Kultura-Media-Teologia, 2018, nr 35
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36500
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2018, nr 35 wg Temat "cierpienie"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Complementarity between happiness and sufferingChrobak, Karol (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2018)The essay focuses on the mutual relations between the experience of happiness and suffering. The purpose of the following analysis is to show that the experience of happiness is in some special cases conditioned by the experience of suffering. By showing this, there has been also rejected the key thesis of hedonism, which claims that one should always avoid suffering at all cost. The article analyzes four cases of complementarity between happiness and suffering. Each of them refers to a particular area of interdependence of both categories: psychological, cognitive, moral and mystical.Pozycja Spokój codzienności i szczęście trwałe. Kilka uwag o wyrażaniu niewyrażalnegoJanocha, Michał (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2018)Autor podnosi w swoim artykule intrygujący problem niewspółmierności przedstawiania w literaturze i sztuce ludzkiego cierpienia i radości cichego życia, które nie znajduje adekwatnego zainteresowania twórców. Refleksja dotyczy oceny prób wyrażenia szczęścia codziennego i trwałego (wiecznego) w języku literatury i sztuki. Autor interpretuje radość cichego życia – „spokój codzienności” (A. Kamieńska) – jako rodzaj szczęścia, który wydaje się tak naturalny i oczywisty, że nie wywołuje większych emocji i w rezultacie pozostaje pominięty jako czynnik inspiracji artystycznej. Tymczasem, może on zapraszać do kontemplacji i – w ujęciu teologicznym – posiadać wielopłaszczyznowy związek z eschatologią, a nawet tajemnicą paschalną (śmierci i zmartwychwstania). Tym bardziej, że odwieczne pragnienie ludzkości posiadania trwałego szczęścia rozbija się w traumatyczny sposób o nieuchronność śmierci. Dlatego człowiek poszukuje szczęścia trwalszego, nieśmiertelnego. Bez Boga jest ono niemożliwe, ponieważ znosi On ograniczoność czasu i przestrzeni dzięki miłości (Deus caritas est – 1 J 4,8b). W perspektywie wiary chrześcijańskiej wieczne szczęście ujawnia się w codzienności przeżywanej „czystym sercem”, w duchu Jezusowych Ośmiu Błogosławieństw.

