Studia Gdańskie, 2013, T. 32
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/27965
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Gdańskie, 2013, T. 32 wg Temat "anthropology"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Girard’s gender neutrality and faithful feminismEggen, Wiel (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2013)When René Girard applied his discovery about the role of mimesis in human social life to analyse the origin of culture and religion, he tackled Freud an Lévi-Strauss for placing sexual relations rather than the sacrificial solution of rivalries at the centre. In so doing he ignored the role of gender in the sacrificial schemes by stressing that rivalries indiscriminately affect both genders. With the help of studies by Levinas and Kristeva, of some anthropological discoveries, and an alternative reading of the biblical trajectory from Genesis to the Book of Revelation, the article tries to show how Girard’s mimetic theory can both uphold gender neutrality and advance a Christian feminist option.Pozycja Im Drama des Lebens Gott begegnen. Einblicke in die Theologie Józef Niewiadomskis, red. Nikolaus Wandinger, Petra Steinmair-Pösel, Lit Verlag, Wien 2011, ss. 649.Szulist, Janusz (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2013)Pozycja Teatr ludzkich działań: „Hamlet” w zwierciadle i jako zwierciadło dwóch antropologiiWielechowska, Katarzyna (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2013)Artykuł poświęcony jest omówieniu i analizie porównawczej dwóch ujęć interpretacyjnych Hamleta Williama Szekspira, mianowicie – propozycji Phyllis Gorfain, sformułowanej na gruncie antropologii interpretacyjnej (inspirowanej w znacznej mierze antropologią doświadczenia Victora Turnera) oraz propozycji René Girarda, sformułowanej w perspektywie jego koncepcji antropologii mimetycznej. Te dwa różne odczytania Szekspirowskiej tragedii przynoszą jednocześnie pytanie, w jaki sposób Hamlet prowokować może autorefleksję antropologii, dotyczącą jej teorii i praktyki. Ramę problemową artykułu wyznacza Szekspirowska aktualizacja toposu theatrum mundi oraz sfunkcjonalizowanie tego toposu w antropologicznym opisie kultury.Pozycja The use and abuse of the scapegoatEggen, Wiel (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2013)This paper discusses Girard’s discovery of the undoing by the biblical tradition of a mechanism on which human culture rests worldwide. His literary studies brought him to the analysis of religious traditions and to the insight that sacrificial means are used in all human conduct to counterbalance the mimetic dependence by which people fear to lose their autonomy. Their common form is scapegoating, but Christ’s radicalization of the biblical message has exposed and invalidated its efficacy. The article discusses the quandary that emerged from this and the possible answer to the threatening derailment of society.