Kultura-Media-Teologia, 2014, nr 18
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/35940
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2014, nr 18 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Happy slapping jako czynnik aktywizujący zachowania dysfunkcyjne młodzieżyOchwat, Paweł (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Pomimo oczywistych pozytywnych efektów rozwoju Internetu i nowoczesnych technologii komunikacyjnych korzystanie z nich wiąże się również z zagrożeniami. Należą do nich między innymi: kontakt z niewłaściwymi treściami (pornografia, informacja nt. środków psychoaktywnych), agresja elektroniczna czy narażenie na wykorzystanie seksualne. Zjawisko happy slapping jest specyficznym typem agresji elektronicznej. Typowy akt składa się z dwóch części. W pierwszej fazie sprawca prowokuje ofiarę poprzez uderzenie, znieważenie lub inne działanie. Całe zajście jest nagrywane przez sprawcę lub inną osobę za pomocą telefonu komórkowego. W dalszej kolejności materiał (filmowy, zdjęciowy) jest publikowany w Sieci lub w inny sposób rozpowszechniany elektronicznie. Moda ta przeniknęła do Wielkiej Brytanii ze Stanów Zjednoczonych w 2001 roku. Stopniowo banalne sceny zaczęły być wypierane przez coraz bardziej wyszukane i ryzykowne. W końcu zaczęto filmować i rozpowszechniać sceny przemocy. W ten sposób w biednych dzielnicach Londynu narodził się happy slapping: nagrywanie filmików po to, by potem umieścić je w Sieci. Liczne badania (w tym autora) przekonują, że moda na happy slapping nie przemija, a wręcz ma się coraz lepiej obok innych form agresji elektronicznej. Źródła agresji elektronicznej nie są jednorodne. Należy ich szukać między innymi w: skłonności człowieka do zachowań agresywnych w ogóle, w możliwościach jakie dają nowoczesne technologie komunikacyjne oraz w obniżającym się poziomie empatii pokolenia Internetowych Tubylców.Pozycja Kościół i kultura hip-hopu – od konfrontacji do nawróceniaBieńkowski, Paweł (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Nowe sposoby mówienia o realiach wiary wymagają ciągłego pogłębiania refleksji i jednocześnie dbałości o zachowywanie istoty w zmieniających się warunkach zewnętrznych. Popularyzowanie treści biblijnych za pomocą muzyki hip-hopowej staje się coraz częstszą formą ewangelizacji. Takie tendencje mogą prowadzić do kształtowania niestałych postaw, w których wiara staje się jedynie rodzajem chwilowej mody. Tym samym hip-hop rozumiany jako muzyka coraz głębiej zakorzenia się w rzeczywistości wielu młodych ludzi. Prowadzony w sposób umiejętny dialog kultury i wiary stanowi szansę na odbudowanie często pochopnie zaniedbywanej relacji między przestrzenią duchową i świecką.Pozycja Od narcyzmu jednostki do kultury narcyzmuSzpunar, Magdalena (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Celem artykułu jest eksplikacja kultury narcyzmu. Punktem wyjściowym rozważań jest etiologia zaburzenia narcystycznego, zaś sama kultura narcyzmu zostaje potraktowana jako przejaw destrukcji kultury. W artykule postawiono tezę, iż coraz więcej osób przejawia dzisiaj cechy osobowości neurotycznej, co prowadzi między innymi do nadmiernego uzależnienia od akceptacji innych, co warunkuje kompulsywne zogniskowanie się na prestiżu, władzy i posiadaniu.Pozycja Polish Child as an Object of Marketing and Commercial ActivitiesWalotek-Ściańska, Katarzyna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Celem niniejszego artykułu jest próba odpowiedzi na pytania: kim jest współczesne polskie dziecko? Dlaczego staje się obiektem wielu działań marketingowych? W jakim zakresie mały polski konsument pozostaje we władaniu komunikatów reklamowych? Artykuł został oparty o badania ankietowe i wywiad bezpośredni, które zostały przeprowadzone z dziećmi 4, 5 i 6-letnimi. Badania objęły 120 polskich przedszkolaków.Pozycja Prawne aspekty reklamy w sieci – zagadnienia