Teologia w Polsce, 2008, Tom 2, nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/33411
Przeglądaj
Przeglądaj Teologia w Polsce, 2008, Tom 2, nr 2 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 22
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Co znaczy: teologiem być? Teologiem wybitnym?Łukaszuk, Tadeusz Dionizy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Ikonalny wykład prawd teologicznych w twórczości ks. Jana TwardowskiegoZakrzewska, Elżbieta (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Ire per mundum – seria wydawnicza Franciszkańskiego Centrum dla Europy Wschodniej i Azji Północnej – t. 1: Ewangelizacja, ekumenizm, charyzmat franciszkański (Warszawa 1994), t. 2: Franciszkanizm w spotkaniu z duchowością Kościołów Wschodnich (Warszawa 1996), t. III: Głoszenie Ewangelii w Europie Środkowowschodniej (Warszawa 1999).Sakowicz, Eugeniusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Jubileuszowa wizyta patriarchy Bartłomieja I na UkrainieMoskałyk, Jarosław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)The visit of patriarch Bartholomew I in Ukraine in its entirety should be assessed as truly positive and fruitful. His relatively short stay among the Orthodox believers allowed them to restore new trust and hope for Patriarchate of Constantinople. The hierarch himself could better get to know mood and intentions of the local Christians. At the same time he could express those important words of reassurance: „The Mother-Church of Constantinople suffers together with the daughter – Ukrainian Church from dangerous divisions. (...) Thus, we are forced by invitation (prosklesis) to possibly quickly overcome the division which was the result of complexity of our time”. In the patriarch’s opinion, that is what we are forced to do by common baptism, which gathers us in one place and gives us possibility to participate in a common gathering around the Eucharist altar of God.Pozycja Ks. Leon Siwecki, Ecclesia universalis – Ecclesia localis. Teologiczne relacje w posoborowej eklezjologii włoskiej, Sandomierz 2008, ss. 549.Rychlicki, Czesław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Ks. Mirosław Kowalczyk, U początków teologii historii w Polsce. F. Sawicki, K. Michalski, A. Pechnik, Wyd. KUL, Lublin 2008, ss. 418.Góźdź, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Ks. Mirosław Kowalczyk, U początków teologii historii w Polsce. F. Sawicki, K. Michalski, A. Pechnik, Wyd. KUL, Lublin 2008, ss. 418.Rychlicki, Czesław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Ku historiologii personalistycznejKowalczyk, Mirosław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Personalistic historiology – this term was created by Czesław Stanisław Bartnik – the priest and professor of John Paul II Catholic University of Lublin. It refers to three elements of history: historiography, philosophy of history and theology of history and expresses personalistic aspect of history. This personalistic aspect of mentioned three elements forms personalistic historiology. This point of view of history seems to be complete, because it makes the link between the physical, metaphysical and redemptive dimensions and all concerns the nature of human beings.Pozycja Kwestia Filioque w doktrynalnym dialogu katolicko-prawosławnymBujak, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)The procession of the Holy Spirit from the Father and the Son (lat. Filioque) and first of all the inclusion of this formula into the Nice-Constantinopolitan Credo by the Pope Benedict XV in the 1014 without consultation with the Christian East, is considered, together with the primacy of the Pope, to be the biggest obstacle on the way to the unity between the Catholic and Orthodox Churches. The purpose of this article is to demonstrate the differences and the likenesses between Catholics and Orthodox in the question of the origin of the Holy Spirit and to indicate the perspectives of resolution of this problem on the basis of two important documents: one is the clarification of the Papal Council for Promoting Christian Unity, The Greek and Latin Traditions regarding the Procession of the Holy Spirit from 1995, and the other is the result of the North American OrthodoxCatholic Theological Consultation, The Filioque: a Church-Dividing Issue? An Agreed statement of the North American Orthodox-Catholic Theological Consultation from 2003.Pozycja O tekście Koronki do Miłosierdzia BożegoBartnik, Czesław S. (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Autor wyraża obawę, że w obecnym tekście sformułowanie o ofiarowaniu Bogu „Ciała i Krwi, Duszy i… Bóstwa Syna Bożego” sugeruje błędną myśl o jakimś ofiarowywaniu „Boga Bogu”, albo – co gorsza – „jednego Bóstwa drugiemu Bóstwu”, gdy tymczasem Bóstwo Syna i Ojca jest jedno i to samo. Różnią się natomiast Osoby Boże. A więc należy zamiast ofiarowania „Bóstwa” ofiarować Osobie Ojca „Osobę” Syna Bożego.Pozycja Objawienia maryjne XX wieku zatwierdzone przez Kościół. Istota przesłaniaŻyciński, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Personalizm w teologii. Przyczynek do metody teologicznejBarth, Grzegorz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Populacja piekłaDulles, Avery (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Potrzeba interdyscyplinarności w polskiej teologii. Uwagi metodologiczneStrzelczyk, Grzegorz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Problem tożsamości teologii katolickiejBortkiewicz, Paweł (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Rozum i wiara potrzebują się wzajemnie. Wywiad przeprowadził Bogumił ŁozińskiSalij, Jacek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Sprawozdanie Prezesa z działalności Zarządu Towarzystwa Teologów Dogmatyków w kadencji 2005-2008Góźdź, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Sprawozdanie z IV Forum Teologów Europy Środkowo-Wschodniej: Być człowiekiem – Być prorokiem (Łuck, 9-12.10.2008)Nadbrzeżny, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Teologia Inkarnacji przełomu tysiącleci (1994-2005). Próba syntezy na podstawie piśmiennictwa polskojęzycznegoSawa, Przemysław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Teologiczne aspekty odnowionej liturgii sakramentu pokutyMatuszyński, Józef (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)