Studia Gdańskie, 2021, T. 49
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/29276
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Gdańskie, 2021, T. 49 wg Temat "Biblia"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Dusza a wiara w życie po śmierci w judaizmie rabinicznym ze szczególnym uwzględnieniem MisznyMarcinkowski, Roman (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2021)Na określenie duszy stosuje się w judaizmie różne terminy występujące już w Biblii hebrajskiej: neszama, ruach, nefesz, jechida, chajja. Przejął je judaizm rabiniczny wyrosły na pniu judaizmu biblijnego, zasadniczo jednak różniący się w kwestii duszy, jej nieśmiertelności, zmartwychwstania i życia po śmierci. Dopiero w czasach pobiblijnych nieśmiertelność duszy stała się jednym z głównych filarów wiary dla wyznawców judaizmu. Talmud wskazuje zmartwychwstanie jako dogmat wiary (Sanh 10,1; 90b-91a). Zgodnie z Miszną, a następnie Gemarą ‘Cały Izrael ma udział w przyszłym świecie’ (tamże). Czy to jednak nie kłóci się z podstawowym przesłaniem rabinicznym mówiącym o nagrodzie za dobre i karze za złe czyny, opartym na biblijnych podstawach wskazujących drogę do zbawienia przez wypełnianie przykazań? Judaizm ortodoksyjny utrzymuje zarówno wiarę w zmartwychwstanie ciał jako część mesjańskiego odkupienia, jak też wiarę w nieśmiertelność duszy po śmierci. Judaizm reformowany zarzuca jednak dosłowne rozumienie zmartwychwstania ciał i ogranicza się do wiary w duchowe życie po śmierci.Pozycja Love and Lust in Genesis 37 and 39Avsenik Nabergoj, Irena (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2021)The article discusses the literary way of presenting the contrasts and contradictions regarding the circumstances, nature and effects of love (Gen 37) and lust (Gen 39) in the context of the story of Joseph in Genesis 37–50. Jacob “loved (’āhab) Joseph more than any other of his children, for he was the son of his old age” (Gen 37:3). But Jacob’s preference for Joseph aroused envy and hatred in his other sons, which gave rise to the unfolding of the whole story of Joseph to a conclusion in chapter 50. The verb ’āhab here expresses the genuine paternal love for the son. Within the whole story of Joseph, however, the literary portrayal of the desire of the married wife of the Egyptian nobleman Potiphar in relation to the Hebrew slave Joseph stands out. Joseph rejects the seduction of Potiphar’s wife out of love for God and his law, which sets ethical norms in human relationships. That her passionate feelings do not reflect pure love, is evident in her reaction to Joseph’s rejection. Her supposed love immediately turns to hatred and revenge. To judge the nature of her desire, the article relies on similar emotional states in the narratives of 2 Samuel 13 and of Genesis 34. The most important finding of the article is that the full meaning of the narrative in chapters 37 and 39 can only be seen in the context of the whole of Joseph’s story in Genesis 37– 50. The article is thus part of a more extensive study of Joseph’s story as a whole in intertextual relations in the Bible.Pozycja „Uroczysty szabat dla ziemi” (Kpł 25,4) jako element ekologicznego przesłania BibliiNajda, Andrzej Jacek (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2021)Podejmując problematykę ekologiczną, papież Franciszek kieruje „naglące wezwanie” do podejmowania dialogu o sposobach budowania przyszłości planety i proponuje „ekologię integralną”. Początków tak rozumianej ekologii należy szukać w Piśmie Świętym. Stworzony na obraz i podobieństwo Boże człowiek otrzymuje zadanie roztropnego panowania nad światem, który powinien szanować i o który powinien się troszczyć. Wyrazem takiej troski jest obchodzenie roku szabatowego, w którym odpoczywa człowiek, zwierzęta, ziemia, ogrody i winnice.Pozycja Życie i rola proroka Abrahama w islamie oraz różnice w przedstawieniu życia Abrahama w Księdze Rodzaju i KoranieKubiak, Kamil (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2021)Artykuł omawia życie Abrahama, który jest ważnym prorokiem wielkich, światowych religii monoteistycznych. W artykule nacisk został położony na islam. Ukazana zostaje perspektywa tej religii i jej świętej Księgi – Koranu. Omówienie rozpoczyna się od ukazania pozycji Koranu oraz wyjątkowości tej świętej Księgi w porównaniu do pozycji innych świętych Ksiąg w ich religiach. Dalej przedstawiona zostaje rola proroków w islamie i omówiona zostaje postać Abrahama jako proroka tej religii. Po omówieniu postaci Abrahama z perspektywy Koranu zostają zebrane i przedstawione istotne różnice i podobieństwa między Koranem i Księgą Rodzaju w ukazaniu życia tego proroka.