wybraneMakowiec, Aneta (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Przedmiotem analizy podjętej w opracowaniu jest przedstawienie najpopularniejszych form reklamy internetowej oraz związanych z nimi aspektów prawnych. Rosnące zainteresowanie reklamą kontekstową w Internecie pociąga za sobą pojawienie się szeregu kwestii prawnych. Celem podjętych tu badań jest omówienie tych kwestii w odniesieniu do reklamy kontekstowej, a dokładniej nakreślenie ram prawnych dozwolonego użycia cudzego znaku towarowego przez reklamodawców i wyszukiwarki internetowe, przy uwzględnieniu interesu podmiotów wykorzystujących znak towarowy, konsumentów i uprawnionych ze znaku towarowego. Ze względu na różnorodność poruszanej problematyki rozważania sprowadzają się do zagadnienia używania słów kluczowych w usłudze linków sponsorowanych.Pozycja Równość i tożsamość. W trosce o (nie)harmonijny rozwój dziecka (cz. 1)Kunicka, Małgorzata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Tożsamość osobowa pozostaje dialektyką różnicy i tożsamości, bowiem identyfikowanie i różnicowanie, to dwa bieguny procesu jej budowania. Dziecko znajduje odpowiedź na pytanie, kim jest poprzez szukanie swojej indywidualności w odniesieniu do grupy, w której funkcjonuje, a także poprzez doświadczenie jedności ciała i ducha. Elementem tożsamości osobowej jest tożsamość płciowa, której prawidłowy rozwój – wraz z fizjologicznym przebiegiem rozwoju psychoseksualnego – daje możliwość niezaburzonego funkcjonowania dziecka w życiu dorosłym. Dla identyfikacji płciowej w dzieciństwie istotne znaczenie z punktu widzenia psychologii personalistycznej ma założenie, że droga do ukształtowania integralnej tożsamości człowieka wiedzie poprzez odkrywanie i akceptację własnej rzeczywistości.Pozycja Serwisy społecznościowe jako źródło informacji dziennikarskiej – problemy i zagrożeniaSzews, Przemysław (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Facebook i Twitter zmieniły sposób komunikacji w sieci. Obecnie, oprócz funkcji komunikatywnej, pełnią funkcję informacyjną. Coraz więcej najnowszych informacji, o tym co się dzieje na świecie, trafia do odbiorców za pośrednictwem serwisów społecznościowych. Również dla dziennikarzy stanowią one cenne i ciekawe źródło informacji, ale także alternatywny kanał transmisji i publikacji materiałów. Media społecznościowe wykorzystywane są w dziennikarstwie, marketingu czy polityce. Niestety informacja umieszczana na takich serwisach jak Facebook czy Twitter w łatwy sposób może być zmanipulowana i fałszywa. „Martwe dusze”, fałszywe konta czy algorytmy sterujące tymi serwisami i ustalające hierarchię prezentowanych użytkownikom wydarzeń to tylko jedne z kilku zagrożeń związanych z mediami społecznościowymi. Choć są one cennym i chętnie wykorzystywanym źródłem informacji i ich nośnikiem to należy na umieszczane tam treści spojrzeć krytycznie.Pozycja “Technical” and the deontological aspects of journalistic programmesLeśniczak, Rafał (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)The article examines the issues of "Journalism" and "Professional ethics" in European education, through the stated mission and the curricula of some representative schools of communication located in Germany, Great Britain, Italy and Spain. The author provides a brief characteristic of some well-known education centres of these countries. Then, the principal objectives of the schools and their curricula are presented from the point of view of its correspondence with an the integral model of journalism. The main qualities of that model of journalism are: intellectual preparation inherent in the vision of the world, the professional vocation, the sensitivity to truth-value of information, creativity in journalism, popular science, the ability to work in groups. The author refers to the work of research of among other Luka Brajnovic and Gabriel Galdón López.