Wrocławski Przegląd Teologiczny
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/14895
Wrocławski Przegląd Teologiczny jest periodykiem teologicznym wydawanym przez Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu. Rozpoczął swoją działalność w 1993 r. Periodyk jest poświęcony studiom z zakresu: biblistyki, teologii systematycznej, teologii duchowości, teologii pastoralnej, historii Kościoła, filozofii, nauk społecznych jako nauk pomocniczych teologii. Czasopismo stanowi kontynuację naukowej myśli i prac wydawniczych prowadzonych przed II wojną światową w „Przeglądzie Teologicznym” we Lwowie.
Przeglądaj
Przeglądaj Wrocławski Przegląd Teologiczny wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 2555
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja 2000. rocznica narodzin Jezusa Chrystusa – Zbawiciela świataBiskup, Marian (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2000)Pozycja 25-lecie Papieskiego Fakultetu Teologicznego we WrocławiuDec, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1993)Pozycja 3 × „tak” dla pokuty i nawróceniaBiskup, Marian (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2005)Pozycja 41. Sympozjum Biblistów Polskich (Koszalin 17-18 września 2003 r.)Jezierska, Ewa (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja 48. Międzynarodowy Kongres Studiów Średniowiecznych, Kalamazoo, Mi. 9–12 maja 2013 (Konferencja Studiów Cysterskich)Groń, Ryszard (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2013)Pozycja 600-lecie Wydziału Teologii w Krakowie (Kraków, 10-11.01.1997)Dec, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1997)Pozycja A Call to Authentic Discipleship: Pope Benedict XVI., Kierkegaard and EntweltlichungGaál, Emery de (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2023)The article pursues the aim of demonstrating that both Pope Benedict XVI and Søren Kierkegaard call for genuine Christian discipleship. They apprehend in Christianity ever anew the danger of a bourgeois accommodation of the Christian gospel to the prevalent Zeitgeist. In the first part of this article the author presented the views of Kierkegaard, for whom threat comes from the state-established Danish Lutheran Church. The second part of the article discusses the viewpoint of Joseph Ratzinger. In his opinion, the threat may also come from a close relationship between Christianity and the state. The real danger in the 20th century was graver than that in 19th century Denmark. It comes from secularised Christology, from emphasis being put on the humanity of Jesus which ignores His divine personhood and nature. The last part of the article draws attention to the essential differences between the approaches adopted by both thinkers and the solutions proposed by them, which, however, only accentuated the greatness of these intellectuals. In his own words, Kierkegaard will always remain “a little pinch of cinnamon.” In contrast to the Danish radical Christian, by writing seminal texts from within the wisdom of the ever self-same Catholic Church, Ratzinger/Pope Benedict XVI, especially on account of his Jesus of Nazareth trilogy, inaugurates à la longue an epochal Christocentric shift. Assuredly, posterity will honour him with the title “Doctor of the Church.”Pozycja „A kto się poniża, będzie wywyższony”Kogut, Mieczysław (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2007)Pozycja A myśmy się spodziewali...Tomko, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja „A wy, za kogo Mnie uważacie?”Szczęch, Wiesław (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2000)Pozycja A. Marcol (red.), Etyczne aspekty diagnostyki genetycznej. Ethische Aspekte der genethischen Diagnostik, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1998, ss. 249Reroń, Tadeusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1999)Pozycja A. Paciorek (red. naczelny), Scripturae Lumen 1: Biblia i jej oddziaływanie. Ewangelia o Królestwie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009, ss. 751.Jezierska, Ewa (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Abp Józef Życiński, Bóg postmodernistów. Wielkie pytania filozofii we współczesnej krytyce moderny, Lublin 2001, ss. 191Wadowski, Jan (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2002)Pozycja Abp Zenon Grocholewski, Postup prί preloženί a odvolanί farára (Postępowanie obowiązujące przy przeniesieniu i odwołaniu proboszcza), Vydavateĺstvo Serafin, Bratislava 1999, ss. 94Górecki, Edward (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1999)Pozycja Abp Zenon Grocholewski, Študie z procesného Kanonického práva, Spišská Kapitula 1995, s. 244Górecki, Edward (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1997)Pozycja Abraham Joshua Heschel, Prorocy, tłum. A. Gorzkowski, wydawnictwo Esprit, Kraków 2014, ss. 816.Rosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2015)Pozycja Absurd jako naczelna kategoria interpretacyjna w egzystencjalnym irracjonalizmie Lwa SzestowaMrzygłód, Piotr (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2011)Russian Lev Isaakovich Shestov (Jew by origin, born Yehuda Leyb Schwarzmann) is one of the most controversial minds in the 20th century. His anti-system and anti-rationalistic thought is defined as “The philosophy of absurdity” and is an extraordinary intellectual phenomenon on the philosophical map not only in Europe, but all over the world. This whole article is an attempt to show how the basic categories of Shestov’s thinking (which was glorified by Russian philosophers) such as: “chaos”, “paradox”, “nonsense” and “chance”, became “keys” for interpreting all of reality. They also became the way to discover the antinomian truth about the world. ”Absurdity in everything God.” God created absurdity, chaos and the place devoid of any principles, the “world”. There is the only one truth, which we understand at the very bottom of epistemic despair. We can achieve this knowledge by blind and irrational faith which is devoid of any justification; therefore there is real Tertullian’s credo quia absurdum. In this antinomian world which is devoid of any sense, the most noticeable things are creation and total freedom which causes man to come closer to God.Pozycja Aby Kościół apostolski się rozwijałJagiełło, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2002)Pozycja Aby Kościół był świętyJagiełło, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2002)Pozycja „Aby stanowili jedno”Jagiełło, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1994)