Analecta Cracoviensia, 2020, T. 52
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/14827
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja The Rights and Duties of Catholic Parish and Evangelical-Augsburg Parish: Ecumenical Perspective.Kroczek, Piotr (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)The Parish is a basic administrative unit of the Catholic Church and the Evangelical Church of the Augsburg Confession in Poland. The research aims to formulate – building on the analysis of the fundamental laws of the Churches in question – a common list of the rights and duties of the parish. One can even say that there is “one Christian parish” which can be seen from a catholic and evangelical perspective.Pozycja Wizja Europy według Edyty SteinGrzegorczyk, Anna (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)Artykuł jest syntetycznym ujęciem wizji Europy z perspektywy fenomenologii traktowanej jako philosophia perennis zaproponowanym przez Edytę Stein / św. Teresę Benedyktę od Krzyża. Obejmuje następujące zagadnienia: absolutny charakter prawdy, uniwersalność filozofii, elementy antropologii personalistycznej, odpowiedź na Nietzscheańską „śmierć Boga”, odpowiedź na „cywilizację śmierci” oraz Krzyż jako nadzieja. Główne wnioski są zreasumowane w siedmiopunktowej konkluzji.Pozycja The Centennial of the Birth of our University’s Founder. The 623rd Academic Year at the Pontifical University of John Paul II in KrakowSzczurek, Jan D. (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)Pozycja Formacja teologiczna w ordo virginumStypułkowska, Beata (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)Niniejsze opracowanie koncentruje się na formacji początkowej, formacji przed konsekracją i formacji permanentnej dziewic konsekrowanych żyjących w świecie, które reprezentują indywidualną formę życia konsekrowanego. Mowa jest w nim o dwóch wymiarach formacji, wynikających z charakteru stanu dziewic: chrystocentrycznym i eklezjalnym. Wymiar chrystocentryczny dotyczy problemów związanych z nawiązaniem ścisłej relacji z Chrystusem, natomiast wymiar eklezjalny dotyczy służby Kościołowi. Obydwa wymiary związane są z działaniem Ducha Świętego, dlatego szczególną uwagę zwrócono na charyzmaty. Artykuł porusza także problematykę osób odpowiedzialnych za proces formacji, w tym szczególnie samej kandydatki czy kobiety konsekrowanej. Omówiono także formy wychowania odpowiednie dla dorosłych, które mogą być stosowane w formacji osób konsekrowanych oraz inne szczegółowe zagadnienia dotyczące formacji.Pozycja Miłosierdzie antropologiczne w doświadczeniu mistycznym (Faustyna Kowalska) i refleksji filozoficznej (Józef Tischner). Elementy (teo-)antropologii ontologicznej. Część IIMacheta, Lidia (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)Artykuł stanowi drugą część studium poświęconego analizie porównawczej dwu wizji miłosierdzia antropologicznego: religijnej o charakterze mistycznym – ukazanej w „Dzienniczku” Faustyny Kowalskiej i etyczno-religijnej o charakterze refleksyjnym – zawartej w myśli filozoficznej Józefa Tischnera. Niniejszy artykuł koncentruje się na analizie wizji miłosierdzia antropologicznego w ujęciu Tischnera. Ogólna zgodność badanych wizji w aspekcie religijnym pozwala badać je z perspektywy jednego problemu: wzajemnego oddziaływania etyki i religii. Problem jest podejmowany na gruncie (teo-)antropologii ontologicznej (bada człowieka od strony możliwości i powinności bycia sobą). Cel analiz to uzasadnienie tezy, że wzajemne oddziaływanie etyki i religii jest możliwe przy założeniu czynnika metafizycznego. Cel ten osiąga się poprzez pokazanie, że etyczno-religijne miłosierdzie antropologiczne w rozumieniu Tischnera ma metafizyczne podstawy oraz istotę i że w ich pojęciach można określać zjawiska religijnego miłosierdzia antropologicznego ukazanego w „Dzienniczku”.Pozycja Wolność – prawda – sumienie. Antropologiczne uwarunkowania moralności w encyklice św. Jana Pawła II „Veritatis splendor”Gryz, Krzysztof (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)Ludzkie działanie jest podstawą budowania egzystencji zarówno w wymiarze indywidualnym jak i wszystkich społecznych relacji. U podstaw każdego działania, które podejmuje człowiek leżą trzy zasadnicze elementy, decydującego o tym, że mówimy o ludzkim działaniu, a nie tylko o zaistnieniu określonego skutku jako rezultat działania bezosobowej przyczyny. Tymi czynnikami, specyficznie ludzkimi, głęboko zakorzenionymi w naturze człowieka jako osoby, jest możliwość poznania prawdy, wolność wyboru i sumienie. Dlatego możemy mówić o egzystencjalnej strukturze człowieka. Właśnie dlatego, że działanie człowieka jest związane z możliwością poznania prawdy, nie tylko tej technicznej, opisującej świat przedmiotów, ale również prawdy mądrościowej, ujawniającej sens rzeczy, oraz zdolnością