Czasopisma naukowe
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/6
Przeglądaj
Przeglądaj Czasopisma naukowe wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 20178
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja 1 Kor 15, 3b-8 syntezą chrześcijańskiej doktryny o śmierci i zmartwychwstaniu JezusaPaciorek, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010)St Paul’s text of 1 Cor 15 3b-8 in a concise and schematic way gives the basic data concerning Jesus’ death, funeral, resurrection and manifestations. It is a true synthesis of the Christian doctrine on the death and resurrection of Christ the Redeemer. The author of the article first discusses the literary aspect of St Paul’s words; he analyzes the context, tradition, edition and the structure of the text, and then he carefully interprets it from the exegetic and theological point of view.Pozycja 1. Josef Fallinger, In der Schule grosser Menschen, Der Katechismus in Zitaten. 2 Aufl. Innsbruck 1953, Felizian Rauch, 8° ss. 808. 2. Josef Fattinger, Göttliche Lebensgemeinschaft. Katholische Sakramentenlehre. H. 1. Licht und Kraft. Das Wesen und Wirken der Gnade. H. 2. Ein Wunderbad. Das Sakrament der Gotteskindschaft. H. 3. Der Rotterschlag, Das Sakrament des Apostelgentes. (Eine Firmlehre). Innsbruck 1953, Felizian Rauch, 8° ss. 75, 64, 88. 3. Josef Fattinger, Zwischen Taufstein und Grabstein. Aussprachen für sakramentale Weihstunden und Marksteine des Lebens. Innsbruck 1955, Felizian Rauch, 16° ss. 147 1 nlb.Gustaw, Romuald (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1959)Pozycja 10 lat Częstochowskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Teologicznego w KrakowieBielecki, Jerzy (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne "Regina Poloniae", 2008)Pozycja 10 lat działalności edukacyjno-środowiskowej Centrum Ekologiczno-Rekolekcyjnego „Przymierze” w WisełceCiaciura, Marian; Nowak, Anna (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2007)There is description of the Ecology-Retreat Centre „Alliance” in Wisełka in this paper. The description refer to environmental education activity during 10 years. This education includes organisation of symposia, ecological festivals, „green schools” etc. There are description and concrete solutions on it.Pozycja 10-lecie Międzywydziałowego Zakładu Badań nad Antykiem ChrześcijańskimMalinowski, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1979)Pozycja 100-lecie istnienia Starokatolickiego Kościoła Mariawitów (1906-2006)Fidura, Jerzy (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja 1000-letnie Królestwo Pokoju w Apokalipsie JanaGradl, Hans Georg (Wydawnictwo Pallottinum, 2020)The Millennial Kingdom in the Revelation of John raises many questions. The history of interpretation gives different and disparate answers on central questions: Why is this earthly kingdom of peace necessary at all before the coming of the heavenly Jerusalem? How should the period of thousand years be understood: chronologically or metaphorically? The article offers an interpretation of Rev. 20:1-10 and a fresh understanding of the imagery of the apocalypse and the meaning of the millennial kingdom. John connects two different traditions and Jewish expectations: a national-earthly and a universal-heavenly reign. The realization of a period of peace on earth illustrates the goodness and the purpose of creation. The millennium represents a meaningful counter-image to the Pax Romana: a Pax Christiana, which is not based on violence and oppression, but on justice and dedication.Pozycja 10th International Scientific Conference “Religious and Cultural Heritage of the Way of St. James – on the 30th Anniversary of the Recognition of the Route as the First European Cultural Route” Kraków – Pontifical University of John Paul II, 7 October 2017Mróz, Franciszek (The Pontifical University of John Paul II in Cracow, 2018)Pozycja 150 lat Sióstr Franciszkanek Szpitalnych w OpoluKapica, Regina Beata (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja 2 Kor 1, 15-16: Pawłowy plan wizyt w Koryncie i jego realizacjaRakocy, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001)The subject of the article is the information in II Cor 1,15-16, according to which Paul did not put into effect the visit to the Corinthians that he had foretold. In the contemporary biblical studies there are two fundamental opinions on the degree to which the visit was not executed: 1) the Apostle did not make the foretold visit at all; 2) he made only half of it, that is from Corinth he went to Macedonia, but he did not return to Corinth as he had announced earlier. A verification of the two opinions leads to the conclusion that the latter one meets with objections that raise serious doubts; the former one does not create such difficulties and seems more plausible.Pozycja 2 Kor 10-13: „List we łzach”?Rakocy, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001)The literary unity of II Cor has been the subject of discussion for over two centuries. Most attention has been paid to the last four chapters of the Letter, suggesting – at the end of the previous century – that at least in some part it is the so called “Letter in tears” which Paul sent to Corinth before II Cor. The hypothesis that enjoyed a large popularity in the first half of the 20lh century was rejected by many scholars in the recent decades. The arguments that were put forward against it seem sufficient at the present stage of research to accept that it is not in keeping with the reality. Instead of the abandoned hypothesis the belief is enjoyed, especially in the Anglo-Saxon countries, that Chapters 10-13 were written some time after 1-9. Although equally important arguments against this hypothesis cannot be presented as against the previous one, this does not necessarily mean that it is true. If the literary unity of II Cor is not accepted, the solution to the problem should be looked for in the history of the Letter's redaction. Results of this research may lead to the conclusion that a solution of the intricate problem of Chapters 10-13 is beyond our possibilities.Pozycja 20 lat diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. 