Polonia Sacra
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/7
Polonia Sacra jest czasopismem naukowym publikowanym przez Wydział Teologiczny Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Zostało założone w 1918 roku przez ks. dra Jana Nepomucena Fijałka, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, jako jedno z pierwszych w Polsce naukowych pism teologicznych. W latach 1926-1939 ukazywało się pod tytułem „Nova Polonia Sacra: czasopismo poświęcone badaniu historji kościoła, prawa kanonicznego i literatury teologicznej w Polsce”. Zostało wznowione w 1997 roku na ówczesnej Papieskiej Akademii Teologicznej przekształconej w 2009 roku w Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
Od 2014 roku czasopismo jest kwartalnikiem. Publikuje oryginalne artykuły, sprawozdania i recenzje z teologii. Skupia się na promocji polskiej myśli teologicznej, związkach teologii z kulturą i historią polską. Służy upowszechnianiu owoców badań naukowych nad Biblią, religijnością chrześcijańską, wolnością religijną, dialogiem ekumenicznym i międzyreligijnym. Promuje badania ukazujące wkład znaczących postaci dla teologii i kultury polskiej oraz historii Kościoła. Polskie badania teologiczne przedstawiane są w kontekście dyskusji międzynarodowej. Jest też miejscem na przedstawienie rozwoju idei teologicznych w ciągu wieków, oryginalnych analiz wybitnych teologów i ich dorobku, spuścizny Jana Pawła II i innych świętych i teologów, tradycji katolickiej i współczesnych wyzwań duszpasterskich, a także komentarzy do aktualnych dokumentów Stolicy Apostolskiej.
Przeglądaj
Przeglądaj Polonia Sacra wg Tytuł
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja A. Otrząsek, Modlitwa myślna według św. Alfonsa Liguoriego, Wydawnictwo Homo Dei, Kraków 2007, stron 141Saj, Marek (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2007)Pozycja A. Vermeersch SJ i J, Creusen SJ, Epitome iuris canonici cum commentariis ad scholas et ad usum privatum. T. I. Libri I et II Codicis iuris canonici. Editio VII a R. P. Creusen accurate recognita. Mechliniae-Romae, Dessain, 1949, str. XVI–689Bober, Piotr (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, 1954)Pozycja About some limitations in researching the human being. Theological perspectiveJastrzębski, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2019)The concept of a person has gone through several stages of development in the history of thought. In the classical tradition, a person is considered to be a substance. In modernity, John Locke brought forward the notion that social existence and consciousness are the most salient properties of a person, which brought about a possibility of renouncing one’s personhood because of a lack of some perceivable and observable traits. This is why in a Christian anthropology there is such an emphasis on personalism, which from the very beginning of the twentieth century has been opposed to the treatment of people as obscure elements of matter, or elements be manipulated unquestioningly. In this paper we have indicated some elements of anthropology that demonstrate important limitation of any attempt at explaining away the mystery of being a human person.Pozycja Abraham – ojciec wiary odważnejMazurek, Mateusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2017)Artykuł omawia i analizuje historię Abrahama i egzystencjalne implikacje, które z niej wypływają. W opinii autora historia ta ukazuje trzy szczególnie ważne aspekty: zbawienie jako wyzwolenie od lęku, głęboką wolność płynącą z takiego doświadczenia i posłuszeństwo Bogu jako przekroczenie tego, co rozumowo poznawalne. Wszystkie te (powiązane z sobą) aspekty życia chrześcijańskiego są niezwykle ważne. Dziś, kiedy kultura jest w przeważającej mierze antychrześcijańska, przekazuje i promuje anty‑chrześcijańskie wzorce i wartości, jest szczególnie istotne, żeby wiara była wiarą odważną.Pozycja Aby uwyraźnić zło grzechu. Funkcja cytatu Rdz 2,24 w argumentacji tekstu 1 Kor 6,15-17Pindel, Roman (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2006)The paper includes an analysis of text 1 Cor 6,15-17 with stress put on the role of the quotation from Gen 2, 24 in the argumentation. Firstly, the borders of the text under analysis were defined (6, 15-17) and observations resulting from the usage of meaningful terms were collected. Both within the verses 6,15, and 6, 16-17 there exists a concentric symmetry; in the first case of the (a) (b) (c) (b') (a') type, while in the second, (a) (b) (a'). In verses 16-17 an essential role, from the perspective of the applied persuasion, is played by the recalled phrase from Gen 2, 24. It constitutes a point of reference in the structure of concentric symmetry (nucleum) and scripturial argument to justify impropriety of such a sexual act of a Christian with a woman, which is sinful. Contrary to the original context (Gen 2, 24) and unlike in other places of the New Tesament, where this text is referred to as well (Mt 19, 5-6, Mk 10, 7-8; Eph 5, 31), in the fragment under analysis (1 Cor 6,15-18) the recalled phrase was used to emphasize a new identification, which