Roczniki Teologiczne, 2005, T. 52, z. 7
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/11439
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2005, T. 52, z. 7 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Działalność misyjna chrześcijan w dialogach ekumenicznychGórka, Leonard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Działalność naukowa Instytutu Ekumenicznego KUL w 2004 rokuKoza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Ekumenicznie o EucharystiiGawlik, Magdalena; Koza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Eucharystia ‒ oznacza i sprawia jednośćGórka, Leonard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Eutanazja we wspólnych uzgodnieniach Kościołów katolickiego i ewangelickiego w NiemczechKopiec, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Instytut Ekumeniczny KUL a Benedykt XVI. List gratulacyjny do nowego papieża i jego odpowiedźKoza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Jedność Kościoła i całej ludzkościJaskóła, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Lubelskie obchody Tygodnia Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan 18-25 stycznia 2005 rokuSkolik, Adam; Koza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Luterański urząd biskupa a perspektywy ekumenicznego porozumieniaPorada, Rajmund (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Misteria inicjacji chrześcijańskiej w duchowej tradycji prawosławiaLeśniewski, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)The sacraments are called the holy mysteries in the Orthodox Church. There are transmitted various kinds of grace (redemptive, sanctifying or deifying) by them. Those institutions of the Church have been established by God Himself. From the Orthodox point of view the holy mysteries are inseparable from the spiritual life of the Church. An active participation in the sacraments is very important in spiritual progress of every Christian and the whole community of believers. The holy mysteries play a vital role in the process of spiritual healing of human being. The author’s attempt is to present the mysteries of Christian Initiation in connection to Orthodox spiritual tradition. The basic presupposition of such a description was the conviction that through sacraments, the uncreated grace and energy of God enters human heart. Baptism, the first sacrament including into the Church, is a beginning of new life. It renews the image and resemblance of God. Some spiritual writers considered Baptism as the “first resurrection” possible by the power of the Holy Spirit. In the Initiation rite of the Orthodox Church, the continuity between Baptism and Chrismation is maintained. By this mystery the newly baptized person receive the “stamp (Gr. σφράγις) of the Holy Spirit” It is ones personal Pentecost. There is also Christological dimension of Chrismation, namely putting on Christ, which is the evidence of maintaining the Trinitarian balance. The new member of the Church becomes a child of God and has real participation in the relationship (Gr. χοινωνία) of the faithful. The fulfilling and crowning of the mysteries of Christian initiation is the Holy Communion. It is the transforming gift of the Body and Blood of Christ. Neophyte in this way not only has been united with Christ, but also with all members of His Body. The Orthodox Church has preserved the very old Tradition of the Primitive Church of distributing the first three sacraments, but she reduced the fuli celebration of the Eucharist to the Communion part. The full entrance into the Church by the mysteries of Christian initiation opens for every faithful the possibility of healing of human spirit, soul and body in all other sacraments.Pozycja Modlitwa i nawrócenie centralne elementy teologicznej metody Grupy z DombesObarski, Ryszard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Na drodze do koinonia: komunia Kościołów na etapie przejściowym. XIII konsultacja naukowa Societas Oecumenica Sibiu (Rumunia), 24-29 sierpnia 2004 rokuPawłowski, Sławomir (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja „O wspólnocie stołu Pańskiego. Eucharystia ‒ jednoczy czy dzieli?” Sesja naukowa Instytutu Ekumenicznego KUL Lublin, 20 stycznia 2005 rokuKata, Paweł; Koza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Uniatyzm w dialogu katolicko-prawosławnym we FrancjiHryniewicz, Wacław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Wieczerza Pańska i posługiwanie duchowne jako problem ekumenicznyHryniewicz, Wacław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Ecumenical dialogue of different Churches has deepened the conviction that there already exists among them a fundamental ontological unity in Christ which is his own gift. This unity is rooted in God himself and should not therefore be considered as a minimal common denominator. One of the paradoxes of the present ecumenical situation is that in spite of many substantial agreements achieved during the last decades on Eucharistie doctrine, not all baptized Christians are invited to the full participation in the Lord’s Supper. The paper stresses the need to re-evaluate the role of the Baptism as a basic bond of unity. It also emphasizes the fact that it is the risen Christ himself who invites his disciples to the Eucharistie celebration. The Church is not above the Eucharist but has to accept the divine gift with thanksgiving, without having it at its command. The author pleads for a more flexible attitude of the Churches towards the Eucharistie hospitality. The Eucharist should not be seen exclusively as crowning human efforts to reach the fuli unity in the faith, but also as a therapeutic means which helps to heal the wounds of division. The Eucharistie communion may thus precede and anticipate the fuli visible communion of the Churches. The present-day debate on ecclesiastical ministry seems also to point out to this possibility. A special attention is paid in the paper to the important witness of the early Christian tradition in Alexandria where Christians followed the Jewish model of citywide organization. There is evidence for this in the strength of the πρεσβύτεω who not only elected the bishop (έπίσχοπος) from their number but apparently ordained him as well. The presbyters of Alexandria formed an electoral college of whose number the new bishop would be elected and, moreover, as electors they also ordained the successor. Many ecumenical documents have been too much directed to the past. They lack prophetical courage and longsighted view of the future. For this reason the final part of the paper underlines the need for prophetical initiatives.Pozycja Wieczerza Pańska, czyli święta komunia, w tradycji metodystycznejKantyka, Przemysław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Methodism as a denomination was issued from Anglicanism and there remain its theological roots. In the theology of the Lord’s Supper Methodism inherited form Anglicanism the doctrine of real partaking and of receptionism, as well as the rejection of catholic doctrine of transubstantiation. However John Wesley – the main foundator of Methodism – developed his very own approach to the sacrament of Eucharist, placing it in the wider context of means of grace, that is the ordinary channels through which the God’s grace is conveyed to the believers. In recent decades there was a significant demand from the Methodist faithful and pastors to obtain a deepened and unified doctrinal base for the Eucharistie teaching and practice. This fructified in the lately issued document, adopted in 2004 by the United Methodist Church General Conference, untitled This Holy Mystery: A United Methodist Understanding of Holy Communion. The document brings a fresh approach of the doctrinal matter concerning the Lord’s Supper, setting forth the principies of Methodist teaching, exploring its doctrinal background and giving practical ways of its application. In the ecumenical dialogues the document is welcomed as a useful base for further theological discussions.Pozycja Wykaz publikacji pracowników Instytutu Ekumenicznego KUL za 2004 rokKoza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Z Lublina do Reutlingen. Studencka podróż studyjna do Niemiec 1-8 sierpnia 2004 rokuKoza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Zukunft der katholischen OstkirchenHryniewicz, Wacław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)