Studia Gdańskie, 2024, T. 55
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/29662
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Gdańskie, 2024, T. 55 wg Temat "Biblia"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Jeśli wasza sprawiedliwość nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów” (Mt 5,20). O sprawiedliwości „większej” w Ewangelii wg św. MateuszaNajda, Andrzej Jacek (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2024)Pojęcie sprawiedliwości ma wiele znaczeń i może być różnie rozumiane. Przedmiotem naszego zainteresowania jest rozumienie sprawiedliwości na kartach Pisma Świętego, a zwłaszcza tzw. sprawiedliwości większej „niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów” (Mt 5,20). W Starym Testamencie sprawiedliwość jawi się jako podstawowy przymiot Boga, mowa jest też o sprawiedliwości ludzkiej. Jezus wymaga od swoich uczniów, aby ich sprawiedliwość nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów” (Mt 5,20) i wyjaśnia na czym powinna ona polegać. Uczniowie Chrystusa winni dążyć do doskonałości i stawać się dziećmi Ojca.Pozycja Rîb jako prawna procedura przywracania sprawiedliwości. „Chodźcie i spór (rîb) ze Mną wiedźcie! – mówi Pan” (Iz 1,18a)Korzec, Cezary (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2024)Artykuł Rîb jako prawna procedura przywracania sprawiedliwości analizuje biblijny koncept procedury rîb jako narzędzia przywracania sprawiedliwości, zarówno w aspekcie prawnym, jak i teologicznym. Autor wskazuje, że rîb wykracza poza system sądowy, koncentrując się na relacjach międzyludzkich i wspólnocie. Omówione zostały etapy procedury: oskarżenie, obrona oraz pojednanie, które prowadzą do odnowienia relacji i przebaczenia. Kluczową rolę w rîb odgrywają więzi wynikające z przymierza, a także osobista odpowiedzialność oskarżyciela i oskarżonego. Rîb jest przedstawiony jako proces dynamiczny, łączący sprawiedliwość, miłość i prawdę, w przeciwieństwie do formalnych wyroków sądowych. Artykuł podkreśla współczesną aktualność tej procedury jako modelu naprawy relacji, ukazując jednocześnie jej teologiczne znaczenie w relacji między Bogiem a człowiekiem.Pozycja Treść i dynamika objawienia imienia Bożego w Księdze Wyjścia Część II: Analiza narracji Wj 25,1–40,38Pasierski, Piotr Józef (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2024)Artykuł stanowi kontynuację studium podejmującego temat znaczenia formuł imienia Bożego: יְהוָה, אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה oraz אהְֶיהֶ (Wj 3,14-15). Analizie poddana zostaje dalsza partia materiału tekstualnego Księgi Wyjścia (Wj 25,1–40,38), gdzie JHWH zaprezentowany jest przede wszystkim jako manifestujący swoją obecność w przybytku, który nakazuje zbudować na mieszkanie dla siebie. Stosując metodę analizy narratywnej do całości materiału narracyjnego, autor dochodzi do wniosku, że głównym celem komunikacyjnym księgi jest ukazanie Boga jako będącego, co jest sygnalizowane w formułach imienia Bożego i potwierdzone w całej narracyjnej reprezentacji wydarzeń. Prezentacja obecności JHWH staje się coraz bardziej intensywna wraz z postępem narracji, a Bóg przechodzi od nieznanego imienia i niedostrzegalnej obecności do bycia znanym w imieniu JHWH i trwale obecnym pośród Izraelitów.