Communio, 2014, R. 34, nr 4 (188)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19754
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2014, R. 34, nr 4 (188) wg Temat "body"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja On the sacramental nature of healthGranados, José (Wydawnictwo Pallottinum, 2014)Jednym ze schematów uporządkowania sakramentów było spojrzenie na nie jako na lekarstwa przeznaczone na różne rany ciała i ducha upadłego człowieka. Jeśli sakrament może być lekarstwem nie tylko dla duszy, ale dla całej osoby, włączając w to jej ciało, jej czas, jej relacje, to ten punkt widzenia daje nam teologiczny klucz do zrozumienia zarówno sakramentów jak i samego zdrowia. Tylko ktoś, kto wie, co to jest sakrament, może zrozumieć, co to jest zdrowie, ale także istota sakramentu będzie dostępna tylko dla osoby, która rozumie zdrowie. Zdrowie nie może być definiowane tylko w relacji do ciała. Zdrowe ciało to ciało otwarte na osobiste spotkania i relacje, a w końcu na pierwotną tajemnicę życia. Jest to zatem „ciało sakramentalne”, ponieważ jest zdolne objawić misterium osoby, która jest ukonstytuowana w relacji do świata, do innych, do Boga. W tym świetle choroba jawi się jako swoisty „anty-sakrament”. Sakramenty, tak wymowne już w swoich cielesnych znakach (woda, chleb, wino, olej itd.), włączają nas w Ciało Chrystusa, który umarł i zmartwychwstał. W Nim odnajdujemy nie tylko równowagę ciała i duszy, ale także równowagę naszej przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Dlatego ekonomia sakramentalna jest ekonomią „zdrowego ciała”, którym jest Ciało Chrystusa. To Ciało zawiera w sobie misterium zdrowia: przyjęte od Ojca, ofiarowane za innych, jest zdolne do tworzenia relacji, komunii, aż po oblubieńczy dar, który rodzi nowe życie.Pozycja Piękno i post. Hildegardy z Bingen całościowa wizja postuWróbel, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2014)Kiedy papież Benedykt XVI ogłosił św. Hildegardę z Bingen Doktorem Kościoła, wielu ludzi zaczęło promować post według św. Hildegardy. Jednakże większość z nich nie zdaje sobie sprawy, że pod specyficznymi zaleceniami żywieniowymi, które możemy znaleźć w jej pismach, kryje się całościowy system filozoficzny i teologiczny. Ten system wywodzi się z biblijnej idei stworzenia, która daje nam rozumienie dobrego, przyjaznego dla człowieka i spójnego Uniwersum. Ten Wszechświat zawiera wszystko, czego potrzebuje człowiek, aby być objawieniem Boga Stworzyciela. Ta wizja jest dla Hildegardy podstawą jej koncepcji postu. Post pomaga w osiągnięciu pełnej harmonii życia. Harmonia życia ludzkiego jest odbiciem wielkości stworzenia. Poszcząc, jest się bliżej ludzkiego celu – być pięknym dziełem Boga, objawiającym Jego chwałę.Pozycja Zdrowie między nauką a mądrościąBalthasar, Hans Urs von (Wydawnictwo Pallottinum, 2014)