a Christian acquires, when, through a sexual act, he unites with a woman in an adulterous way.Pozycja Adam Vetulani, Dekret Gracjana i pierwsi Dekretyści w świetle nowego źródła, Wrocław-Kraków 1955Bober, Piotr (Wydział Prawa Kanonicznego Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, 1955)Pozycja Administracyjny wymiar kar w KościeleMyrcha, Marian (Wydział Prawa Kanonicznego Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, 1956)Pozycja Adrienne von Speyr, „Kostet und seht. Ein theologisches Lesebuch”. Aus ihren Schriften ausgewählt und aingeleitet von Hans Urs von Balthasar, Johannes Verlag. Einsiedeln-Trier 1988, ss. 590.Kijas, Zdzisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Pozycja Adwokat i pełnomocnik procesowy w procesie kościelnymRozkrut, Tomasz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2000)L’articolo presenta la funzione e il ruolo processuale degli avvocati e dei procuratori nel processo canonico. Consta dall’introduzione e dai tre numeri. Il primo presenta la visione attuale dell’avvocato canonico insieme con piccolo cenno storico. Il numero secondo analizza il ruolo processuale del procuratore e il terzo invece presenta l’avvocato e il procuratore della Curia Romana e della Santa Sede con particolare attenzione dedicata agli avvocati della Rota Romana. Alla fine sono presentate le difficolta e le conclusioni pratiche che scaturiscono dal can. 1490.Pozycja Aemilius Springhetti S. J., Selecta latinitatis scripta auctorum recentium (Saec. XV-XX). Romae, 1951, XI 775Bober, Piotr (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, 1954)Pozycja Afryka nieznana EuropieZwoliński, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2007)For the Christian Europe, Africa, a continent of big rivers (the Nile, the Niger, the Zambezi, and the Zaire – the Congo), deserts and droughts, is geographically the closest continent. However, it long remained unknown and unfamiliar. In the 12th century missionaries and travelers penetrated Asia. In the 15th century America, which was colonized and evangelized a hundred years later, was discovered. Africa until today remains the least known continent for Europe. The problem of Europe's perception of Africa is still present. At the beginning of 2007 archbishop Charles Palmer-Buckle from Ghana appealed for a “different political style” of Europe towards Africa. He noticed that the European Union most often carries out its own plans, without letting African countries express their opinions. He said: “We, the inhabitants of Africa wish to be treated seriously. (...) We want to be treated as partners at last. (...) The inhabitants of Africa get instructions and orders, which they are expected to do, but in basic issues we are not treated as equal partners”.Pozycja Akcja Katolicka świadkiem Chrystusa w epoce sekularyzacjiLeszczyński, Mariusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2011)The Author of the article shows the role of the Catholic Action in the society threatened by secularisation. At first he discusses the concept of secularisation itself and presents its major manifestations. Next he characterises the primary features of the polish Catholicism and its position to the phenomenon of secularisation. In the last part the author draws attention to the role of the Catholic Action, which opposing the tendencies to abandon the spirit of the Gospel, has become „the moral conscious of society” in Poland.Pozycja Akcja Katolicka wobec swojej historii i zadań współczesności. W setną rocznicę encykliki Piusa X Il fermo propositoBorutka, Tadeusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2006)Catholic Action in Poland, as a lay association reactivated on the wish of pope John Paul II, should find appreciation in the eyes of the Church hierarchy. As a community of lay Catholics in cooperation with the clergy it should take up an unceasing dialogue with contemporary world and man in accordance with the preaching of St Paul, who encourages Christians to constantly renew their life, which leads to a deeper understanding of God and to a better service of people; more fruitful, full of mercy, goodness, humbleness, quietness and patience. In reference to the activities of Catholic Action one could speak of a competence, an integrational and an apostolic dialogue. A competence dialogue means acquiring essential skills, which are not only needed, but indespensable for people in an association and acting within the structures of Catholic Action. An integrational dialogue consists in perfecting the principles of cooperation within an association and outside it with all subjects of religious and social life. Finally, an apostolic dialogue “urges”, in a way, the members of Catholic Action to revitalize the present apostolate of the Church with a new zeal and to search for and undertake new apostolic initiatives. These areas do not exhaust all planes of the association activity. They are, however, the most important planes, connected with problems, on which – to a great extent – depends not only the future of the Church in our country, but the future of Catholic