Teologia w Polsce
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/32656
Przeglądaj
Przeglądaj Teologia w Polsce wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 222
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „A nadzieja zawieść nie może...”. Nadzieja chrześcijańska w encyklice Benedykta XVI „Spe salvi”Chegurova, Daria (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja After Death of God, red. J. Robbins, posłowie G. Vahanian, New York: Columbia University Press 2007, ss. 204.Durda, Arkadiusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)Pozycja Alberto Cozzi, Conoscere Gesù nella fede. Una cristologia, Cittadella Editrice, Assisi 2007, stron 576.Strzelczyk, Grzegorz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)Pozycja „…aleś mi utworzył ciało…” (Hbr 10,5). Teologia inkarnacji według J. Ratzingera/ Benedykta XVISzymik, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)J. Ratzinger / Benedict XVI proposes a theology of the Incarnation built on the Christology of meaning. In essence, he derives it from two biblical texts: the Prologue of the Gospel of John and the Epistle to the Hebrews. The present Pope closely links the event of the Incarnation with the creation and the Trinity dogma. The Word that became flesh had existed since the beginning (the eternal Logos); the Incarnation is a consequence of the intra-Trinitarian relationship. Jesus of Nazareth is the Son of God – this is the central Christological truth, whose gospel testimony is to be found in the words of Jesus Himself and in His prayer. Therefore, the event of the Incarnation is at the same time an event of revelation and salvation: Jesus is the real “place” of God’s presence and the real “instrument of propitiation” – hilasterion. The historical singularity and the material limitation of Jesus of Nazareth’s life as well as the consequent sacramental spirituality of the Church are, on the one hand, a manifestation of God’s humility and, on the other, a guarantee of divine presence and the definiteness of salvation. The death and resurrection of the Son of God restores the original (created) meaning to the world and gives it the ultimate meaning, which man regains by participating in the Son’s gesture – His relation to the Father.Pozycja Andrzej Wierciński, Hermeneutics between Philosophy and Theology: The Imperative to Think the Incommensurable, “International Studies in Hermeneutics and Phenomenology” vol. 1 (Münster, LIT Verlag, 2010), ss. 366.Barth, Grzegorz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)Pozycja Antropologia w relacji do teologiiGóźdź, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Pozycja Apolinaryzm w kontekście sporu o integralność człowieczeństwa Jezusa ChrystusaPyc, Marek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2012)The article points to the basic assumptions of Apollinaris’, the Bishop of Laodicea’s Christology. He undertakes a radical defence of the entity (mi,a fu,sij), incarnated in the Son of God viewed in an existential sense as a dynamic and living entity. The specifi c structure of the Son of God’s incarnated Being results in Apollinaris calling Him “a heavenly man”. Faced with the metaphysical-soteriological problem relating to the defence of the entity and holiness in Christ, Apollinaris seeks to resolve the issue through negating the integrity of Christ’s human nature, depriving it of a rational soul – the autonomous source of one’s decisions and actions. In so doing, he completely denies the redemptory value of Christ’s work. The First Council of Constantinople was convoked in order to combat the Apollinarian controversy and led to the Nicean-Constantinopolitan symbol of faith (382). Its key part is devoted to Jesus Christ, the Son of God, thus confi rming the integrity of His human nature.Pozycja Benedykta XVI metafizyczna koncepcja wolności. Refleksja nad „Spe salvi” nr 24Lewandowski, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Zagrożeniem wolności we współczesnym świecie oprócz współczesnych ideologii jest jej błędne rozumienie. Swoistym antidotum na promowane, często redukcyjne jej modele, wydaje się być propozycja Benedykta XVI zawarta w Spe salvi. Papież opowiada się za metafizyczną koncepcją wolności, w której natura ludzka jest identyczna z naturą wolności. Przez to jest nieutracalna