Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 1999, T. 19
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/17327
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 1999, T. 19 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 32
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja 150 lat Sióstr Franciszkanek Szpitalnych w OpoluKapica, Regina Beata (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Andrzej Hanich, Góra Świętej Anny ‒ centrum pielgrzymkowe Śląska Opolskiego 1945-1999. Studium historyczno-pastoralne, Wydawnictwo Instytut Śląski, Opole 1999, 520 ss., ISBN 83-86708-81-6.Nossol, Alfons (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Chrześcijaństwo wobec sekt i nowych ruchów religijnychUrban, Józef (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Diecezja Nola w latach 1615-1655. Rządy biskupa Giovanniego Battisty Lancellottiego nuncjusza apostolskiego w Polsce (1622-1627)Fitych, Tadeusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Elżbieta Adamiak, Błogosławiona między niewiastami. Maryja w feministycznej teologii Cathariny Halkes, Wydawnictwo KUL, Lublin 1997, 178 ss.Nossol, Alfons (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Elżbieta Adamiak, Błogosławiona między niewiastami. Maryja w feministycznej teologii Cathariny Halkes, Wydawnictwo KUL, Lublin 1997, 178 ss.Nossol, Alfons (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Filozofia w Wyższym Seminarium Duchownym Śląska Opolskiego (1949-1999)Wolsza, Kazimierz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Franz Rosenzweig i jego dzieło życiaPiecuch, Joachim (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Grzech pierworodny; Augustyn, Dzieje procesu Pelagiusza, Henryk Pietras (red.) Źródła Myśli Teologicznej, t XII, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Kraków 1999, 277 ss.Dola, Kazimierz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Homiletyka polska po Soborze Watykańskim IISimon, Herbert (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Iwo Hubert Siekierka OFM, Problem korelacji kryzysu psychicznego i kryzysu wiary w literaturze psychologiczno-teologicznej, Opole 1996, XX + 260 ss. mps.Nossol, Alfons (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Kara śmierci w świetle debaty społecznej w Niemczech w 50-tą rocznicę uchwalenia Ustawy ZasadniczejGlombik, Konrad (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Liturgiczny kalendarz wrocławskich premonstratensów według XV-wiecznego „Liber Ordinarius”Wolnik, Franciszek (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Naśladowanie Boga według „Listu do Koryntian” Klemensa RzymskiegoUglorz, Manfred (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Nauczanie metropolity Andrzeja Szeptyckiego w świetle jego listów pasterskichKubasik, Adam (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Piotr Maniurka, Mater Matris Domini. Święta Anna Samotrzeć w gotyckiej rzeźbie śląskiej, Wydawnictwo Świętego Krzyża, Opole 1997, 350 ss.Nossol, Alfons (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Pneumatologia młodego BarthaJaskóła, Piotr (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Pojęcie cnoty według A. MacIntyre’aBeneš, Josef (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Postawy macierzyńskie samotnych matek znajdujących się pod opieką Domu Matki i Dziecka w OpoluLandwójtowicz, Paweł (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)The objective of this article was to find the answer to the question: what are the maternal attitudes of single women in the custody of The Mother and Child’s Home in Opole? The research was carried out from May to July 1999 involving 25 women, aged 25,6 on the average. It was based on PARI (Parental Attitude Research Instrument) – a questionnaire compiled by E.S. Shaefer and R. Bell and intended for mothers. On the basis of the research, some regularities have been found: (1) women in the custody of The Mother and Child’s Home in Opole manifest increased value of maternal attitudes with a tendency towards negative results in every aspect measured; (2) some of the reasons of this are: faulty upbringing, below average intellectual potential, lack of satisfactory emotional relationships with other people, absence of close bonds with partners; however, very young age of the women was not an important factor; (3) only one woman (4% of all the mothers involved) was willing to give her baby away for adoption.Pozycja Poznanie religijne w ujęciu Bernarda LonerganaCichoń, Jan (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)The article is an attempt to present and explain basic categories of religious cognition – by Bernard Lonergan. The whole of the article is divided into three fundamental parts. The first one is concerned with the issue of religious experience. It discusses, among other things, the problem of transcendental bases of that experience, its structure and existential meaning. According to Lonergan religious experience “grows out” of the integrally grasped structure of human spirit, and its anthropological basis consists in self-transcendence of a subject and of a person. In the order of that self-transcendence a man opens himself to unrestricted horizons of the truth and good. Religious experience should be comprehended as a dynamic state of unrestricted being in love with God. Religious love, assuming a prior gift of God’s grace, is the fulfilment of human aspiration to self-transcendence and the highest degree of human authenticity. The second part of the article is devoted to the issue of faith and religious beliefs. According to Lonergan religious experience constitutes the source of possible knowledge of God. It is the knowledge “born of religious love”. We acquire this by recognition of specific values. Knowledge of this type forms the horizon of faith. In Lonergan’s theory faith is first and foremost a grasp of a transcendent value – it is the act of fundamental and unconditional affirmation of God conceived in categories of the highest truth and absolute good. The faith understood in such a way establishes a proper hierarchy of all remaining values. Among the values revealed by a fundamental decision of faith there is also a value of acceptance of certain judgements presented by religion. In this way faith constitutes a basis for religious beliefs. It is a process of several stages to form beliefs. It consists of acts of understanding, critical reflection, rational assessment and decision. The acts of believing are the last stage of that process. The collection of accepted religious beliefs creates the religious tradition of a given community. The third part of the article includes final remarks. They concern some problems related to the objectivity and rationality of religious cognition in Lonergan’s theory as well as the theological context of that theory.