Liturgia Sacra, 2016, R. 22, nr 1 (47)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/29002
Przeglądaj
Przeglądaj Liturgia Sacra, 2016, R. 22, nr 1 (47) wg Temat "baptism"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Il simbolo sponsale come ponte tra le tradizioni greca e siriaca. Un approccio patristico-liturgico. Parte primaEbeid, Bishara (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2016)Relacja między Bogiem a człowiekiem już w Starym Testamencie opisywana byłajęzykiem miłości. Jednym z najchętniej stosowanych w tej materii obrazów była symbolika małżeńska. Posługiwano się nią w sposób metaforyczny z dwóch powodów: z jednej strony chciano podkreślić pragnienie powrotu do raju i złączenie się człowieka (oblubienicy) z Bogiem (Oblubieńcem), z drugiej – chciano ukazać wolę przebywającego w raju Boga (Oblubieńca) do zaproszenia oblubienicy na weselne gody. W prezentowanej tu pierwszej części artykułu autor ukazuj e ów symboliczny obraz, wychodząc od fundamentu dogmatycznego. W skazuj e również na biblijne tło omawianej symboliki oraz na patrystyczne interpretacje łączące ją z życiem liturgicznym Kościoła pierwotnego, co szerzej zostanie przedstawione w części drugiej.Pozycja Liturgia chrzcielna księcia Mieszka I. Próba źródłowej rekonstrukcjiLitawa, Karol (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2016)Ze względu na brak źródeł spisanych, zaświadczających przebieg liturgii chrztu św. i pozostałych sakramentów inicjacji chrześcijańskiej pierwszego władcy Polski, Mieszka I, można wysnuć hipotezę, że szafarz sakramentów korzystał z obrzędu zawartego w Pontyfikale rzymsko-germańskim, zredagowanym w Moguncji w połowie X w. Niewątpliwie z punktu widzenia historyczno-liturgicznego pontyfikał ten miał ogromny wpływ na kształtowanie się w kolejnych wiekach ksiąg liturgicznych, w tym również ksiąg powstających w Polsce. Hipoteza postawiona w artykule przybliża zatem, odległy w czasie, historyczny moment, który wydobył polskich „praojców” z pogańskiego świata, wszczepiając ich w Mistyczne Ciało Chrystusa i w wielowiekową tradycję Kościoła, a tym samym otworzył ich na kulturę ówczesnej Europy, która żyła wartościami chrześcijańskimi.Pozycja Recepcja kanonów „Codex Iuris Canonici” (1917) dotyczących sakramentów inicjacji chrześcijańskiej w dokumentach i statutach „Synodus Dioecesana Kielcensis” (1927)Kowalski, Mirosław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2016)Troska o życie liturgiczne wspólnoty wierzących ma swoje odbicie we wrażliwości na właściwy kształt celebracji. Podstawą normatywną dla właściwego kształtowania liturgii jest bez wątpienia Kodeks Prawa Kanonicznego oraz normy prawne kształtowane na płaszczyźnie danego Kościoła lokalnego. Takim źródłem prawa dla diecezji kieleckiej stał się pierwszy synod kielecki ( 1927), który w swoich wypowiedziach podejmował bardzo obszernie problematykę sakramentów. Między innymi z tego powodu stał się przyczynkiem do powyższego opracowania, które traktuje o sakramentach chrztu, bierzmowania i Eucharystii. Przeprowadzona analiza dotyczy nie tylko samych postanowień synodalnych, ale przede wszystkim ich spójności z powszechnie obowiązującym prawem. Staje się ona jednocześnie obrazem stanu fragmentu liturgii w diecezji kieleckiej na początku XX w.