Kultura-Media-Teologia, 2013, nr 15
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/35902
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2013, nr 15 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Dziennikarz – specjalista. Zasady pracy dziennikarza religijnegoSosnowska, Joanna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2013)Współczesne dziennikarstwo religijne musi doskonale dopasowywać się do rynku medialnego. Dziennikarz religijny ma być nie tylko specjalistą w swojej dziedzinie, ale posiadać profesjonalny warsztat zawodowy. Ideałem byłoby połączenie w jednej osobie pragnień odbiorców i wymagań, jakie stawiają same media. Artykuł nie jest spojrzeniem na pracę dziennikarza religijnego w ujęciu dokumentów Kościoła katolickiego. Jest głosem w dyskusji o wartość zawodu dziennikarza specjalisty w bardzo trudnej profesji, jaką jest problematyka religijna.Pozycja Dziennikarz w czasach Polski Ludowej. Podobieństwa między wizerunkiem rzeczywistym i filmowymBarczyk, Agnieszka (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2013)Analizując wizerunek dziennikarza w wybranych filmach z czasów Polski Ludowej (Człowiek z żelaza, Człowiek z marmuru i Bez znieczulenia Andrzeja Wajdy, Weryfikacja Mirosława Gronowskiego oraz Mniejsze niebo Janusza Morgensterna), można dostrzec wiele podobieństw do opisów pracy dziennikarzy tego okresu, prezentowanych w opracowaniach teoretycznych. Co ciekawe, zależność ta istnieje mimo cenzurowania filmów z tych czasów. Znaczna liczba punktów wspólnych między tymi dwiema płaszczyznami potwierdza tezę, że film fabularny może pozostawać nośnikiem wiedzy o przeszłości – zwłaszcza, jeśli można go nazwać współczesnym w analizowanym przedziale czasowym.Pozycja Edukacja patriotyczna w lokalnych katolickich rozgłośniach radiowych w Polsce. Mikrostudium na wybranych przykładachGut, Alina (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2013)Niniejszy artykuł jest analizą zaangażowania katolickich regionalnych rozgłośni radiowych w Polsce w promocję patriotyzmu i edukację patriotyczną. Zebrane dane pochodzą z audycji emitowanych na antenie badanych stacji radiowych zamieszczonych na ich stronach internetowych w 2012 roku. Analiza zgromadzonego materiału dowodzi, że nawet jeśli w poszczególnych radiostacjach temat patriotyzmu nie jest dominujący, to pełni on jednak istotną rolę w ich polityce przekazu.Pozycja Pokusa chciwości – zagrożenia związane z ryzykownym inwestowaniem na giełdzie papierów wartościowych w świetle katolickiej nauki społecznejGoral, Kamil (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2013)W artykule przedstawiono chciwość jako jedną z głównych przyczyn podejmowania nadmiernego ryzyka przy inwestycjach na giełdzie papierów wartościowych. W tekście omówiono zarówno rodzaje ryzykownych inwestycji motywowanych chciwością, jak i dokonano oceny tego typu zachowań w kontekście nauki społecznej Kościoła.Pozycja Prasa jako forum ideologicznego ataku liberalnej lewicy na Kościół katolickiStanisławczyk, Barbara (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2013)Tematem artykułu jest konflikt, który rozgrywa się w Polsce od 1989 roku pomiędzy liberalną lewicą a Kościołem katolickim, w którym to konflikcie ważną rolę odgrywają media. Stanowią one nie tylko forum, na którym toczy się ów spór, ale są także jego zaangażowaną, atakującą stroną. Atak liberalnej lewicy na Kościół jest elementem szerszego zjawiska, które George Weigel nazwał „wojną kulturową” (culture war), inni zaś mówią o „wojnie cywilizacyjnej”. Rozgrywa się bowiem walka o system wartości w całym zachodnim świecie; czy będzie on nadal odwoływał się do Boga, rodziny, narodu, czy też uczyni człowieka suwerenem i przyzna mu absolutną wolność, tworząc tym samym nową „świecką religię”. Kto w tej konfrontacji wygra?Pozycja Szanse i zagrożenia związane z używaniem komputera a problematyka wychowania dziecka w rodzinieSobisz, Marek (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2013)Poniższe opracowanie stawia sobie za cel przybliżyć