Kultura-Media-Teologia, 2019, nr 36
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36588
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2019, nr 36 wg Tytuł
 Teraz wyświetlane  1 - 6 z 6 
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
- Pozycja A Philosophical view of Internet CommunicationDufferová, Alžbeta (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)The Internet, with its brilliant capacity to accumulate, classify, and distribute a vast amount of data, has exploded into an incredible colossus. Our world is hard to imagine without it. The paper “A Philosophical view of Internet Communication” examines the question of whether and to what extent the Internet corresponds to the actual needs of man and society. This presentation captures the Internet’s overwhelming impact, but it does not even address some of its serious shortcomings. The Internet has served and enriched the generation that built it, but the coming generation has no concept of a world without the Internet. What does this mean? It is true that the young “internet” generation teaches the older “non-internet” generation easily and with certitude but can no longer make sense of its own unique life with similar ease. It is not the most important thing in life to be proficient in computer matters. What is of greater concern is that these skills in the younger generation are receding into the background vis-à-vis the fact that young people understand neither themselves nor others? Does the “computer culture” produce some sort of vacuum in the mind of man? How is it possible that a seven-year-old child can write comprehensible texts on a computer, but cannot go to school because it can´t go to the toilet by itself? What happened to the “rose” cultivated by Little Prince of Saint-Exupery?
- Pozycja Analiza zjawiska katolickiej blogosfery w Polsce w kontekście jej rozwoju i profesjonalizacjiPodlewska, Karolina (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)Blogosfera katolicka bywa sprowadzana wyłącznie do nowoczesnego narzędzia ewangelizacji, a samo pojęcie wykorzystywane jest dość intuicyjnie. Czołowi twórcy katolickich blogów w Polsce dotykają w swoich publikacjach ważkich zagadnień, które przenikają do dyskursu religijnego w mediach tradycyjnych. Budują zaangażowane społeczności, doświadczenie zdobyte dzięki prowadzeniu własnej platformy przeradza się w profesjonalną współpracę z mediami. Powyższe argumenty świadczą o postępującej profesjonalizacji blogosfery katolickiej oraz ewoluującej roli katolickich blogerów. Teza zostanie zilustrowana poprzez zestawienie tendencji obecnych w katolickiej blogosferze oraz trendów typowych dla środowiska blogosfery w Polsce.
- Pozycja El documental interactivo, un nuevo formato transmedia con fines educativos. Estudio piloto a través del Webdoc „Las Sinsombrero”Rodríguez Fidalgo, María Isabel; Paíno Ambrosio, Adriana; Ruiz Paz, Yanira; Jiménez Iglesias, Lucía (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)This article approaches the concept of educational technological innovation and also the idea of students’ involvement in using new technologies regarding the teaching use of a digital interactive documentary (Webdoc). In order to do so, a pilot study was conducted involving high school students from Salamanca (Spain), with the aim to analyse from a quantitative and qualitative perpective the use of the Webdoc Las SinSombrero, as an example of a digital educational tool; and checking to what extent their use promotes the student’s involvement in the learning process, compared to the use of traditional educational. The results show that students positively value using the Webdoc, stressing the interaction-participation that multi-hipermedia contents allow compared to the mentioned traditional resources. Also, it is especially relevant the fact that many students consider the Webdoc as a supplementary tool to go with the teacher’s lecture, which they value as basic and irreplaceable.
