Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie, 2019, t. 15
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/4306
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie, 2019, t. 15 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Historia śpiewu liturgicznegoMiłkowski, Jarosław (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2019)Tekst poświęcony jest roli muzyki w liturgii w ujęciu historycznym - począwszy od czasów biblijnych aż do współczesności. Szczególnej analizie poddane zostały dokumenty Soboru Watykańskiego II i posoborowe poświęcone roli muzyki kościelnej.Pozycja Honor i wstyd w opisach spotkań Jezusa z kobietamiPiotrowski, Łukasz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2019)Kategorie rywalizacji o honor w oparciu o schemat wyzwanie-odpowiedź, uobecniania i replikacji honoru, beneficjencji, podziału na honor-precedencję i honor-cnotę są pojemnymi i przynajmniej częściowo przystawalnymi do opisu świata Ewangelii elementami analitycznymi pozwalającymi pełniej zrozumieć intencje autorów natchnionych. Interesującym i celowym okazało się zbadanie relacji między antropologicznokulturową warstwą świata przedstawionego a jego podłożem teologicznym, ideami odnoszącymi się do Boga, podłoża religijnego czasów Jezusa z Nazaretu, które wiążą się z każdą z Ewangelii.Pozycja Krytyka postmodernizmu w nauczaniu Benedykta XVI - zagadnienia wybraneNoiszewski, Robert (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2019)Niniejszy artykuł stanowi prezentacje stanowiska Benedykta XVI wobec zagadnienia postmodernizmu. Przedstawiona została opinia papieża na temat wybranych, głównych postmodernistycznych idei i założeń, mających niebagatelny wpływ na współczesny wizerunek kultury Zachodu. Zaprezentowano również stanowisko, zajmowane przez papieża odnośnie do skutków, jakie one odciskają na człowieku, jego życiu, funkcjonowaniu w przestrzeni społecznej.Pozycja Marcuse, młodzież, manipularz, czyli jeszcze raz o 1968 rokuŻak, Łukasz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2019)Tematem eseju jest ukazanie zmian, które nastąpiły na Zachodzie na przełomie lat 60-tych i 70-tych XX wieku, jako przejawu walki z systemem panującym w społeczeństwach przemysłowych, który Herbert Marcuse nazwał jednowymiarowym. Zostały także ukazane konsekwencje tego konfliktu dla posoborowego Kościoła katolickiego w Europie.Pozycja Namaszczenie jako znak w liturgii wtajemniczenia chrześcijańskiegoWydryszek, Michał (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2019)Chrzest oznacza początek życia Bożego i życia w społeczności wiernych. Rozwój tego życia uzależniony jest od przyjmowania pokarmu eucharystycznego, a przynależność do Kościoła przejawia się w przystępowaniu do wspólnego Stołu Pańskiego. Bierzmowanie oznacza dojrzałość religijną i odpowiedzialność za losy społeczności wiernych. Realizacja łaski bierzmowania następuje w każdej Mszy świętej, gdy człowiek uczestniczy w akcie najwyższej miłości Chrystusa, „który przez Ducha złożył Bogu z siebie samego ofiarę” 127 i gdy świadomie wyznaje swoją przynależność do Chrystusa i do Jego Kościoła. Dlatego niniejsze opracowanie ma przybliżyć znaczenie oraz liturgię namaszczeń dokonywanych w ramach wtajemniczenia chrześcijańskiego.Pozycja Realizacja zadań katechezy w wybranych materiałach formacyjnych Ruchu Światło-ŻycieStaruchowicz, Jan (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2019)Celem artykułu była weryfikacja realizacji zadań katechezy przez deuterokatechumenalną formację Ruchu Światło-Życie. Analiza wybranych materiałów formacyjnych przewidzianych na etap deuterokatechumenatu dostarcza wystarczających argumentów pozwalających na stwierdzenie, iż zarówno pod względem merytorycznym jak i metodycznym deuterokatechumenat Ruchu Światło-Życie realizuje wszystkie z podawanych przez dokumenty katechetyczne Kościoła zadania katechezy. Co za tym idzie, uczestnicy grup deuterokatechumenalnych w ramach Ruchu Światło-Życie otrzymują propozycję całościowej formacji, na drodze której mogą oni rozwijać swoją wiarę i dążyć do głębokiej zażyłości z Chrystusem, otrzymując w tym celu solidne wsparcie.Pozycja Sakrament chorych w Magisterium Kościoła od soboru trydenckiego do czasów współczesnychTkaczyk, Radosław (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2019)Kościół wierzy i wyznaje, że wśród siedmiu sakramentów istnieje jeden specjalnie przeznaczony do umocnienia osób dotkniętych chorobą - namaszczenie chorych41. Istnienie tego sakramentu potwierdzają na przestrzeni wieków zarówno źródła biblijne, jak i historyczne. Z tego powodu można stwierdzić, że misja Kościoła wobec chorych wypływa z nakazu Zbawiciela42, który posyłając apostołów, zlecił im posługę uzdrawiania. Ta posługa, mimo ewolucji form liturgicznych, jest ciągle zachowywana w Kościele. Kościół nigdy nie przestawał prosić Pana, by chory odzyskał zdrowie, jeśli to służyłoby jego zbawieniu43. Ostatni sobór powszechny w duchu aggiornamento podjął także reformę sakramentu chorych. Tym samym uzdrawiająca posługa Kościoła jest ciągle istotną częścią jego misji.