i jawi się jako ciągle wyzwanie dla człowieka poszukującego swej tożsamości w dobru.Pozycja Błogosławiony Stanisław Papczyński, Pisma pasyjne, red. A. Pakuła, K. Pek, seria: Źródła Mariańskie, nr 5, Wydawnictwo Księży Marianów, Warszawa 2008, ss. 192.Krzywonos, Joanna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2012)Pozycja Bóg jako istnienie osoboweGóźdź, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)Pozycja Bogoczłowieczeństwo w myśli prawosławnejKosche, Michał (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2012)The article is an outline of the idea of Godmanhood in the Orthodox thought. In the first part, the historical aspect of the concept is sketched. Next, the concept of Godmanhood is presented on three levels: Christological, which is fundamental and basic; anthropological, which is the humanistic reinterpretation of the first one; and social, which is typical of the Eastern thought.Pozycja Bp Jacek Jezierski, Maryja początkiem nowego świata. Zarys mariologii katolickiej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012, ss. 120.Kociuba, Grzegorz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2012)Pozycja Charyzmat proroctwa – peryferyjny fenomen czy istotna forma aktualizacji Objawienia?Chlondowski, Piotr (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)The article discusses the issue of charism of prophecy in the Bible and in the live of the Church. At first, the author presents the theory of the cease of the prophecy. Secondly, he gives explains of the understanding of prophecy, oracle and ecstasy in antiquity and Bible. The final part of the article is devoted to the overview of these issues in the teachings of the selected Christianity first century authors, Thomas Aquinas and modern theologians.Pozycja Christologie als Communio-ChristologieJagodziński, Marek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)W nawiązaniu do rozwijającej się teologii communio artykuł podejmuje próbę zarysowania projektu chrystologii communio. Ponieważ propozycja taka jest relatywnie nowa i brakuje odpowiedniej literatury, na tle analizy pojęcia communio i dotychczasowych osiągnięć teologii komunijnej, w oparciu o „trynitarną teologię” Gisberta Greshakego, autor wydobywa i zestawia węzłowe punkty możliwego projektu takiej chrystologii, do których należą: sytuacja grzechu jako odrzucenia komunii, ponowne zainicjowanie jej przez Jezusa Chrystusa i jej zbawcza realizacja przez Niego. Perspektywicznym poszerzeniem spojrzenia jest zwrócenie uwagi na dalszą realizację komunii w perspektywie pneumatologiczno-eklezjalnej. Komunijne spojrzenie na chrystologię nie przynosi jakiegoś radykalnie nowego jej ujęcia, ale sytuuje ją wyraźnie w centrum chrześcijańskiej wiary, którym jest tajemnica Communio trójjedynego Boga oraz Jego woli odbudowania komunii ludzi z Nim samym i pomiędzy ludźmi. Taka wizja chrystologii wydaje się być odpowiednim elementem całościowego ujęcia teologii w perspektywie komunijnej, a także odpowiadać współczesnej wrażliwości i zapotrzebowaniom człowieka.Pozycja „Chrystologia doświadczenia” św. Tereski z LisieuxSzwarc, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)The article presents the Christology of St Theresa of the Child Jesus and the Holy Face, perceived through her experience of faith, through a reality of life in a personal and individual relation with Jesus. Jesus, whom she had known from the Gospel and from the faith witness of the Church, is this One, whom she personally met and felt on her own way of life, wherein He became her inseparable Companion, the Master of life and the Bridegroom in love. For Theresa, Jesus of Nazareth is not an abstract subject of her girlish admiration. He is God, who became a man, gave himself away in a death and resurrected. Such Jesus – living, appealing and acting – was experienced by a youthful, mature woman behind the walls of a monastic Carmel. She was experiencing Him through the faith, that was shepherded in love the way of suffering through a dark valley of His absence. Through hope and love, she joined the Crucified to the core there, recognizing a sense of suffering. That is why the faith experience of Theresa is throughout the Christocentric one – rationally, emotionally and existentially, formulating in an integral and toward Paschal way the mystery of