rzeczywistość świata cyfrowego, nowych form komunikacji międzyludzkiej, zwłaszcza komputera i jego wpływu na złożony proces wychowania młodego człowieka do pełni człowieczeństwa, wedle zamysłu Chrystusa. Dlatego też na początku autor refleksję skupi się na ukazaniu wspólnoty małżeńsko-rodzinnej, jako miejsca, gdzie dzieci i młodzież stawiają pierwsze kroki w zróżnicowanej rzeczywistości. O tyle jest to ważne, bowiem współcześnie istnieje wiele tendencji proponujących odmienne formy wychowawcze, które często ograniczają wizję człowieka do sumy popędów, bądź tylko do wymiary psychicznego, negując tym samym całą sferę duchową. Ponadto autor zwróci uwagę na odpowiedzialność rodzicielską, kształtującą przyszłą osobowość. Następnie przedstawiona zostanie rzeczywistość świata mass mediów, jako nowej formy komunikacji międzyludzkiej, aby później ukazać szanse i zagrożenia w procesie wychowawczym, jakie niesie ze sobą obecność komputera w życiu dziecka i rodziny. Te współczesne narzędzie, jakim jest komputer, coraz częściej staje się „członkiem” życia rodzinnego. Wraz ze swoimi możliwościami, zwłaszcza z nową formą nawiązywania relacji ludzkich, rzeczywistość świata cyfrowego wymaga pogłębionej refleksji, która za swój przedmiot badawczy obierze analizę relacji zachodzącej między realną osobą, a wykreowanym przez człowieka światem wirtualnym.Pozycja Wpływ przekazu medialnego na współczesny wzorzec męskości a implikacje dla edukacjiSiewicz, Katarzyna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2013)Współczesna kultura tworzy wiele aspektów życia, którym muszą sprostać współcześni mężczyźni. Wymogi im stawiane sprawiają, że poświęcają oni coraz więcej czasu swojemu ciału oraz stylowi życia. Środki masowego przekazu sprawiają, że współczesny mężczyzna jest pod ciągłą obserwacją oraz kontrolą, wszelki błąd jest od razu dostrzegany. Dodatkowo, media pokazują jaką drogę powinien mężczyzna obrać, aby stać się bardziej męskim przy użyciu kobiecych atrybutów – kosmetyków, perfum, modnego ubioru. Współcześnie męskość podlega feminizacji. Mężczyzna ślepo dąży za promowanymi w mediach ideałami męskości, zapominając o swojej tożsamości. W konsekwencji, „esencję” mężczyzny stanowi tylko i wyłącznie jego płeć biologiczna. Zanikają widoczne różnice płciowe, nastaje era płci androgynicznej. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie propagowanego przez media wzorca męskości w zestawieniu z rzeczywistymi oczekiwaniami kobiet. Wyniki analiz zostały przedstawione w badaniach własnych. Ponadto, ukazana zostanie konieczność wprowadzenia odpowiednio skonstruowanych programów edukacyjnych adekwatnych do wymogów współczesnej kultury.Pozycja Współczesne mityzacje rzeczywistości społecznej w świetle ogłoszeń prasowychKotarba, Ewelina (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2013)Spektrum oddziaływania mitów na społeczeństwo, które będzie przedmiotem analizy artykułu, jest bardzo szerokie. Współczesne społeczeństwo „nie wierzy” w mit i zapomina o jego sile. Większości wydaje się, że mitotwórstwo ich nie dotyka – pozostają „bezpieczni” poza jego wpływem i potęgą. Wskazując jednak, w oparciu o rozliczną literaturę przedmiotu, funkcje spełniane przez mity, dochodzi się do konstatacji, że mit jest mocno osadzony w kulturze, jest fundamentem kultury i tym samym tworzy kulturową tożsamość.Pozycja Wykorzystanie założeń wychowawczego systemu prewencyjnego św. Jana Bosko w edukacji medialnej ze szczególnym uwzględnieniem problemu manipulacjiSys, Dorota (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2013)Problem manipulacji w mass mediach implikuje poszukiwanie metod, technik i środków, które pomogą młodemu człowiekowi zminimalizować jej negatywny wpływ. Zastosowanie podstawowych założeń systemu prewencyjnego, takich jak zapobieganie (informowanie o istniejącym zagrożeniu, o technikach manipulacji itd.), czy asystencja (obecność osoby dorosłej podczas korzystania z mediów przez dziecko), może być w edukacji medialnej dobrym narzędziem obrony przed manipulacją i jej skutkami.