Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1982, T. 29, z. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/10465
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1982, T. 29, z. 2 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Akt zawierzenia Maryi Jana Pawła IILewandowski, Bogumił (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Autorytet Pisma Świętego podstawą ekumenicznego działaniaHanc, Wojciech (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Chrystocentryzm naszej służbyNossol, Alfons (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Egzemplaryzm trynitarny jako podstawowa zasada w polskiej teologii XIX wiekuMacheta, Kazimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Eklezjalny i osobowy wymiar aktu wiaryŁukaszyk, Romuald (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Forma kultu Maryi propagowana przez Drużbickiego, Fenickiego i ChomentowskiegoMakoś, Wacław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Kult Matki Bożej w kulturze muzycznej Polski XVI wiekuMrowiec, Karol (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Macierzyński udział Maryi w budowaniu Kościoła Nowego PrzymierzaSiudy, Teofil (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Na czym polega odnowa kultu maryjnego?Napiórkowski, Stanisław Celestyn (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Nauka papieży (1878-1939) o kulcie Maryi w świetle Konstytucji o Kościele soboru watykańskiego IIPotocki, Cezary (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Nauka prymasa Stefana Wyszyńskiego o narodzie w aspekcie pastoralnymBartnik, Czesław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja O. Ludwik Andrzej Krupa. Szkic biograficznySiudy, Teofil (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Osoba jako wyznacznik procesu dziejowegoKaźmierczak, Janusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Herbert Butterfield begins his historical investigations with the premise that history is not a mere collection of material facts. History of its nature requires a category of continuity. He suggests that human personhood is this „key" which insures the development of the historical process. Man, however is limited in his nature, a fact which postulates a reference to God which fulfills his personhood. The human person is viewed as the contact between eternity and temporality, a dimension necessary for the fullness of history. God created man in his own image. This, his creature is free, albeit not absolutely so. Since the dynamism of history is rooted in the dynamism of personhood itself, history cannot be determined. It developes freely and leads the human race to its final fulfillment, which is Christ himself.Pozycja Problemy literackie i teologiczne Ewangelii JanowejLangkammer, Hugolin (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Sakrament pojednania a kierownictwo duchoweSłomka, Walerian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Soma pneumatikon. Cielesność zmartwychwstania Chrystusa w tradycji wschodniejHryniewicz, Wacław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Many attempts have been made in recent years, especially in some Western countries, to present the event of Christ’s resurrection in a new light. Some of these attempts at reinterpretation have caused uneaseness among the Orthodox theologians, who are strongly opposed to any sort of „hermeneutic docetism” in this matter. The author deals first of all with the basic objections put forward by the Orthodox theologians against any interpretation which undermines bodily character of Christ’s resurrection. The influeice of R. Bultmann’s views has not yet been overcome, according to their judgement, in many of the present-day publications. The second part of the article is devoted to the pneumatological interpretation of Christ’s resurrected body. The Pauline concept of the soma pneumatikon (1 Cor. 15, 44) is given, is this respect, a particular attention. Christ’s risen body is a real, true and living body, fully transformed through the Spirit of God. The resurrection is the new and eschatological reality, which does not come from human „flesh and blood”, but from the Holy Spirit and His creative energy. The theology of the resurrection requires just as much pneumatology as the theology of the incarnation or eschatology. The final reflections stress the need for an apophatic approach to the mystery of Christ’s resurrection, which is one of the main features of the entire Eastern tradition.Pozycja Wprowadzenie do teologii dialogu kardynała Karola WojtyłySzulc, Franciszek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Zagadnienie kultury w aspekcie aksjologicznym i humanistycznymWitek, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Zagadnienie nieszczęść narodowych w świetle De civitate Dei św. AugustynaHojnowski, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)