Tarnowskie Studia Teologiczne, 2014, T. 33, cz. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/16124
Przeglądaj
Przeglądaj Tarnowskie Studia Teologiczne, 2014, T. 33, cz. 1 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 14 z 14
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Addrea Mariani, Le speranze e la speranza cristiana. Per un agire etico tra il „già” E Il „Non Ancora”, Bologna 2009, ss. 220Jaśkiewicz, Sylwester (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)Pozycja Czy zasadne jest stosowanie „antropologicznej” koncepcji „rasy”?Twardowski, Mirosław (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)Pojęcie „rasy” wprowadził do słownictwa naukowego w połowie XVIII wieku francuski filozofa i matematyk Georges-Louis Leclerc, Comte de Buffon. W antropologii koncepcja ta zadomowiła się głównie dzięki pracom niemieckiego naukowca Johanna Friedricha Blumenbacha. Od początku koncepcja „rasy” wzbudzała kontrowersje wśród badaczy. Nawet sam Karol Darwin wyrażał sceptycyzm wobec używania pojęcia rasy w odniesieniu do ludzi. Wątpliwości co do naukowych podstaw typologii rasowej wyraził na początku XX wieku amerykański antropolog Franz Boas. W 1940 roku podobne wątpliwości przedstawił amerykańsko-brytyjski antropolog Ashley Montagu. W 1960 roku amerykański antropolog i genetyk Frank Livingstone na podstawie badań genetycznych poddał krytyce koncepcję ras ludzkich. Takie samo stanowisko wyrażał wybitny amerykański genetyk Teodozjusz Dobzhansky. Dobzhansky twierdził, że nie ma ras, które byłyby „odrębnymi jednostkami”. W 1970 roku, amerykański genetyk Richard Lewontin na podstawie własnych badań wykazywał, że nie ma możliwości wyizolowania odrębnych ras w oparciu o kryteria genetyczne. Artykuł odnosi się do osiągnięć współczesnej biologii, zwłaszcza genetyki, aby odpowiedzieć na pytanie, czy właściwe jest dzisiaj używanie „antropologicznej” koncepcji rasy. Dla pełniejszej ilustracji problemu artykuł odnosi się do źródeł historycznych, przywołując argumenty przedstawiane przez różnych autorów na przestrzeni wieków przeciwko stosowaniu koncepcji rasy w stosunku do ludzi.Pozycja Etyka na łamach tygodników opiniotwórczychKaczor, Monika (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)Aspekty znaczeniowe etyki, dostrzegane we współczesnej prasie opiniotwórczej, pokazują, że jest ona utożsamiana z moralnością i etosem. Mówi się o niej w kontekstach związanych z poszanowaniem godności i praw człowieka oraz zasad życia społecznego, które odnoszą się do polityki, gospodarki, biologii, medycyny, ekologii, kultury i cywilizacji konsumpcji. Użytkownikom języka bliższe jest znaczenie etyki w ujęciu pragmatycznym niż normatywnym, o czym świadczy funkcjonowanie tego pojęcia jako aprobowanego społecznie zbioru zasad i norm postępowania właściwych dla konkretnych grup społecznych i wskazującego na jej konkretny styl życia, hierarchię celów.Pozycja Giordano Frosini, Per un mondo nuovo. La Chiesa inizio e serva del regno, Bologna 2010, ss. 192Jaśkiewicz, Sylwester (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)Pozycja Ikonografia tarnowskich drzwi Bronisława Chromego w kontekście ideologicznych sporów wokół martyrologii wojennejRyba, Grażyna (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)W 1984 roku powstały drzwi brązowe do kościoła św. Maksymiliana w Tarnowie wykonane przez krakowskiego rzeźbiarza Bronisława Chromego. Artysta nazwał swoje dzieło „Pomnikiem Męczeństwa Narodów” i połączył w tworzącym je cyklu płaskorzeźb wątek martyrologiczny, który ukazuje mechanizm działania niemieckich obozów śmierci, z przedstawieniem św. Maksymiliana, jego pobytu w Auschwitz, heroicznej śmierci i ostatecznego triumfu, głoszonej przez niego idei miłości. Praca Chromego wpisuje się tym samym w nurt polemiki ideologicznej pomiędzy państwem komunistycznym i Kościołem w kwestii jego roli i postawy chrześcijan w czasie drugiej wojny światowej. Treść i forma przedstawień na Drzwiach Tarnowskich wpisuje się też w krąg dzieł Chromego ukazujących kształtowanie się mistycznej postawy artysty.Pozycja Iść za dowodami, dokądkolwiek prowadzą. Nawrócenie słynnego ateisty – profesora Antony’ego FlewaMaziarka, Tomasz (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)This