55 lat kapłaństwa księdza biskupa seniora Ignacego JeżaKrupa, Piotr (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, 1992)Pozycja 20 lat diecezji toruńskiej. Kościół na Pomorzu Nadwiślańskim w służbie Bogu i człowiekowiOlszewska, Karolina (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)Pozycja 20 lat Nowicjatu Towarzystwa Salezjańskiego w Swobnicy 1983-2003Wąsowicz, Jarosław (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2004)Pozycja 2000. rocznica narodzin Jezusa Chrystusa – Zbawiciela świataBiskup, Marian (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2000)Pozycja 21 Gdańsk Demands – a Political MonumentBobko, Aleksander (The Pontifical University of John Paul II in Cracow, 2019)In the history of European civilisation there have been several documents of particular cultural weight and symbolic meaning. From Magna Carta Libertatum of 1215 to the Universal Declaration of Human Rights from 1948 we can trace the development of political ideas which, while being rooted in religious and philosophical thought, have had a strong impact on the lives of whole societies. In this article I attempt to look at the famous 21 Gdańsk demands from that perspective. The document, signed in August 1980 kindled a peace process which culminated in the collapse of communism in Europe. I would like to infer a relation between the possibility of signing such a document and the election of Karol Wojtyła as Pope. It also seemed interesting to compare the content of the 21 Gdańsk Agreement with that of the less well-known Rzeszów-Ustrzyki Dolne Protocol signed several months later.Pozycja „25 lat Karty Praw Rodziny – aktualność i wartość przesłania”. Naukowe sympozjum zorganizowane przez Instytut Nauk o Rodzinie KUL. Lublin, 21 października 2008 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja 25 ЛЕТ ТЕОЛОГИЧЕСКОГО ДИАЛОГА МЕЖДУ РИМСКО-КАТОЛИЧЕСКОЙ ЦЕРКОВЬЮ И ВСЕМИРНОЙ ЛЮТЕРАНСКОЙ ФЕДЕРАЦИЕЙNapiórkowski, Stanisław Celestyn (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Upłynęło 25 lat teologicznego dialogu katolicko-luterańskiego na forum światowym (1967- 1992). W 1993 roku zamknięto jego trzecią fazę. Nadszedł czas podsumowań. Do końca 1993 roku opublikowano siedem dokumentów: 1. „Ewangelia a Kościół” (zwany „Raportem z Malty”, 1971); 2. „Wieczerza Pańska” (1977); 3. „Drogi do wspólnoty” (1980); 4. „Wszyscy pod jednym Chrystusem” (o Konfesji Augsburskiej, 1980); 5. „Urząd duchowny w Kościele” (1981); 6. „Marcin Luter - świadek Jezusa Chrystusa” (w 500-lecie urodzin M. Lutra, 1983); 7. „Jedność przed nami. Modele, formy i etapy katolicko-luterańskiej wspólnoty kościelnej” (1984). Przyjęto ósmy dokument nt. Kościoła i usprawiedliwienia. Jakie są najważniejsze owoce tych dialogów? 1. Na temat Lutra powiedziano wspólnie, że dotychczasowe oceny jego osoby i działalności były zbyt jednostronne (albo radykalne potępienie, albo gloryfikacja). W rzeczywistości zaczynamy go widzieć jako świadka wiary i żywy apel o odnowę Kościoła. Istotne tezy Lutra strona katolicka oceniła jako uprawnioną formę teologii chrześcijańskiej. 2. W kwestii usprawiedliwienia osiągnięto zasadniczą zgodność: tylko z łaski przez wiarę, przy czym usprawiedliwienie nie jest czysto zewnętrzne (iustificatio forensis), ale Duch Święty „odnawia nasze serca oraz uzdalnia i wzywa do dobrych uczynków” 3. Konfesja Augsburska odzwierciedla ekumeniczną wolę i katolickie znaczenie Reformacji. Pod względem treściowym w znacznej mierze i w wysokim stopniu „może być uważana za wyraz wspólnej wiary” Ostra krytyka Kościoła katolickiego, zawarta w drugiej części Konfesji, dzisiaj staje się zasadniczo bezprzedmiotowa. 4. Ofiara Mszy (olbrzymi tradycyjny kamień obrazy dla protestantów) według nauki katolickiej odnowionej przez Vaticanum II nie jest ani przedłużeniem, ani odnowieniem, ani ponowieniem, ani udoskonaleniam jednej i doskonałej ofiary Chrystusa, ale jej uobecnieniem. Takie rozumienie - podkreślili luteranie - nie kwestionuje jedyności ofiary krzyżowej. 5. Luteranie nie kwestionują ważności katolickich urzędów kościelnych. Katolicy, za Vaticanum II, widzą u luteran defectus ordinis, co można rozumieć albo jako nieważność święceń (ordynacji) kapłańskich i biskupich, albo jako usterkę. Katolicy dyskutują między sobą, czy to usterka drobna czy zasadnicza. Wskazano wspólnie drogę „do pojednania urzędów”: stopniowa wzajemna akceptacja Kościołów - akceptując Kościół, tym samym (eo ipso) akceptuje się jego urzędy. 6. Papiestwo zostało przez Konfesję Augsburską uznane za istotne dla Kościoła. Luteranie nie wykluczyli akceptacji Piotrowego urzędu biskupa Rzymu jako widzialnego znaku jedności całego Kościoła (bardzo potrzebnego chrześcijaństwu), wskazali jednak warunek ewentualnego uznania: urząd papiestwa trzeba by ewangelicznie zinterpretować i sprawować. W dyskusjach luteranie wskazali na Jana Pawła II jako na przykład takiego bardziej ewangelicznego stylu papiestwa.Pozycja 25-lecie Archidiecezjalnego Studium Życia Rodzinnego. Lublin, 15 listopada 2008 rokuDudziak, Urszula (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja 25-lecie Papieskiego Fakultetu Teologicznego we WrocławiuDec, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1993)