Polonia Sacra, 1999, R. 3 (21), Nr 4 (48)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/1424
Przeglądaj
Przeglądaj Polonia Sacra, 1999, R. 3 (21), Nr 4 (48) wg Temat "antiquity"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bar-KochbaJelonek, Tomasz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)David and Bar-Kocheba make in a way two pillars of Jewish history in the Promised Land. With David begins the Jewish state, with Bar Kocheba, a chief who established a new ephemeral Jewish state, it comes to an end. Since then Jewish nation has started its life in Diaspora. It officially lasted until 1984. David goes fighting against Goliat and finishes it successfully, he does it in the name of God trusting fully in Lord’s help. Bar Kocheba behaves in a quite different way. Even in his prayer he boasts that he does not need God’s help. David wins, Bar Kocheba loses. The histoiy of Israel is the history in which such a principle fulfils: „Not by might, nor by power, but my spirit, saith the Lord of hosts” (Zechariah 4,6).Pozycja Caesarea Maritima in the polish literatureŁukaszuk, Leonard (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Wiele polskich książek i artykułów poświęconych archeologii Morza Śródziemnego, łącznie z Cezareą, posiada niezwykle ważne znaczenie dla naukowej interpretacji rezultatów wykopalisk i źródeł literackich. Prace te zamierzają przygotować nowoczesną syntezę historii tego starożytnego regionu dla celów edukacyjnych. Niektóre przedstawiają w zarysie historię cywilizacji, również w czasach Heroda i dotyczą także Cezarei. Ich zamierzeniem jest także ukazania tej starożytnej kultury jako jednej z najbardziej rozwiniętych kultur wschodniej część basenu Morza Śródziemnego, które zostały wchłonięte przez kulturę europejską. Zatem polska archeologia Morza Śródziemnego, a także historiografia, mają swój wkład w lepsze zrozumienie kulturalnych korzeni Europy i ożywienie ich związku z tym regionem. Niektóre prace przedstawiają życie religijne i instytucje sakralne w starożytnej Cezarei, wznoszenie świątyń i synagog, wykazują znaczenie archeologii w studiach dotyczących tak Starego, jak i Nowego Testamentu – inter alia znaczenie epigrafii – jak epigramu Poncjusza Piłata w ruinach teatru Cezarei. Wyniki prac wykopaliskowych w Izraelu i Egipcie wykazują przewagę materiałów epigraficznych w Izraelu, gdzie są bardziej widoczne aniżeli zabytki kultury materialnej. Ostatnie sympozjum międzynarodowe w styczniu 1995 zaznaczyło nowy rozdział w historii badań analitycznych dotyczących Cezarei po dwóch tysiącleciach. Wiele postawionych tam pytań stanie się zaczynem nowych studiów dotyczących tego tematu, także w Polsce.Pozycja Elementy demonologii staroegipskiej w wierzeniach arabskichKościelniak, Krzysztof (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Dieser Artikel präsentiert die Etiologie der Ambivalenz von Schlangensvorstellungen in der arabischen Glaubenswelt. Auf Grand der altägyptischenglaubens und altarabischen Schlangensvorstellungsanalysen vertrete ich die Hypothese, daß Schlangensambivalenz in der arabischen Glaubenswelt aus dem alten Ägypten gekommen war.Pozycja Pneumatologia Teodoreta z Cyru w komentarzu do 1 i 2 Listu do KoryntianŻelazny, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)La pneumatologia di Teodoreto di Ciro fa parte della sua attività come teologo e predicatore del Vangelo. Nei suoi commenti alle lettere di S.Paolo ai Corinzi appare il suo insegnamento dogmatico collegato con la teologia della Santa Trinità come uno dei rappresentanti della scuola di Antiochia, non molto originale. Ma nello stesso momento nel suo insegnamento, nella sua spiegazione della presenza dello Spirito Santo nell’uomo la sua teologia si avvicina alle posizioni di S. Cirillo di Alessandria, che è stato definito il suo più grande antagonista! Per Teodoreta la divina grazia significa realmente la presenza della persona dello Santo Spirito nell’anima, presenza reale e attiva. Questa presenza della Terza Persona Divina è fonte e causa di tutti i cambiamenti, delle conversioni e delle azioni: veramente tante grazie nel nostro linguaggio significano soltanto una grazia – la presenza – in varie modi di azione dello Spirito Santo. Su questo punto il suo insegnamento è vicino soltanto al pensiero di S. Cirillo di Alessandria. C’è una domanda? Come si presenta la pneumatologia di Teodoreto di Ciro negli altri suoi scritti? E come si può trasmettere il suo pensiero teologico e teoretico nella pratica di vita cristiana.