Kultura-Media-Teologia, 2014, nr 19
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/35978
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2014, nr 19 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Edyta Stein – święta i feministka?Arbatowska, Marta Maria (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Edyta Stein – Żydówka i chrześcijanka, ogłoszona świętą przez papieża Jana Pawła, często jest określana jako feministka. Celem niniejszego artykułu jest odpowiedź na pytanie, na ile postawa uczennicy E. Husserla rzeczywiście jest zbieżna z założeniami feminizmu. Edyta Stein włączała się w działalność Ruchu Kobiet i jej zaangażowanie było odpowiedzią na konkretne wyzwania pierwszej połowy XX stulecia. Na podstawie jej pism można dokładnie scharakteryzować jej stanowisko, które jest spójną apologią kobiety opartą na założeniach religii chrześcijańskiej. Analiza biografii i twórczości niemieckiej filozof prowadzi do wniosku, że jej postawa zasadniczo przeczy feminizmowi, który już w niemieckim międzywojniu przybierał postać ideologii zbyt radykalnej. Aby uniknąć błędnych skojarzeń z ideologicznym feminizmem, proponuję określenie „apologia kobiety”, który nie narzuca stereotypowych skojarzeń.Pozycja Katolickie rozgłośnie radiowe w PolsceGawrońska-Piotrowska, Anna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Na rynku radiowym w Polsce istnieje wiele rozgłośni katolickich. Stanowią one istotne narzędzie ewangelizacji oraz mają duży wpływ na budowanie wizerunku Kościoła. Celem artykułu jest przegląd głównych rozgłośni, ukazanie ich różnorodności. Przeprowadzona zostanie również wstępna analiza słuchalności omawianych stacji radiowych oraz próba przedstawienia perspektyw rozwoju radiofonii katolickiej w Polsce.Pozycja Nowy paradygmat kulturowy. W trosce o (nie)harmonijny rozwój dziecka (cz. 2)Kunicka, Małgorzata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Harmonijny rozwój dziecka może zostać zaburzony poprzez zasianie w jego sercu i umyśle niepokoju i wątpliwości co do własnej płciowości. Jeśli płeć będąca darem natury będzie uznana za przymiot ograniczający człowieka, a kulturę oddzieli się od natury ludzkiej, to człowiek tym samym zostanie zdegradowany do „faktu kulturowego”. Filozofia seksualności, oparta na tego rodzaju nowym paradygmacie, odrzuca istnienie stałych i niezmiennych podstaw ludzkiej seksualności, podważa istnienie prawa naturalnego, kwestionuje naturę ludzką oraz kontestuje uznawane normy i wartości. Dlatego, w trosce o integralność rozwoju dziecka, należy dążyć do minimalizowania wpływów ze strony środowisk głoszących koncepcję domniemanego „uwikłania w płeć”.Pozycja Prymat miłości w duchowości Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania PańskiegoPyszna, Joanna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Desakralizacja i laicyzacja życia społecznego, relatywizm aksjologiczno-moralny oraz rozprzestrzeniający się sekularyzm to największe wyzwania, przed jakimi postmodernistyczny świat stawia osoby konsekrowane. Odpowiedzią zakonników powinno być świadectwo przywiązania do spójnego systemu wartości, w którym miłość Boga i człowieka zajmują nadrzędne miejsce. Zgłębiając charyzmaty polskich instytutów życia konsekrowanego, warto zwrócić uwagę na duchowość Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania Pańskiego oraz jej przedstawicieli: bł. Celinę Borzęcką CR, Jadwigę Borzęcką CR oraz Piotra Semenekę CR. Łącząc życie kontemplacyjne z działalnością apostolską, Siostry Zmartwychwstanki usilnie zabiegają o moralne odrodzenie świata w duchu ewangelicznych błogosławieństw. Ta odnowa człowieczeństwa dokonuje się poprzez miłość, która jest zarazem istotą powołania zakonnego, jak i sercem duchowości zmartwychwstańskiej.Pozycja Przejawy etniczności we współczesnym świecie. Zarys problematykiSzczecińska-Musielak, Ewa (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Artykuł porusza problematykę etniczną. Autorka zwraca uwagę na różnorodność form, jakie przyjmują zjawiska etniczne. Grupy etniczne, identyfikacja i tożsamość etniczna, więzi etniczne, ruchy społeczne i polityczne odwołujące się do wspólnoty etnicznej, to najważniejsze, ale nie wszystkie przejawy „działania” etniczności we współczesnym świecie. Etniczność nie jest bowiem skamieliną ani skansenem, ale ważnym - bo „używanym” – elementem kultury i tożsamości grupowych. Etniczność – w każdym z wymienionych wymiarów – jest ukazana jako proces, zjawisko podlegające zmianom, którego komponenty składowe występują w różnym natężeniu w różnych konfiguracjach (sytuacyjność i kontekstowość etniczności). Właśnie te cechy czynią etniczność użytecznym i używanym zasobem – lingwistycznym (języki etniczne), symbolicznym, kulturowym, społecznym i politycznym.Pozycja Wpływ manipulacji medialnej na kształtowanie się tożsamości współczesnej młodzieżyMaciołek, Daria; Poleszak, Dariusz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Jedną z cech współczesnego świata jest znacząca rola mediów kreowaniu percepcji wizji świata, przede wszystkim mediów elektronicznych – telewizji, Internetu. Często można spotkać się z opiniami, że to właśnie media wyznaczają trendy i kierunki przemian społecznych, wskazują jak człowiek ma się zachowywać, w co się ubierać, co, gdzie i jak jeść. Ich powszechność i możliwość dotarcia z przekazem do wielomilionowej rzeszy odbiorców wzmacnia ich rolę opiniotwórczą. Jedną z najważniejszych dla mediów grup odbiorców jest młodzież, co sprawia, że przekazywane treści są dostosowane do stopnia percepcji tej grupy, przy czym przekaz medialny podlega takim samym zasadom, jak w przypadku osób dorosłych. Innymi słowy oznacza to, że młodzież, z racji swojego mniejszego doświadczenia, nieukształtowanej jeszcze w pełni dojrzałości i osobowości jest znacznie bardziej podatna na medialne manipulacje. Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie znaczenia medialnych manipulacji i ich wpływu na konstytuowanie się i kształt tożsamości młodzieży.