Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2009, T. 42, z. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/33558
Przeglądaj
Przeglądaj Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2009, T. 42, z. 1 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 38
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Afrahat „O poście” (Demonstratio tertia. De ieiunio. Patrologia Syriaca I, 97-136)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Artur Mezglewski, Szkolnictwo wyznaniowe w Polsce w latach 1944-1980. Studium historyczno-prawne, Wyd. KUL, Lublin 2004, 432 s. + 9 aneksówKrętosz, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Chciałbym, abyście wszyscy mówili językami...” (1 Kor 14,5). Św. Paweł jako apostoł w świetle 1 Kor 12–14Karczewski, Marek (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Chrześcijańskie i pozawyznaniowe stowarzyszenia i organizacje dobroczynne kobiet na terenie Opola w XIX w. (do wybuchu I wojny światowej)Schreiber-Kurpiers, Dorota (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Ćwiczenia z Pisma Świętego: od teorii do praktykiPikor, Wojciech (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Dariusz Zagórski, Αἱ σωτηρίας ὁδοί Model doskonalenia chrześcijańskiego w świetle ekshortacji pastoralnych Grzegorza z Nazjanzu, Toruń 2007, 277 s.Myszor, Wincenty (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Digitalizacja i publikacja elektroniczna „Śląskich Studiów Historyczno-Teologicznych”Strzelczyk, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Federacja Bibliotek Kościelnych FIDESWarząchowska, Bogumiła (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Historia magistra vitae: solidarietas versus caritasWysocki, Artur (Księgarnia Św. Jacka, 2009)The purpose of this paper is to present the process that led the principle of solidarity, initially pointed against the Church and her essential value of charity, to be gradually incorporated into the social teaching of the Church, and become one of her fundamental principles and values. In particular, the origins of the principle and an important role of pope Pius XI at the beginning of the process are underlined, all the more since his contribution into social teaching is neither well known nor appreciated. The importance of the conception and principle of solidarity in the social teaching of the Church has grown over the last few decades and is now uncontestable. Nevertheless, to be reminded of the beginnings of this process make us aware that the social teaching needs continually to face the reality of the modern world with an open mind and free from fear.Pozycja I Polski Kongres Afrykanistyczny (Pieniężno 18-20 VI 2007 r.)Wita, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Igor Hałagida, Szpieg Watykanu. Kapłan greckokatolicki ks. Bazyli Hrynyk (1896- 1977), Warszawa 2008, 283 s., aneksy tekstowe 421 s., aneksy fotografii 16 s.Krętosz, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Ireneusz i przebóstwienie człowiekaSłomka, Jan (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Works by B. Altaner, P. Evdokimov, W. Beinert, Cz. Bartnik and many others refer to Irenaeus’ teaching on salvation as the deification of man. However, as Irenaeus himself never used the word “deification”, a question arises whether the statement is legitimate. On the one hand, Irenaeus is, indeed, the first theologian who took up a comprehensive reflection on the interrelation between incarnation and salvation, and he perceived salvation as a transformation of the whole human nature, not only as the gift of liberation from sin and resurrection granted to man. Yet, the very concept of deification (theopoiesis, theosis) was developed by the Alexandrian theological circles, while Irenaeus belonged to the Asian tradition, whose philosophical and theological assumptions were essentially different. Irenaeus peceived man as primarily the flesh: human nature is carnal, and only as such it is endowed with mind and spirit. The Alexandrians regarded human nature as spiritual. Thus, to Irenaeus, salvation is mainly salus carnis, while the Alexandrians saw salvation as salus animae. When Irenaeus wrote about man who was to become a son of God, he meant the community between man and God, and not a promise of unification of their natures. The idea of theosis, on the other hand, assumes that human nature (which is spiritual) is transformed to become like God’s, coming ever closer and finally uniting with it. That is why publications on the history of theology, and especially soteriology, should not ascribe the idea of deification to Irenaeus. Presenting Irenaeus’ teaching in that way creates confusion rather than explains his thoughts.Pozycja Pozycja Pozycja Jubileusz 40-lecia „Śląskich Studiów Historyczno-Teologicznych”Myszor, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Kevin Madigan, The Passions of Christ in High-Medieval Thought. An Essay on Christological Development, Oxford University Press, Oxford 2007, 145 s.Strzelczyk, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Kronika 2350 dni wojny i okupacji Lwowa 1 IX 1939 - 5 II 1946, zebrali G. Mazur, J. Skwara, J. Węgierski, Katowice (wyd. Unia) 2007, 647 s.Krętosz, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Krytyka antropomorfizmu pogańskiego w „Adversus nationes” ArnobiuszaKucz, Anna (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Ks. Andrzej Kiciński, Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce po Soborze Watykańskim II, Wyd. KUL, Lublin 2007, 472 s.Murawski, Roman (Księgarnia Św. Jacka, 2009)