Analecta Cracoviensia, 2020, T. 52
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/14827
Przeglądaj
Przeglądaj Analecta Cracoviensia, 2020, T. 52 wg Temat "Bóg"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Der Gott des Da-zwischenKörner, Bernhard (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)Based on the theses of Klaus Hemmerle’s trinitarian ontology and Chiara Lubich’s spirituality, the article shows the practical consequences of relational ontology. Its content includes the following issues: basic assumptions in everyday life and ontology; the charism of unity and its transformation into trinitarian ontology; the “in-between” as essential for the understanding of God and reality.Pozycja Mistyczna jedność Kościoła w dziełku „Dominus vobiscum” św. Piotra DamianiegoKrólikowski, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)Święty Piotr Damiani (1007–1072) w swoim bogatym dorobku teologicznym zostawił także dziełko zatytułowane Dominus vobiscum. Zajmuje się w nim kwestią jedności Kościoła, którą ujmuje w perspektywie eucharystycznej. Pokazuje, a jaki sposób Eucharystia pozwala na odpowiednie rozumienie jedności Kościoła, a także na jej odpowiednie przeżywanie duchowe. Jest to zagadnienie tym ważniejsze, że chodzi w nim o uwypuklenie zbawczego znaczenia jedności Kościoła, która w sposób niejako pierwotny opisuje tajemnicę eklezjalnej wspólnoty. Ważnym elementem wykładu św. Piotra Damianiego jest pokazanie niektórych bardziej szczegółowych, poniekąd fenomenologicznych, aspektów tej jedności, wyrastających z jej koncentracji eucharystycznej, takich jak jedność czci oddawanej Bogu, jedność w modlitwie, jedność w wielości celebracji itd. Wszystkie te aspekty sprawiają, że jedność Kościoła jawi się w swojej głębokiej rzeczywistości oraz wyłania się jasno jej znaczenie duchowe i historyczne.Pozycja Wizja Europy według Edyty SteinGrzegorczyk, Anna (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)Artykuł jest syntetycznym ujęciem wizji Europy z perspektywy fenomenologii traktowanej jako philosophia perennis zaproponowanym przez Edytę Stein / św. Teresę Benedyktę od Krzyża. Obejmuje następujące zagadnienia: absolutny charakter prawdy, uniwersalność filozofii, elementy antropologii personalistycznej, odpowiedź na Nietzscheańską „śmierć Boga”, odpowiedź na „cywilizację śmierci” oraz Krzyż jako nadzieja. Główne wnioski są zreasumowane w siedmiopunktowej konkluzji.