Studia Theologica Varsaviensia, 1977, R. 15, nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/38675
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Theologica Varsaviensia, 1977, R. 15, nr 1 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 26
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Apologetyczna refleksja nad funkcją cudu w objawieniuGogolewski, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja „Cahiers Evangile” 3 (1974) nr 8: Les miracles de l’Evangile, Ed. du Cerf, ss. 58.Rusecki, Marian (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Egzystencjalny charakter mituDajczer, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Ferdynand Chapey, Science et foi, affrontement de deux langages, Paris 1974, Éditions du Centurion, ss. 130.Mietliński, Michał (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Historia Kościoła według H. JedinaStopniak, Franciszek (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Historyczność genealogii Chrystusa w Mt 1,1-17Łach, Jan (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Kościół w świecie. Uwagi na marginesie książek: Christentum innerhalb und ausserhalb der Kirche, Freiburg in Br. 1976, Herder, ss. 294; B. Lomergan, Theologie im Pluralismus heutiger Kulturen. Freiburg im Br. 1975, Herder, ss. 192.Ozorowski, Edward (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Kronika Wydziału Teologicznego ATK (II semestr 1975/76 r.)Bajda, Jerzy (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Libération des hommes et salut en Jésus Christ. Réflexions proposées par le Conseil Permanent de l’Êpiscopat suite à la Session Pastorale 1974, Paris 1975, Ed. Centurion, ss. 108.Rusecki, Marian (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Nowe „Ordo Exsequiarum” a Paschalne Misterium ChrystusaNitecki, Piotr (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Over a long period of time the Church funeral rites placed the accent on prayers for the soul of the deceased person ratver than on his resurrection, stressing fear of the judgment of God. In order to elucidate the tenets of our faith to the faithful, the Second Vatican Council reformed the rites of certain Sacraments and other liturgical services to enable the Christian to play a more active part in them. One of the first rites to undergo reforms was the funeral rite. The decrees of Vatican II aimed at bringing forth the paschal character of a Christian’s death (Constitution of the Sacred Liturgy 81). The present study tries to find an answer to the question how the new “Ordo Exequiarum” has responded to the postulates of Vatican II. The introduction explains symbols used by the new rites, showing faith in resurrection of the body and in everlasting life with God. The Paschal Mystery is clearly explained in the words of various prayers Used in the new rite. The theology of the prayers, however, is not dealt with in the present study. The rite stresses the Resurrection of Christ and its link with the eschatological future of a Christian. Although the funeral service is not a Sacrament as such, it is closely linked with the Sacraments, especially with Baptism and Holy Eucharist. The new funeral rite is, in fact, an affirmation of faith in the resurrection of a Christian. The structure of the new rite makes the faithful acquainted with the essence of the Church life, talking into account the personality of the deceased as a whole. The universal will of Salvation is expressed also in the rites concerning children who died before being baptised. According to the postulates of the Council, the whole structure of the rite stresses the paschal character of death which is shown in liturgical symbols and prayers. The latter refer to the life of the deceavsed as a total, particularly to his being incorporated to the Paschal Mystery of the Saviour and to his own faith as expressed by his receiving of other Sacraments, first of all the Eucharist as a nourishment for everlasting life.Pozycja O. Hugolin Langkammer, Hymny chrystologiczne Nowego Testamentu – Najstarszy obraz Chrystusa, Katowice 1976, Księgarnia św. Jacka, ss. 240.Łach, Jan (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Ogólnopolskie franciszkańskie sympozjum naukoweMurawiec, Wiesław (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Opis teologicznyBartnik, Czesław (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Poimandres. Wstęp, przekład, komentarzMyszor, Wincenty (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Potrzeba i drogi integracji w chrystologiiŁydka, Władysław (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja „Sensus fidei” jako kryterium wiary według M. D. KosteraFic, Leonard (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Sesja historykówWysocki, Jan (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Stulecie Katolickiego Uniwersytetu w AngersSubera, Ignacy (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Sympozjum misjologiczneDajczer, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)Pozycja Sympozjum Newmanowskie w RzymieMakowicz, Irena (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1977)

