najczęściej związane jest to z tabu społecznym. W naszym badaniu postanowiliśmy sprawdzić, czy w trudnych sytuacjach czujemy się bardziej komfortowo, komunikując się z człowiekiem, czy raczej korzystając z bota. W artykule przedstawiono wyniki badań, które pokazują trzy sytuacje różniące się stopniem kłopotliwości, w jakich preferowana jest komunikacja z chatbotem. Celem badań jest identyfikacja obszarów preferencji bota w zależności od stopnia kłopotliwości sytuacji oraz oceny przyjazności bota w kontekście deklarowanego zaufania do botów w tych sytuacjach. Przeprowadziliśmy eksperyment uzupełniony badaniami ankietowymi, w których wzięło udział 245 uczestników i uczestniczek – młode osoby studiujące na Uniwersytecie Warszawskim.Pozycja Retoryka botów: autoprezentacja, tożsamość, wizerunekKochan, Marek (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)Tematem artykułu jest retoryka i strategie autoprezentacyjne botów podających się za ludzi (konsultantów prowadzących rozmowy telefoniczne z potencjalnymi klientami w imieniu prywatnych firm). Autor odwołuje się do maksym konwersacyjnych H.P. Grice’a i do koncepcji życia społecznego jako teatru (perspektywy dramaturgicznej) E. Goffmana, przedstawionej w książce Człowiek w teatrze życia codziennego, by poddać analizie i opisać „występy” botów, źródła ich wiarygodności (jako ludzi) i wypowiedzi tej wiarygodności zagrażające, prowadzące do zdemaskowania botów jako maszyn (sztucznej inteligencji). W artykule są opisane trzy modele komunikacji ludzieboty: Podporządkowanie, Walka i Bierny Opór. Autor analizuje strategie dialogowe ludzi służące rozpoznaniu botów, opisuje struktury dialogów między ludźmi a botami jako gry (w sensie terminu „gra” używanego przez E. Berne’a w książce W co grają ludzie), a także podejmuje zagadnienie etyki komunikacji w kontekście konwersacji pomiędzy botami a ludźmi.Pozycja Struktura dialogu z chatbotem w ujęciu mediolingwistycznymMarquardt, Dorota (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)Dialogi z chatbotami są coraz częściej wykorzystywane w różnych dziedzinach życia społecznego. Celem badań zaprezentowanych w artykule jest opis struktury dialogu z chatbotami konwersacyjnymi, w tym progresji tematycznej. Badania przeprowadzono w nurcie mediolingwistycznym, uwzględniając uwarunkowania technologiczne i komunikacyjne. Wynikiem badań jest wskazanie cech charakterystycznych dialogu z chatbotem konwersacyjnym ze względu na medialno-komunikacyjne i technologiczne zmienne.