the Incarnation, wherein a meeting of God and man in the mystery of love is the focal point. This meeting becomes a foundation and a source of a spiritual maturity of Theresa, who is prepared to follow Paschal footsteps of Christ on her own way of life, joining her Master in love and destitution.Pozycja Chrystologia Logosu według Josepha RatzingeraGóźdź, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)Pozycja Chrystologia świata w Prologu Ewangelii według św. JanaBartnik, Czesław S. (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Według Prologu zachodzi absolutny związek świata i człowieka z Jezusem Chrystusem jako Początkiem wszelkiego stworzenia, jako istotną treścią i tematem oraz celem i sensem. Bóg Ojciec przez Osobę Słowa wszystko realizuje, wypowiadając siebie samego. Chrystus jako Zrodzony jest pramotywem zaistnienia stworzenia, jego odkupienia, udoskonalenia i przez to uczynienia człowieka w nieskończenie dalekiej analogii również dzieckiem Bożym, o ile on tylko na działanie Odkupiciela się otworzy przez wiarę i czyn. I tak Chrystus realizuje razem ze światem i człowiekiem swoją Wielką Drogę: wychodzi od Ojca, staje się Historią Ludzką przez Wcielenie, przetwarza naszą ziemską historię na historię bosko-ludzką i powraca na łono Ojca w komunii Ducha Świętego z człowiekiem i całym światem.Pozycja Chrystologia sztuką życia Dietricha BonhoefferaFerdek, Bogdan; Piekarska, Magdalena (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2012)Bonhoeffer’s resistance to Nazism flies in the face of the initial successes of the Third Reich. Believing that truth consists of more than the facts, he chose to resist evil rather than negotiate a „non-agression pact” with it. For Bonhoeffer truth is not so much something as it is Someone, i.e. Jesus Christ. Living in the truth thus entails following Jesus. Today the debate over truth has taken a new face. A thoroughgoing relativism, which denies the existence of truth and hence of lies, acknowledges one’s self and one’s desires to be the only measure of things. The fruit of relativism is political correctness, which eliminates certain themes from public discourse in the name of tolerance. The dominant ideology gains control of the media and perhaps the parliament, leading to solutions that infringe on the dignity of human beings. Bonhoffer reminds us that politicians cannot divorce themselves from truth.Pozycja Chrześcijańska humanitas w świetle tajemnicy Bożego ojcostwaKaim, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Czy Bóg może być ojcem? Czy Bóg może mieć syna? Pytania, które zapoczątkowało nową erę w dziejach religii pnia abrahamowego. W chrześcijaństwie tajemnica Boskiego ojcostwa stała się źródłem dla rozwoju teologii małżeństwa i rodziny. Rozwinął się również nurt praktykowania miłości uniwersalnej, miłości powszechnej i w tym sensie miłości ekumenicznej, obejmującej całą ludzkość i całe stworzenie. Czy dzisiaj, w kontekście pierwotnych pytań o Boże ojcostwo, możemy odnaleźć odpowiedź na pytania o sens ludzkiej miłości i ludzkiego rodzicielstwa? Jaką wartość ma tajemnica Bożego ojcostwa w przejawach miłości uniwersalnej, praktykowanej przez osoby wolne, konsekrowane, ludzi świeckich i duchownych, charyzmatyków, liderów grup, społeczników, wolontariuszy i ludzi, dla których życie dla innych jest życiową pasją. Tego rodzaju miłości kościelnej i społecznej, który wykracza poza konkretne środowisko i obejmuje całą ludzkość. Stąd miłość uniwersalna – jak wyjaśnia ks. prof. Czesław Bartnik – „ma jakby odrębny status bytowania: jest na pierwszy rzut oka najmniej empiryczna i najmniej dostrzegalna ze wszystkich innych. Nie ma też ona przyjemności miłości erotycznej, nie ma zajmującego instynktu miłości rodzicielskiej, nie ma ciepła miłości w rodzinie, nie ma uroku sympatii dobranych grup, nie ma metafizycznego powabu miłości Boga. Nie jest to potrzeba biologiczna, zajęciem na co dzień, emocją, pasją, zrywem, ekscytacją. Odczuwamy w niej smak poświęcenia, misji, posłannictwa, nieznanej jeszcze dobrze nostalgii, a przede wszystkim najwznioślejszego obowiązku. Z czasem dopiero dostrzegamy w niej ciszę błękitu, blask idei i ciepło bytu” (Łaska drogi, s. 51-52).Pozycja Chrześcijańska tożsamość w teologii ks. W. Granata (1900-1979)Rychlicki, Czesław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)