Tarnowskie Studia Teologiczne, 2021, T. 40, cz. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18372
Przeglądaj
Przeglądaj Tarnowskie Studia Teologiczne, 2021, T. 40, cz. 1 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Człowiek w obliczu Tajemnicy Istnienia. Uwagi do koncepcji ontologicznej S. I. WitkiewiczaMordka, Artur (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2021)According to Witkiewicz’s concept, the human’s attitude towards being has twofolded character. On the one side, the human being experiences the obviousness of being, since the fact of our being and the existence of the items around us is taken as granted, while on the other hand, when asked about what is being in itself, one is unable to give the answer. Therefore, from the cognitive point of view, the Being is a mystery and experiencing it has an exceptional character. The first part of the paper presents this aspect of Witkiewicz’s philosophical concept, for which, the crucial idea is Being itself, as well as it issues the topic of its experiencing. The second part describes the human’s attitude towards Particular Being.Pozycja Duch Święty w ziemskim życiu Chrystusa w ujęciu Hansa Ursa von BalthasaraFaltyn, Janusz (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2021)Hans Urs von Balthasar (1905–1988) prezentuje oryginalny sposób refleksji nad relacjami w Trójcy Świętej dotyczącymi zwłaszcza ziemskiej egzystencji Chrystusa—od wcielenia do zmartwychwstania. Na uwagę w tym względzie zasługuje pojęcie inwersji trynitarnej, w której dokonuje się czasowe odwrócenie relacji Osób Boskich. Duch Święty, który od Ojca i Syna pochodzi (Trójca immanentna), podczas trwania inwersji prowadzi Jezusa — wcielonego Syna Bożego, posłanego od Ojca. Duch Święty w teologii Balthasara jest określany Duchem Ojca — dającym polecenia Chrystusowi, a Duch Syna jest Duchem, który przyjmuje polecenia Ojca. Chrystus dokonuje wszystkiego, od wcielenia po zmartwychwstanie w absolutnym posłuszeństwie Ojcu, które jest synonimem odwiecznej miłości Boga.Pozycja Etyczny wymiar globalizacji w kontekście nauczania Jana Pawła IIHotloś, Agnieszka (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2021)Tematyka związana z procesem globalizacji jest niezwykle ważna we współczesnym świecie. Niniejsze opracowanie wpisuje się w nurt licznych rozważań i publikacji dotyczących aktualnych przemian dokonujących się w skali całego globu. Ambiwalentny charakter globalizacji stawia szereg pytań o kształt przyszłej cywilizacji. Wśród tych pytań na pierwszy plan wysuwają się pytania dotyczące etyki i jej znaczenia w procesie globalizacji. Pomimo iż procesy globalizacji niosą ze sobą nowe wyzwania, to założenia etyczne, niezmienne w każdej epoce, pozostają aktualne także w obecnym czasie. Stąd, pośród zmienności świata, istnieje konieczność afirmacji człowieka, wskazania na jego godność osobową, a w konsekwencji kształtowania życia społecznego w oparciu o zasady solidarność i sprawiedliwości, dopełnione miłością społeczną. Wszelkie próby redukowania człowieka do roli środka produkcji, elementu globalnego rynku sprowadzą proces globalizacji do zjawiska niszczącego to, co tak naprawdę ludzkie. Globalizacja pozbawiona odniesień etycznych prowadzi do wykluczenia jednostek i całych narodów, do nienawiści, pogardy dla słabszych, wzajemnej nieufności, konfliktów. W dobie kryzysu aksjologicznego etyka staje się jedną z najważniejszych dziedzin, które mogą zapewnić porządek społeczny. Celem niniejszego opracowania jest odpowiedź na pytanie: Jak ukierunkować proces globalizacji, aby uwzględniał normy etyczne i tym samym służył dobru jednostek i społeczeństw? Opracowanie skoncentrowane jest kolejno wokół globalizacji i jej podstawowych wymiarów, etycznych dylematów globalizacji, a w kluczowej części etycznych podstaw tego procesu.Pozycja Ks. Tadeusz Pabjan, Świat najlepszy z możliwych? O dobroci Boga i pochodzeniu zła, Warszawa 2018, ss. 244Maziarka, Tomasz (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2021)Pozycja Parafia 2.0. Wybrane narzędzia online w procesie