Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2006, R. 14, Nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/20344
Przeglądaj
Przeglądaj Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2006, R. 14, Nr 2 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 76
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Abyśmy nie wydawali powierzchownych sądówJaniak, Edward (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Aktualność życia i twórczości Edyty Stein dla jednoczącej się dzisiaj EuropyMachnacz, Jerzy (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Alfred Szwast, Nowy humanizm. Od socjobiologii do filozofii naturalnej, Wrocław 2005, ss. 256Baczyński, Witold (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Antropologiczny problem w filozofii dziejów: relatywne – absolutneRojek, Wojciech (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Modem philosophy of history is essentially concerned with man and his deep relation to his own history. There are two Polish philosophers, Stefan Swieżawski (1907-2004) and Rev. Stanisław Kamiński (1919-1986), professors of Catholic University of Lublin, who made an effort to review the main problems of philosophy of history. Their remarks and conclusions concern the presence of the relative and absolute elements in human history form the content of the present article. W. Dilthey was the first philosopher, who strongly criticised Hegelian speculative metaphysics of history. He gave a new vision of philosophy of history which since that time has become a philosophy of man as a historical being. He also introduced a category of man’s historicity. The idea of historicity – temporality of human being – was developed by M. Heidegger. Although the concept of historicity is very useful in explaining a phenomenon of man, it may, if radically understood, introduce general relativism in the concept of man and basic human values. On the other hand, historical relativism does not need to be radical. The idea of man’s substantiality and ontic identity can be preserved even if some aspect of human life are perceived as relative to history. There are two basic ways of preserving the identity of man, absolute elements of his nature, his substantiality in spite of his historicity. The first one is a phenomenology of Dasein. Dasein – individual existence – builds its identity by uncovering the primal nature of „being” (Sein). The second one, which seems to be metaphysically more fundamental, is based on the idea of potentiality of man, who is living in history, in social conditions, actualizes himself as a person.Pozycja Bogactwo jako przeszkoda w pójściu za Jezusem (Łk 18,18-23)Zawadzki, Ryszard (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Boże błogosławieństwoAdamarczuk, Jan (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Być sprawiedliwym jak św. JózefPater, Józef (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Chrystus dawcą życiaSwastek, Józef (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Chrystusowe przebaczenieWenz, Wiesław (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Chrzest w Duchu Świętym wbrew Kościołowi? Consolamentum średniowiecznych katarówSiemieniewski, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)The phenomenon of born-again Christians is growing in the Christian Word nowadays in many countries. While much is being written about the present shape of this spiritual movement, rarely the attention of scholars is directed towards its historical antecedents. This is why in this study the medieval Cathars are reflected upon from the point of view of their ideas regarding new (spiritual) birth and – as they called it – baptism in the Spirit. Two different historical sources for Cathars are briefly presented – the Eastern and the Western ones, the latter being more important to our topic in this place. Then a special attention is paid to the Cathars’ practice of new birth by a spiritual baptism and of spiritual regeneration through laying on hands. Thus the practice of the baptism in the Spirit understood as a ritual of a group prayer over a person in search of such an experience may be considered analogous to the present practice of spiritual baptism in some forms of Pentecostal piety.Pozycja Czym jest wiara? Co to znaczy wierzyć? Co daje nam wiara?Janiak, Edward (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Dariusz Iwański, The Dynamics of Job’s Intercession, Analecta Biblica 161, Pontificio Istituto Biblico, Roma 2006, ss. 391Rosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Dariusz Karłowicz, Sokrates i inni święci. O postawie starożytnych chrześcijan wobec rozumu i filozofii, Fronda i Ośrodek Myśli Politycznej, Warszawa 2005, ss. 182Kiwka, Mirosław (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Der liturgische Gesang als Widerspiegelung der Liturgiefeiem in der Kirchengeschichte der ersten JahrhunderteCaban, Peter (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)This article is concerned with the theological beginnings of music in the liturgy and is trying to approach basics of formation of the early Christian liturgies and music in the first centuries of Church’s existence. The Old Testament and New Testament’s testimonies to liturgy are used as a basis for this article. The fact, that the vocal expressions in the music of Christians of early centuries had priority, is witnessed by many testimonies as well as by this study. This is reflected especially in singing psalms and hymns and in other influences on the early Christian liturgy.Pozycja Dokąd zmierza Europa? Kultura, narody, instytucje (Rzym, 28 IX – 1 X 2006)Wołyniec, Włodzimierz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Dramat wieloryba z TamizySiemieniewski, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Duch Święty posłany przez OjcaMałachowski, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Erich J. Heindl, Hat die Menschheit Zukunft? Die dominanten geistigen Strömungen des 19. Jahrhunderts als Auslöser der großen Katastrophen des 20. Jahrhunderts – und kein Ende, Literareon, München 2006, ss. 500Machnacz, Jerzy (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Filozofia religii w ujęciu Mariana JaworskiegoMałachowski, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja „Gatunki literackie” współczesnego Magisterium i ich konsekwencje dla metodologii teologii (Katowice, 22 XI 2006)Dołganiszewska, Elżbieta (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)