Studia Theologica Varsaviensia, 1973, R. 11, nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37769
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Theologica Varsaviensia, 1973, R. 11, nr 1 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 33
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Actus humanus (Ku egzystencjalnej interpretacji tomaszowej etyki działania ludzkiego)Sikorski, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja Badania nad historią najnowszą i nowożytną Kościoła w PolsceStopniak, Franciszek (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja Dom Helder Camara, Pour arriver à temps, Brugos 1970, Desclée de Brouwer, s. 183.Sikorski, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja E. L. Mascall, Teologia a przyszłość, Warszaw a 1970, Pax , ss. 202.Sikorski, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja Główne kierunki badawcze mitologii lunarnejPerczak, Edward (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja H. Zahrnt. Dieu ne peut pas mourir. Contre les fausses alternatives dans l’Eglise et dans la société, Paris 1971, Cerf, ss. 286.Sikorski, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja Heribert Mühlen, Entsakralisierung. Ein epochales Schlagwort in seiner Bedeutung Für die Zukunft der christlichen Kirchen, Paderborn 1971, Ferdinand Schöningh, ss. 568.Ozorowski, Edward (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja Historyczny rozwój problemu empirycznej sprawdzalności w apologetyceHładowski, Władysław (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja Homilia jako słowo świadczące BogaNalaskowski, Jan (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja J. M. Aubert, Morale sociale pour notre temps, Paris – Tournai, 1970, Desclée, ss. 160.Sikorski, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja Joseph Ratzinger, Des neue Volk Gottes. Entwürfe zur Ekklesiologie, Düsseldorf 1970, Patmos – Verlag, s. 424.Ozorowski, Edward (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja K. H. Schelkle, Theologie des Neuen Testaments. 3. Ethos, Düsseldorf 1970, Patmos Verlag, ss. 347.Łach, Jan (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja Kronika uczelni (luty – czerwiec 1972)Sikorski, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja Ks. prof. dr Wincenty Kwiatkowski (1892-1972)Gogolewski, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja Ks. S. Olejnik, Moralność życia społecznego, Warszaw a 1970, A TK , ss. 308.Sikorski, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja M. D. Chenu, Wybór pism, Warszawa 1971, Pax, ss. 538.Sikorski, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja Nag-Hammadi – teksty i tłumaczeniaMyszor, Wincenty (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja Najnowsze prace o polskich diecezjachKrahel, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)Pozycja Ogólne zasady metody pracy naukowej w świetle refleksji Claude BernardaPaciorkowski, Ryszard (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)The conditions pointed out by Cl. Bernard as indispensable in experimental research work refer not only to Natural sciences but, because of their general value, they may be applied to any kind of scientific work and in humanistic research as well. These conditions result from the meditations of the famous physiologist over the investigative efforts in his own speciality. These conditions amount to four: 1) the necessity to prepare the psychic attitude of the investigator by giving up all customary habits of thinking, 2) the objective establishment of facto based on observation and experiment, 3) the application of methodic doubt and 4) the application of efforts in order to reach an ever increasing precision of observation in the face of perceptible deviations from formerly established rules acting in the material under observation. These conditions result, on the ground of deduction, from one basic principle, namely from the postulate of recognition of any scientific fact in a most objective manner. Objectiveness in scientific work cannot coexist with the directing of scientific thinking in a one-sided manner by submitting it to egocentric tendencies. Objectiveness requires loyalty in the face of facts and this can be achieved not only by a direct comming into contact with the source but also by its proper interpretation through precise reasoning based on the laws of logic. Science is made up only of those facts that were properly and accurately interpreted in the context of a permanent dialogue between the world of observed phenomena or of established facts and the hypothesis which, in turn, is also confronted with the new facts. By means of this confrontation of investigative thought with facts we bring to perfection our scientific laboratory which can then carry out its task contributing to the most exact comprehension of the world surrounding us.Pozycja P. de Locht, Mariage et Sacrement de mariage, Paris 1970, Cen turion, ss. 246.Sikorski, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1973)