podtrzymywania relacji we wspólnocie parafialnej w dobie pandemii Covid-19. Analiza historyczno-empirycznaKinal, Jarosław (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2021)Celem artykułu jest prezentacja wstępnych badań empirycznych dotyczących obecności parafii we współczesnej przestrzeni wirtualnej. Rozwój technologiczny, którego naoczną egzemplifikacją jest społeczny wymiar Internetu, zmienił postrzeganie i zmodyfikował rytuały codzienności. Determinizm technologiczny, definiowany współcześnie jako znaczący wpływ technologii i rozwoju technologicznego na rozwój społeczny, jest w niektórych kręgach naukowych uznawany za dominującą instrukcję wyjaśniającą rewolucję cyfrową i relatywnie szybką absorpcję nowych mediów przez szerokie masy społeczne. Dodatkowo trwająca od 2020 roku pandemia wirusa SARS-CoV-2 jeszcze mocniej zaakcentowała potrzebę wykorzystywania mediów i technologii w codziennym życiu wspólnot parafialnych. W artykule zaprezentowano badania przeprowadzone na grupie 214 respondentów obejmujące problematykę funkcjonowania wspólnot parafialnych w przestrzeni wirtualnej i oceny działań przez respondentów.Pozycja Przedsiębiorca w dynamice paradygmatu „homo agens” w świetle nauki Tomasza z Akwinu i myśli Ludwiga von MisesaNiepsuj, Łukasz (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2021)Obserwacja procesów rynkowych pokazuje, że zjawiska ekonomiczne same w sobie są czymś więcej niż tylko zwykłą wymianą towarów i usług. Należą do przestrzeni ludzkiego działania i są rzeczywistością, która wpisuje się w dynamikę paradygmatu homo agens. Paradygmat ten stanowi o istocie działania przedsiębiorczego, więcej, ludzkiego działania w gospodarce wolnorynkowej. W naszych rozważaniach chcemy pokazać, że tym, co wzbogaca ten paradygmat, jest refleksja św. Tomasza z Akwinu na temat ludzkiego działania oraz myśl ekonomiczna i teoria prakseologiczna Ludwiga von Misesa (1881–1973), założyciela austriackiej szkoły ekonomii.Pozycja Wiara praktyczna i jej funkcje. Szkic filozoficznyNiemczuk, Andrzej (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2021)This article contains a sketch of the concept of practical faith and a presentation of two important functions that this concept can perform in practical philosophy. The idea of practical faith is a synthesis based on the interpretation of three concepts of faith: moral faith from Kant’s philosophy, religious faith, on which the so-called „third stage” of life in Kierkegaard’s thought is based, and philosophical faith presented in Jaspers’ philosophy. The author presents these functions of practical faith, due to which it transcends the sphere of descriptive knowledge. For practical philosophy these functions are of major importance because they are the source of subject acceptance of the first principles of this philosophy, i.e. the thesis of human freedom and the thesis of the existence of the sphere of value (different than the sphere of facts and objects). If a philosophy of value were logically based on practical faith, it would be free from the charge of the naturalistic error in axiology.Pozycja Znaczenie ogrodów biblijnych w hermeneutyce biblijnejPolowiec, Katarzyna (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2021)Jedną z możliwości nowej ewangelizacji są ogrody biblijne, które zaczęły powstawać na całym świecie. W ten sposób wspólnoty Kościołów w różnych krajach przyczyniają się do w nowego sposobu ewangelizowania i przybliżania Pisma Świętego. Zwiedzanie ogrodów biblijnych prowadzi do coraz lepszego poznania słowa Bożego, a także daje możliwość dotknięcia ziemi ojczystej Jezusa. Tworzone kompozycje roślin i małej architektury nie tylko ułatwiają poznanie warunków czasów biblijnych, lecz sprzyjają również modlitwie, medytacji i odpoczynkowi, ponadto są dobrym sposobem na poznanie fauny i flory Izraela. Kościół w Polsce od ponad 10 lat włącza się w tę formę przekazu wiary i zgłębiania słowa Bożego. W niniejszym artykule ukazano wybrane ogrody biblijne na świecie, zwracając szczególną uwagę na te, które dostępne są w Polsce.