Tarnowskie Studia Teologiczne, 2023, T. 42, cz. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18449
Przeglądaj
Przeglądaj Tarnowskie Studia Teologiczne, 2023, T. 42, cz. 1 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Argumentum ex prophetia” u ojców Kościoła a współczesna krytyka funkcji proroctwa w apologetyce. OrygenesSwitek, Mateusz (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2023)The paper is a continuation of the earlier text on Justin the Martyr and presents the same issue of the apologetic argument from the fulfilment of Messianic prophecies in another author of the period, Origen. A review of the basic themes, methods of argumentation and philosophical background of the prophetic proof helps to highlight the theological fertility of the issue and its subtlety. The history shows multiplicity of possible defences of Christianity based on the question of prophecy. “Contra Celsum” proves the vitality of the topic in the discussion with the pagans, as well as the change of emphasis compared to the early discussions against the Jews. Observations on the Church Fathers allow some remarks concerning contemporary presentations of the argument from the prophecies and point to potential proximity to modern conceptions of credibility in the fundamental theology.Pozycja Irrationality vs rationality? Irrationality as a door to the rational Greek thoughtFaluszczak-Skrzypek, Jadwiga (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2023)The origin of western thought is commonly situated in Greek philosophy, with the over-arching story of logos-based rational inquiry deteriorating from the mythical stories presenting supernatural cause to the observable phenomena. This paper aims to investigate the intersection of rational and irrational factors contributing to the emergence of philosophy. Author proceeds through the examination of Ionian, Pythagorean and Orphic thought, all shaping the most influential works of Greek philosophers, such as Plato. The theoretical base of the study was embedded in the writings of Rudolf Otto and Francis M. Cornford. In result, the conclusions present the irrationality as a root for rational interpretation of reality, through the commonality endeavour of both, aiming at the elevation of human figure, its independence from chaotic actions of gods and revelation of the higher truths through the embodied means of ritual action as well as through the thinking process of ordering and synthetizing. The examples brough by the author expose the intertwining of religious belief and philosophical thought.Pozycja Katecheza integralna jako odpowiedź na kulturę tymczasowościJasnos, Andrzej (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2023)Dominująca współcześnie kultura tymczasowości odrzucająca stałe wartości i normy oraz podporządkowująca wszystko indywidualnej wolności oddziałuje również na proces wychowania człowieka, w tym na proces katechetyczny. Katecheza z natury opiera się na stałych wartościach i celu, jakim jest wierność Bogu i człowiekowi. Adekwatną odpowiedzią na redukujące spojrzenie na człowieka, jego kształcenie i formowanie wydaje się model katechezy integralnej. Model ten uwzględnia całościowe nauczanie i wychowanie w wierze, wychodzące od osoby i sytuacji katechizowanego i ukierunkowujące go na osobistą relację z Bogiem.Pozycja Obowiązek w świadomości dzisiejszej młodzieżyZachara, Magdalena (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2023)Artykuł ukazuje, jak dzisiejsza młodzież rozumie pojęcie obowiązku. Kontekst badań to pandemia COVID-19 oraz postmodernistyczna aksjologia. Wyniki wykazują, że nastolatkowie pojmują obowiązek jako odpowiedzialność, zarówno w kategorii moralnej, jak i prawno-społecznej. Przypisują mu ważną rolę we własnym rozwoju oraz w życiu społecznym.Pozycja Osobliwości braków Ewangelii Galilejskiej (Q)Odziomek, Mateusz (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2023)Artykuł przybliża brakujące elementy materiału Q ze wskazaniem na ich specyficzne osobliwości wynikające z analizy krytycznej i porównawczej. W zestawieniu z ewangeliami synoptycznymi Q wyróżnia się brakiem: ciągłości narracji, przekazów o cudach, opisu śmierci i zmartwychwstania Jezusa. Istotne luki w tradycji Q ukazują jego odmienne spojrzenie na Mistrza z Nazaretu – jawi się On jako prorok i wysłannik królestwa Bożego – pełen mocy, uosobienie Mądrości. Podczas gdy Marek, Mateusz i Łukasz w swoich ewangeliach zachęcają do wiary w Jezusa, Ewangelia Q wzywa do pójścia za Nim i naśladowania Go.Pozycja Recenzja monografii: Janusz Królikowski, „Lilia wśród cierni. Szkice teologiczne o Kościele”, Kraków 2017Biliński, Krzysztof (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2023)Pozycja Wyznania wiary synodu w Antiochii z 341 rokuBaron, Arkadiusz (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2023)Dokumenty synodu w Antiochii z 341 roku zawierają cztery wyznania wiary. Są one reakcją na oskarżenia biskupów Wschodu o arianizm ze strony synodu w Rzymie w 340/341 roku. Zarzuty te powstały w rezultacie obrony Atanazego z Aleksandrii i Marcelego z Ancyry, złożonych na Wschodzie z urzędu rzekomo za obronę wyznania wiary z Nicei z 325 roku przeciwko ariańskim poglądom szerzącym się na Wschodzie. Tymczasem Wschód borykał się z różnymi formami monarchianizmu. Zarzuty wobec biskupów Wschodu o arianizm stanowiły nieporozumienie na linii Rzym–Antiochia i wywołały szybką reakcję biskupów na synodzie w Antiochii w 341 roku. Cztery formuły wiary tego synodu zapoczątkowały serię tworzenia nowych wyznań wiary w następnych latach i stanowią cenny wkład na drodze wypracowywania w połowie IV wieku prawdy wiary, że wyznajemy Jednego Boga w Trzech Osobach.