Kultura-Media-Teologia, 2020, nr 42
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36723
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2020, nr 42 wg Temat "Catholic Church"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Apostolische Auslandsreisen von Papst Franziskus, darunter Missionsreisen, in den wichtigsten nationalen Internetportalen (Jahr 2019)Wrzos, Marcin (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)In its activity, the Church used and uses the media, not only those of Christian definitions, but also general (secular) ones. In history, along with technological development, these were first: magazines, radio, television, and later Internet media. The latter media effectively displace previously used traditional media and become a place of communication. The undertaken research analyzes the most important opinion forming portals in Poland with more than 5 million users (onet.pl, wp.pl, interia.pl, gazeta.pl, o2.pl and fakt.pl) in terms of publishing texts on seven foreign apostolic trips of Pope Francis, including missionary ones, in 2019. The number, quality, type and time of publication were examined, and pastoral conclusions regarding the presence of papal pilgrimages, including missionary and ecclesial activities in secular leading web portals. On this basis, the following research hypotheses were answered; it seems that the first: „The media in Poland properly inform about the foreign pilgrimages of Pope Francis (quantitatively and qualitatively)“ – is partly confirmed. Second: „Internet media do not inform about theological content and papal messages, but focus on less important but more effective events and topics“ – is unconfirmed; and the third: „The number of information and information on foreign pilgrimages is smaller“ – confirmed.Pozycja Komunikowanie polskich biskupów w kontekście kryzysu pedofilii. W trosce o zasady skutecznej komunikacjiLeśniczak, Rafał (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Celem publikacji jest analiza skuteczności komunikowania biskupów polskich w sytuacji kryzysowej, związanej z ujawnieniem w latach 2018–2019 przypadków nadużyć seksualnych niektórych polskich duchownych wobec nieletnich. W badaniach dokonano analizy Listu Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski (KEP) Wrażliwość i odpowiedzialność z 22.05.2019, oświadczenia Prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka ws. filmu Tomasza Sekielskiego z 11.05.2019, oświadczenia przewodniczącego KEP abp. Stanisława Gądeckiego z 11.05.2019 oraz wywiadu Beaty Lubeckiej z Radia Zet z abp. Polakiem z 15.05.2019. Wykorzystano metodę analizy dyskursu oraz metodę analizy i syntezy.Pozycja Powszechne oddziaływanie: przekaz medialny i pierwsze papieskie orędzie radioweMisztal, Wojciech (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Opracowanie dotyczy kwestii, w jaki sposób pierwsze papieskie orędzie radiowe z 1931 r. pozwala interpretować zakres oddziaływania przekazu medialnego. Ówczesne możliwości co do nadawania i odbioru tego przekazu były daleko mniejsze niż obecne. Świat nie jest też jeszcze postrzegany przez pryzmat globalizacji. Tymczasem Pius XI zwraca się nie tylko do wszystkich katolików, ale nawet do wszystkich ludzi. Tego typu rozumienie tego, kto jest adresatem przekazu medialnego współcześnie nie dziwi, jednak papież jako jego adresatów wymienia także wszystkie stworzenia, w tym świat nadprzyrodzony i nawet samego Boga. W opracowaniu zwraca się uwagę również na to, jak Pius XI przedstawia pochodzenie przekazu medialnego: otóż zawdzięczamy go ludziom, jednak i Bogu. W takim razie pierwsze papieskie orędzie radiowe wskazuje, iż mamy do czynienia z oddziaływaniem więcej niż globalnym, bo uniwersalnym. Celem artykułu jest zachęcenie do dalszej refleksji, czy takie spojrzenie teologiczne na przekaz radiowy można i należy odnieść do przekazu medialnego jako takiego, a jeśli tak, to co z niego wynika dla szeroko rozumianych mediów, ich twórców i odbiorców. Wniosek, jaki się tu nasuwa, jest następujący: zamiast ograniczenia się do dostrzegania wyłącznie globalnej wioski oraz iluzji, jakoby była ona wszystkim, mamy propozycję universitas, spojrzenia i zaangażowania całościowego stanowiącego organiczne jedno z troskliwym uwzględnianiem nawet szczegółów.