Action itself. Building an attitude of responsibility cannot be limited merely to association members; the work in this field must be universal in its range as the key task is to prepare individuals and societies to assume joint responsibility for another human being and collaborate in modelling the world.Pozycja Aksjologiczne wymiary nędzy w Dzienniczku Faustyny Kowalskiej – perspektywa językoznawczaBizior, Renata (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2018)Dzienniczek św. Faustyny Kowalskiej jest tekstem religijnym oraz tekstem mistycznym w sensie filologicznym i teologicznym. Ten rodzaj tekstu z uwagi na sytuację komunikacyjną oraz szerszy kontekst zewnętrzny może cechować się modyfikacjami w zakresie semantyki używanego słownictwa oraz towarzyszącego mu nacechowania aksjologicznego. W związku z tym w artykule zakłada się, że nacechowanie aksjologiczne określonego słowa i związanego z nim pojęcia zależy od szeregu uwarunkowań kontekstowych, które ukształtowały istotną kategorię tekstową, jaką jest punkt widzenia. Analiza semantyki występujących w tekście użyć słowa nędza wskazuje na jego różne znaczenia, odbiegające od typowych znaczeń leksykalnych podawanych przez słowniki. Celem pracy jest ustalenie aksjologicznych wymiarów pojęcia nędza oraz ich zależności od czynników pozajęzykowych, wśród których istotną rolę odgrywa chrześcijański system wartości.Pozycja Akta Stolicy Apostolskiej za rok 1955Panek, Bronisław (Wydział Prawa Kanonicznego Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, 1956)Pozycja Akta Stolicy Apostolskiej za rok 1956Panek, Bronisław (Wydział Prawa Kanonicznego Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, 1957)Pozycja Akta Stolicy Apostolskiej za rok 1957Panek, Bronisław (Wydział Prawa Kanonicznego Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, 1958)Pozycja Aktualność charyzmatu franciszkańskiego w przepowiadaniu papieża FranciszkaWłodarczyk, Egidiusz Jarosław (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2022)Presentation of the current relevance of franciscan charisma in Pope Francis’ preaching is the aim of this article. The franciscan spirituality and the Pope Bergoglio’s teaching are very extensive issues. Indentification of all the common points would require more comprehensive study. In the paper there was made a summary of the most important facts and statements of Pope that confirms his fascination with Saint Francis from Assisi. The fact that living 800 years after the saint’s death, the Pope chooses St. Francis for his patron and often reminds his person and his words, showing it as a valuable guidance for a comtemporary man, indicates constant relevance of franciscan charizma.Pozycja Aktualność nauczania Jana Pawła II na temat błędu antropologicznegoPieja, Wiesław (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2020)Poprawnie zbudowana etyka jest możliwa jedynie na fundamencie integralnej antropologii. Integralna antropologia zakłada godność osoby ludzkiej, czyli proponuje wizję człowieka wraz z duszą i ciałem, oraz człowieka odkupionego przez Jezusa Chrystusa. Nie zawsze takie przesłanki towarzyszą antropologii ludzkiej. Pojawia się wtedy tzw. błąd antropologiczny, który jest błędnym myśleniem o człowieku. Jan Paweł II jako pierwszy posługuje się pojęciem błędu antropologicznego. Czyni to w wielu miejscach swego nauczania. Celem naszej publikacji jest ukazanie błędu antropologicznego w kontekście filozoficznym, społecznym i kulturowym, ukazanym przez Jana Pawła II, oraz aktualizacja jego interpretacji. Byłoby rzeczą wskazaną, aby podjętą przez Jana Pawła II kwestię błędu antropologicznego prześledzić w publikacjach jego następców – papieża Benedykta XVI i papieża Franciszka.Pozycja Aktualność systemu prewencyjnego św. Jana Bosko w kondycji współczesnego adolescentaGwóźdź, Agnieszka (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2008)La jeunesse est une mission, un devoir pour les jeunes eux – memes mais aussi pour les pédagoques. Au XXI ème siècle la jeunesse n'est pas un tache facile, vu le fait que dans le monde d'aujourd'hui il y a bien des problèmes sociaux différents étants le résultat du pluralisme qui devient de plus en plus répandu. Parmi de nombreuses expériences négatives qui rencontrent aujourd'hui un jeune homme l'une des plus dangereuses est sans doute la narcomaine. Le système d'élèvement de sain Jean Bosko constitue une proposition de résocialisation pour les jeunes narcomanes. A génialité de sa méthode pédagogique consiste aux objectifs pédagogiques bien précisés basés sur les trois principes – la sagesse, la religion et l'amour. Le sujet d'élèvement dans le système de prévention de saint Jean Bosko est un homme en tant qu'une personne composée du corps et de l'ame. Ainsi, relèvement la thérapie couvrent toutes les plate – formes touchées par la maladie de narcomenie parmi lesquelles on peut énumérer la plate – forme psychique, physique et spirituelle. Dans la résocialisation des narcomanes ancum aspect n'est pas négligé. Pour cette raison la thérapie basée sur le système d'élèvement de saint Jean Bosko est juste et actuelle.