Communio, 2014, R. 34, nr 4 (188)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19754
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2014, R. 34, nr 4 (188) wg Temat "Christian fasting"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Chrześcijański postArmogathe, Jean-Robert (Wydawnictwo Pallottinum, 2014)Post nie jest cnotą samą w sobie. Sukces postów terapeutycznych pokazuje dobitnie, że post jest w modzie, ale w sposób niejednoznaczny. Należy zatem zastanowić się nad chrześcijańskim znaczeniem tej praktyki. Wśród chrześcijan post był i jest praktykowany w powiązaniu z porami roku liturgicznego (Adwent, Wielki Post), z dniami szczególnymi (piątek) lub przed celebrowaniem sakramentów. Stał się on znakiem modlitwy, nawrócenia, dobrowolnej lub nałożonej pokuty. Chrześcijański post w istocie jest bezpośrednio związany z posiłkiem. Post eucharystyczny podkreśla ten aspekt: trzeba być głodnym, aby pragnąć Ciała i Krwi Chrystusa. Ponieważ upadek człowieka rozpoczął się od łakomstwa Adama, Nowe Przymierze odwraca jego winę, zapraszając „do wzięcia i zjedzenia”. Post ukazuje także brak Oblubieńca, jest pragnieniem posiłku godowego: woda zamieniona w wino w Kanie Galilejskiej jest figurą Eucharystii, która oczekuje w naszym ciele na weselną ucztę Baranka. Chrześcijański post ma charakter całościowy. Wiąże się z powstrzymaniem od złości, kłamstwa, pychy. Jeśli ma charakter mistyczny i doksologiczny, stanie się świętem wewnętrznym, przedsmakiem eschatologicznej radości.