Roczniki Teologiczne, 1997, T. 44, z. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/5766
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 1997, T. 44, z. 2 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Agapetologia personalistycznaBartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)Pozycja Doświadczenie osób i wspólnot chrześcijańskich jako źródło teologii (mariologia św. Maksymiliana a Redemptoris Mater nr 48)Napiórkowski, Stanisław Celestyn (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)Pozycja Ks. Marian Rusecki, Wiarygodność chrześcijaństwa, I: Z teorii teologii fundamentalnej, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1994, ss. 362.Kowalik, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)Pozycja Metoda historiozbawcza w teologii fundamentalnejRusecki, Marian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)Pozycja Peregrynacja w ojczyźnie Lutra. Polskie wzorce i konieczność inkulturacjiKowalik, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)Pozycja Przemiany w kulturze ludowej regionu opoczyńskiego na przykładzie okresu Bożego NarodzeniaKupisiński, Zdzisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)The paper presents the changes in folk culture through the customs, rites and beliefs of Christmas on the basis of the author’s field studies in the Opoczno area and the literature of the subject. Christmas is the time when one observes the merging of the elements of various cultural traditions. This period comprises the customs going back to pre-Christian times, i.e. the Slavonic and Greek-Roman traditions (the cult of the dead, agrarian rituals, passage from the old to the new year). The period of World War II and the time following it caused disappearance of folk culture. The changes taking place in each sphere of life covered also folk culture. A fast process of socio-economic changes of the last century and the progressing urbanization and cosmopolitization of the rural area gave a new picture of the cultural life in villages. The progress of technology made many of the old customs and folk beliefs disappear as their contents did not come up to the „needs of the time” After the war, the new generation was able to broaden their minds and interpersonal relations. A rational way of thinking replaced the primitive, sacral justification of the surrounding world and its phenomena. An unfavourable attitude to the rural area which was to be observed in the mass media together with a biased mass culture introduced there resulted in weakening or disappearance of the traditional folk lifestyle. The economic motif which stimulated people to practise some customs and rites, disappeared. The Church has an important role in maintaining the tradition. Although some burden the Church with responsibility for the disappearance of a number of old customs, rites and beliefs, the actual situation shows a considerable function of the Church in keeping up the traditional folk culture. Assimilation of many of the old customs and rites into the liturgy (after the former were given a Christian interpretation) made them survive up to the present day.Pozycja Staurologiczne objawienie się Boga według Jana Pawła II. Projekt badawczyIwiński, Grzegorz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)Pozycja Wydarzenie biblijne, jego sens i wymiar zbawczyGóźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)