Kultura-Media-Teologia, 2020, nr 42

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36723

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
  • Miniatura
    Pozycja
    Apostolische Auslandsreisen von Papst Franziskus, darunter Missionsreisen, in den wichtigsten nationalen Internetportalen (Jahr 2019)
    Wrzos, Marcin (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)
    In its activity, the Church used and uses the media, not only those of Christian definitions, but also general (secular) ones. In history, along with technological development, these were first: magazines, radio, television, and later Internet media. The latter media effectively displace previously used traditional media and become a place of communication. The undertaken research analyzes the most important opinion forming portals in Poland with more than 5 million users (onet.pl, wp.pl, interia.pl, gazeta.pl, o2.pl and fakt.pl) in terms of publishing texts on seven foreign apostolic trips of Pope Francis, including missionary ones, in 2019. The number, quality, type and time of publication were examined, and pastoral conclusions regarding the presence of papal pilgrimages, including missionary and ecclesial activities in secular leading web portals. On this basis, the following research hypotheses were answered; it seems that the first: „The media in Poland properly inform about the foreign pilgrimages of Pope Francis (quantitatively and qualitatively)“ – is partly confirmed. Second: „Internet media do not inform about theological content and papal messages, but focus on less important but more effective events and topics“ – is unconfirmed; and the third: „The number of information and information on foreign pilgrimages is smaller“ – confirmed.
  • Miniatura
    Pozycja
    O istocie uważności w nieuważnym świecie
    Szpunar, Magdalena (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)
    W artykule zostaje podjęta problematyka związana z praktykowaniem uważności. Przedstawiona zostaje historia pojęcia, ale przede wszystkim jego znaczenie w procesie korygowania wadliwych modeli myślenia i funkcjonowania. Praktykowanie uważności rozumiane jest jako proces uwalniający od negatywnych kolein umysłowych i obciążającego myślenia ruminatywnego, przyczyniający się do poprawy jakości życia i polepszenia ogólnego dobrostanu jednostek.
  • Miniatura
    Pozycja
    Tematyka rozpraw doktorskich z nauk o komunikacji społecznej i mediach w Polsce po 2011 r.
    Adamski, Andrzej; Czernicki, Cyprian (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)
    Celem artykułu jest zbadanie obszarów badawczych podejmowanych przez autorów rozpraw doktorskich pisanych w Polsce po 2011 r. w dyscyplinie „nauki o komunikacji społecznej i mediach” (wcześniej „nauki o mediach”). Autorzy przeanalizowali 160 rozpraw. Na podstawie badań stwierdzili, że najczęściej podejmowane obszary badań to: Internet i nowe media, badania zawartości mediów, historia mediów i dziennikarstwa, komunikowanie polityczne oraz public relations i marketing medialny. Autorzy dysertacji zdecydowanie częściej badają media w Polsce niż media zagraniczne. Można również mówić o specyficznym profilu badawczym poszczególnych uczelni, w których badane rozprawy powstają.
  • Miniatura
    Pozycja
    Powszechne oddziaływanie: przekaz medialny i pierwsze papieskie orędzie radiowe
    Misztal, Wojciech (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)
    Opracowanie dotyczy kwestii, w jaki sposób pierwsze papieskie orędzie radiowe z 1931 r. pozwala interpretować zakres oddziaływania przekazu medialnego. Ówczesne możliwości co do nadawania i odbioru tego przekazu były daleko mniejsze niż obecne. Świat nie jest też jeszcze postrzegany przez pryzmat globalizacji. Tymczasem Pius XI zwraca się nie tylko do wszystkich katolików, ale nawet do wszystkich ludzi. Tego typu rozumienie tego, kto jest adresatem przekazu medialnego współcześnie nie dziwi, jednak papież jako jego adresatów wymienia także wszystkie stworzenia, w tym świat nadprzyrodzony i nawet samego Boga. W opracowaniu zwraca się uwagę również na to, jak Pius XI przedstawia pochodzenie przekazu medialnego: otóż zawdzięczamy go ludziom, jednak i Bogu. W takim razie pierwsze papieskie orędzie radiowe wskazuje, iż mamy do czynienia z oddziaływaniem więcej niż globalnym, bo uniwersalnym. Celem artykułu jest zachęcenie do dalszej refleksji, czy takie spojrzenie teologiczne na przekaz radiowy można i należy odnieść do przekazu medialnego jako takiego, a jeśli tak, to co z niego wynika dla szeroko rozumianych mediów, ich twórców i odbiorców. Wniosek, jaki się tu nasuwa, jest następujący: zamiast ograniczenia się do dostrzegania wyłącznie globalnej wioski oraz iluzji, jakoby była ona wszystkim, mamy propozycję universitas, spojrzenia i zaangażowania całościowego stanowiącego organiczne jedno z troskliwym uwzględnianiem nawet szczegółów.
  • Miniatura
    Pozycja
    Komunikowanie polskich biskupów w kontekście kryzysu pedofilii. W trosce o zasady skutecznej komunikacji
    Leśniczak, Rafał (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)
    Celem publikacji jest analiza skuteczności komunikowania biskupów polskich w sytuacji kryzysowej, związanej z ujawnieniem w latach 2018–2019 przypadków nadużyć seksualnych niektórych polskich duchownych wobec nieletnich. W badaniach dokonano analizy Listu Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski (KEP) Wrażliwość i odpowiedzialność z 22.05.2019, oświadczenia Prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka ws. filmu Tomasza Sekielskiego z 11.05.2019, oświadczenia przewodniczącego KEP abp. Stanisława Gądeckiego z 11.05.2019 oraz wywiadu Beaty Lubeckiej z Radia Zet z abp. Polakiem z 15.05.2019. Wykorzystano metodę analizy dyskursu oraz metodę analizy i syntezy.
  • Miniatura
    Pozycja
    Obrazy polskiego kleru we współczesnym filmie fabularnym – „W imię…” Szumowskiej i „Kler” Smarzowskiego
    Dąbrowska, Dorota (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)
    Artykuł podejmuje próbę refleksji nad sposobami ukazywania w filmach fabularnych problemu grzechu w polskim Kościele. Analiza obejmuje dwa filmy – W imię Małgorzaty Szumowskiej oraz Kler Wojciecha Smarzowskiego, które potraktowane zostają jako przykłady dwóch przeciwstawnych strategii narracyjnych. Pierwsza z nich określona zostaje jako perswazyjna, druga jako jej przeciwieństwo – narzędzie dialogu. Rozważania nad zróżnicowaniem przekazów dotyczących problemów społecznych osadzone zostają w kontekście zagadnienia społecznego zaangażowania, które objawia – w obrębie przeprowadzonej analizy porównawczej – swój ambiwalentny charakter.
  • Miniatura
    Pozycja
    Kulturelle Identitäten im Zeitalter der Globalisierung. Aspekte der Problematik
    Czajka-Cunico, Anna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)
    The paper handles with the problem of cultural identities in the age of globalisation. It moves on with the considerations of cultural identity in the Polish cultural studies (F. Znaniecki, S. Ossowska, A. Kłoskowska et al.) with their central concepts of borderland and cultural polyvalence. Such concepts counteract the emptying effects of globalisation and point to individual cultures as reservoirs of values and goals. They are based on dialogue and intercultural comunication and claiming for an intercultural approach to all problems of the contemporary world. Examples of the activities following this approach whose aim is to introduce the Polish humanities with their most important works into an European conversation) are analysed.