Roczniki Teologii Duchowości, 2011, T. 3(58)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/9896
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologii Duchowości, 2011, T. 3(58) wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Chrystocentryczna postawa miłości Matki Teresy z KalkutyHadryś, Jacek (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)The aim of the article is to show the christocentric attitude of love of bl. Mother Teresa of Calcutta. The source text are Teresa's writings featured in their entirety or in part in the publication “Come Be My Light. The Private Writings of the «Saint of Calcutta»”. The whole presentation has been divided into four parts. The first one presents Teresa's love for Christ, the second deals with the issues of love for Christ in the poorest of the poor, the third addresses the care of the Blessed to minister among the poor in the communion with Christ, and the last one is a look at Mother Teresa’s attitude of love through Benedict XVI’s thoughts selected from his encyclical letter “Deus caritas est”. The summary is a meditation of the Blessed put at the end. The article shows the christocentrism of attitude of love of Mother Teresa of Calcutta.Pozycja Doświadczenie Boga jako „piękna” u św. Franciszka z AsyżuBlock, Wiesław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Duchowość pasyjna dawniej i dziśZarzycki, Stanisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Jezus Oblubieńcem człowieka. Refleksja na podstawie przeżyć mistycznych Siostry Roberty BabiakSynoś, Paweł (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Christian life rests predominantly upon experiencing communion with God. This communion becomes a matter of fact thanks to the redemptive mysterium of Jesus Christ manifesting itself through Church. Christian mystics are peculiar witnesses to this truth. This paper presents how Sister Roberta Babiak’s mystical life started, developed and manifested itself. In the spiritual itinerary of this Polish mystic of the early 20th century, one can find evidence of a continuous growth in her intimate communion with Christ as her Beloved. Her texts show progression in spiritual life and her experiencing the particular stages of mysticism: from expurgation through partial union up to transforming deifying union. Although not well- -known, the spiritual legacy of Sister Babiak is a tremendous example of nuptial mysticism in the Polish history of spirituality.Pozycja Kryteria rozeznawania duchowego i rozeznawania duchów w świetle współczesnej literatury teologiczno-duchowejMiczyński, Jan Krzysztof (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Miłosierdzie w ujęciu bł. Jana Pawła IIWejman, Henryk (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Prace dyplomowe obronione w Instytucie Teologii Duchowości KULChmielewski, Marek; Paszkowska, Teresa; Popławski, Jarosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Sprawozdanie z działalności Instytutu Teologii Duchowości za rok akademicki 2010/2011Popławski, Jarosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Sprawozdanie z ogólnopolskiego sympozjum naukowego „Święty Maksymilian nie (roz)poznany”. XXXV Dni Duchowości w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, 12 maja 2011Kruk, Arkadiusz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Świętość na sakramentalnej drodze życiaNowak, Antoni (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Świętość w ujęciu Sługi Bożego ks. Wincentego Granata († 1979)Misiurek, Jerzy (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)The problem of reaching personal sanctity through Church, highlighted by the constitution Lumen Gentium issued by the Second Vatican Council, is one of key topics discussed in the theological works of the outstanding researcher Professor Father Wincenty Granat. He elaborated widely on the concept of Christian sanctity, which he identified with perfection. Drawing upon the texts of the Old and the New Testament, Father Granat emphasised that love is the foundation of sanctity. This is why, Father Granat taught about sanctity as friendship with Christ. Christ is an example of sanctity for all, this is why we all should follow Him. Servant of God Father Granat claimed strongly that the Church has its inner powers to transform sinners into saints, even though its full sanctity will come with eschatological times.