człowieka do dokonywania autonomicznych wyborów, kierując się kryterium aksjologicznym (dobra-zła), które ujawnia się najwyraźniej w doświadczeniu sumienia, człowiek jest za swoje działanie odpowiedzialny. Odpowiedzialność ta ma swoje konsekwencje nie tylko w wymiarze moralnym, ale także w wymiarze prawnym.Pozycja Antydemoniczny charakter sakramentu święceńFicoń, Marta (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)Dzięki sakramentowi święceń biskup, prezbiter i diakon otrzymuje od Chrystusa władzę głoszenia słowa Bożego, sprawowania liturgii i prowadzenia posługi miłosierdzia, do której zalicza się troska o osoby dręczone przez diabła. Dzięki ich posłudze Chrystus nadal troszczy się o swój lud, ponieważ głoszą „naukę z mocą” (Mk 1, 27) zdolną wyrzucać złe duchy, zaś biskupi i prezbiterzy celebrują sakramenty ograniczające strefę wpływów królestwa ciemności w duszach ludzi oraz sprawują egzorcyzmy, czyli wyzwalają człowieka spod władzy i wpływów demona.Pozycja O wątpliwych podstawach i metodologii humanistów postmodernistycznychDuk, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)Postmodernistyczni humaniści często odwołują się do badań nauk szczegółowych w celu potwierdzenia swoich tez. Powstaje jednak zasadnicze pytanie: czy potrzebują oni szczegółowych nauk, aby potwierdzić swoje badania, czy też jest odwrotnie: uważają, że wszystkie badania nauk szczegółowych wypływają z tez humanistycznych lub kulturowych? Myśliciele postmodernistyczni zakładają tę drugą opcję. Wydaje się również, że owi humaniści nie są w stanie całkowicie pozbyć się racjonalnych terminów i metod, ponieważ one lepiej opisują rzeczywistość. Problem odwoływania się do nauk ścisłych i braku własnych klarownych metod podejmowany jest w prezentowanym tekście na przykładzie prac wybranych myślicieli postracjonalnych.Pozycja Prawda a teza Churcha – wyzwanie rzucone tomistomOlszewski, Adam (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)Artykuł stawia sobie za cel, poprzez skorzystanie z bogactwa pojęciowego systemu filozofii św. Tomasza i z użyciem jego typu pojęć, sformułowanie ważnego zagadnienia współczesnej filozofii matematyki – tezy Churcha [CT]. Wskazany cel starano się najpierw uzyskać przez pogłębioną analizę Tomaszowego określenia prawdy jako „adaequatio rei et intellectus”. Analiza ta ujawniła wielkie bogactwo treści filozoficznych leżących u podstaw i ukazała jej nietrywialność. Efektem końcowym jest próba sformułowania tezy Churcha jako specyficznej instantacji definicji prawdy Tomasza. Wynik pracy jest niejednoznaczny i dlatego stanowi swoiste wyzwanie dla zwolenników tomizmu do dyskusji na ten temat.Pozycja Mistyczna jedność Kościoła w dziełku „Dominus vobiscum” św. Piotra DamianiegoKrólikowski, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)Święty Piotr Damiani (1007–1072) w swoim bogatym dorobku teologicznym zostawił także dziełko zatytułowane Dominus vobiscum. Zajmuje się w nim kwestią jedności Kościoła, którą ujmuje w perspektywie eucharystycznej. Pokazuje, a jaki sposób Eucharystia pozwala na odpowiednie rozumienie jedności Kościoła, a także na jej odpowiednie przeżywanie duchowe. Jest to zagadnienie tym ważniejsze, że chodzi w nim o uwypuklenie zbawczego znaczenia jedności Kościoła, która w sposób niejako pierwotny opisuje tajemnicę eklezjalnej wspólnoty. Ważnym elementem wykładu św. Piotra Damianiego jest pokazanie niektórych bardziej szczegółowych, poniekąd fenomenologicznych, aspektów tej jedności, wyrastających z jej koncentracji eucharystycznej, takich jak jedność czci oddawanej Bogu, jedność w modlitwie, jedność w wielości celebracji itd. Wszystkie te aspekty sprawiają, że jedność Kościoła jawi się w swojej głębokiej rzeczywistości oraz wyłania się jasno jej znaczenie duchowe i historyczne.Pozycja Der Gott des Da-zwischenKörner, Bernhard (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)Based on the theses of Klaus Hemmerle’s trinitarian ontology and Chiara Lubich’s spirituality, the article shows the practical consequences of relational ontology. Its content includes the following issues: basic assumptions in everyday life and ontology; the charism of unity and its transformation into trinitarian ontology; the “in-between” as essential for the understanding of God and reality.Pozycja Urząd moderatora kurii diecezjalnejAdamczyk, Jerzy (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2020)W celu usprawnienia pracy kurii biskup diecezjalny tam, gdzie to będzie wskazane, może mianować moderatora kurii diecezjalnej. Niniejszy artykuł podejmuje kwestię urzędu moderatora. Najpierw zwrócono uwagę na to, że moderator kurii diecezjalnej jest nowym organem w strukturze kurii diecezjalnej. Następnie przedstawiono zagadnienie osoby piastującej stanowisko moderatora kurii biskupiej. Na koniec omówiono zadania moderatora kurii diecezjalnej.