- Pozycja Jego wysokość But – rzecz o kulturowym znaczeniu (część I)Wrześniak, Małgorzata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)Studium jest, po pierwsze, próbą klasyfikacji kulturowych znaczeń nadawanych obuwiu; po drugie, ma na celu wykazanie tzw. długiego trwania owych znaczeń uzupełnianych o dodatkowe treści wynikające z historycznych i kulturowych uwarunkowań. Tekst został podzielony na dwie części. Pierwsza stanowi wstępną prezentację przedmiotu badań jako obiektu o muzealnej wartości, w tym kolekcjonerstwa obiektów archeologicznych i historycznych oraz współczesnego zbieractwa przedmiotów klasyfikowanych jako znaczące ze względu na cenę, projektanta lub znanego właściciela (celebrytę). W tej części zostanie też omówione historyczne znaczenie butów jako drogiego wyrobu rzemieślniczego, określającego status społeczny właściciela, a także pierwsze symboliczne treści wywodzone z tekstu Pisma Świętego, przypisywane obuwiu w sztuce dawnej (but – symbol obecności Boga). Część druga obejmuje omówienie różnych kulturowych zapożyczeń butów lub ich wizerunku we współczesnych sztukach wizualnych z analizą ich symboliki w odniesieniu do historycznie i kulturowo przyjętych znaczeń na przestrzeni dziejów. Wybrane artefakty (dzieła sztuki: obrazy, rzeźby, instalacje i artystyczne reklamy) zostały pogrupowane pod względem dominującego symbolicznego znaczenia zastosowanego w nich obuwia, to jest: but jako obraz śmierci i vanitas, but jako przedmiot pożądania (fetysz i symbol seksu). Podsumowanie tekstu obejmuje interpretację sensu symbolicznego wybranych zdjęć reklamowych autorstwa Petera Lippmanna, która unaocznia długie trwanie znaczeń nadawanych przedmiotom, jak i fakt, iż nie jest możliwe – proponowane przez niektórych – podejście wybiórcze do owych znaczeń.
- Pozycja Metody badań komunikatów wizualnychPagel, Edyta (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)Jedną z najistotniejszych cech kultury popularnej jest jej wizualny charakter, dominacja obrazów nad przekazami słownymi, wzrokocentryzm.Współczesna cywilizacja stała się cywilizacją ikoniczną, w której nadrzędne jest to, co widzialne, wzrok jest faworyzowany jako podstawowy zmysł. Specyfiką ikonosfery kultury popularnej jest jej rozrywkowy charakter, zabawa, intrygowanie, uwodzenie i mamienie odbiorcy. Ikonosfera, dzięki multiplikacji, ale też kolorowi jest dynamiczna, ściąga na siebie społeczną uwagę, wpływa na ludzkie działania, zachowania, postawy i role społeczne. Ma ona spełniać głównie funkcję estetyzującą, która często odrealnia rzeczywistość i manipuluje odbiorcami. Ikonosfera operuje obrazami i symbolami, które są wieloznaczne, nie zawsze mają swoje odpowiedniki słowne, lub są trudne do przetłumaczenia na słowa. We współczesnej humanistyce nastąpił zwrot ikoniczny (G. Bohm, J.C. Alexander), nazwany również zwrotem piktorialnym (W.J.T. Mitchell), co znaczy, że obrazy tworzą punkt szczególnego zorientowania intelektualnych dociekań. Stają się one centralnym tematem dyskusji w naukach humanistycznych, tak jak dawniej język, co doprowadziło do utworzenia studiów nad kulturą wizualną (Visual Culture Studies) i dyskusji na temat złożonych metod badania komunikatów wizualnych. Temu właśnie zagadnieniu został poświęcony niniejszy artykuł.
- Pozycja Stadia rozwoju rodziny z osobą uzależnioną od alkoholu i ich znaczenie dla czynności procesowych sądu opiekuńczego w postępowaniu wykonawczymJakimiec, Daniel (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)Rodzina jest wspólnotą osób powiązanych ze sobą stosunkiem małżeńskim i rodzicielskim, a jednocześnie podstawową jednostką społeczną. Każda z rodzin w relacjach z otaczającym ją społeczeństwem, jako większą zbiorowością, oczekuje uznania i akceptowania jej tożsamości ze wszystkimi przyjętymi w niej zwyczajami i regułami postępowania. Aby było to możliwe, musi spełniać przypisywane jej przez społeczeństwo funkcje zgodne z jego interesem. Gdy nie pełni tych funkcji, wówczas staje się dysfunkcjonalna. Realizacja tych funkcji zależy w głównej mierze od postaw małżeńskich i rodzicielskich dorosłych członków rodziny, którzy przez swój związek stworzyli jej zręby. Postawy te różnią się w zależności od stadium rozwoju rodziny, to jest wczesnego, środkowego i końcowego. Najlepsze perspektywy anihilacji dysfunkcjonalności stwarza stadium wczesne, gdy małżonkowie wiążą swoje nadzieje i perspektywy z rozwojem rodziny. Pozostałe stadia jej rozwoju wymagają rozbudzenia nadziei i świadomości tych perspektyw.