article presents Antony Flew’ s intellectual journey from atheism to the faith in God. The first part of this article contains criticism of theism which Flew presented in several widely discussed works. The second part refers to three arguments which in the opinion of the philosopher argue for the existence of God. The first of them concerns the existence of the laws of nature and it can be expressed as a question: Where are the laws of nature from? The second is connected with the origin of life: How did life emerge from the dead matter? Finally, the third reason is the existence of the world: Why does the world exist? The theistic point of view, the fruit of the intellectual inquiries, the convert’s words enclose briefly: “I believe that the universe was brought into existence by an infinite Intelligence. I believe that the right of forming intricate structure of the universe is an expression of what scientists refer to as the 'Mind of God'. I believe that the phenomenon of life and its ability to reproduce has its source in God.”Pozycja Ks. Andrzej Perzyński, Włoska antropologia teologiczna. Studium historyczno-dogmatyczne, Łódź 2012, ss. 404Jaśkiewicz, Sylwester (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)Pozycja Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kanoniczno‑liturgiczne aspekty zawierania małżeństw mieszanych i im podobnych”. Warszawa, 23 kwietnia 2014Kantor, Robert (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)Pozycja Pamięć a czas – od Arystotelesa do św. TomaszaŁabno, Kamila (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)Przedmiotem refleksji w niniejszym artykule jest relacja, jaka zachodzi między pamięcią i czasem. Przytaczając rozważania takich myślicieli jak Arystoteles, św. Augustyn czy św. Tomasz z Akwinu, autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy pamięć znajduje się w umyśle, oraz uchwycić różnorodność w ujmowaniu problematyki pamięci i związanego z nią czasu, jego odczuwania i doświadczania.Pozycja Pilne zadanie uczniów Chrystusa: głosić radość Ewangelii we współczesnym świecieSzmulewicz, Henryk (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)Słychać często opinie ludzi wierzących, skarżących się na brak umiejętności przekazywania innym daru orędzia Ewangelii (np. poszukującym prawdy o Bogu ludziom niewierzącym czy wątpiącym) w sposób dla nich zrozumiały. Dlatego tak ważne jest, aby wobec pojawiających się trudności, nie tracili cierpliwości oraz zawsze liczyli na Bożą pomoc, która niezawodnie jest udzielona, gdyż kwestia poznania prawd objawionych i radość z tego poznania płynąca nie jest sprawą błahą i nieważną. To kwestia zasadnicza w całym dziele ewangelizacji. W tym duchu papież Franciszek w swej adhortacji apostolskiej Evangelii gaudium wzywa wszystkich wierzących do gorliwego zaangażowania się w głoszenie radości Ewangelii. Należy traktować to zadanie jako pilne, biorąc pod uwagę konkretne uwarunkowania codziennego życia we współczesnym świecie. Niniejsze studium jest analizą kilku przykładów wyzwań, które – zgodnie z nauczaniem papieża Franciszka – mogą przyczynić się do wzrostu apostolskiego zaangażowania i zapału, potwierdzając, że głoszenie Ewangelii jest we współczesnym świecie zadaniem pilnym.Pozycja Teologia wobec wymogu pastoralnościKrólikowski, Janusz (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)Pod adresem współczesnej teologii stawia się wiele postulatów. Najważniejszymi z nich są naukowość i pastoralność. Z jednej więc strony postuluje się, by teologia była staranna, systematyczna i uporządkowana pod względem naukowości. Chodzi w tym przypadku o jasne określenie jej natury i metody, które konstytuują każdą dziedzinę badawczą jako naukę, a potem konsekwentne kierowanie się wypracowaną metodą. Postulat uzupełniający dotyczy takiego naukowego uprawiania teologii, które pozwoli określić jej miejsce w stosunku do innych nauk. Z drugiej strony formułuje się postulat większej pastoralności teologii. Pojawia się on niemal powszechnie w kręgach związanych z formacją kapłańską. Jest to zrozumiałe, ponieważ studia teologii mają przygotować do pełnienia posługi duszpasterskiej. W kręgach świeckich studentów teologii mówi się raczej o „praktyczności” teologii, chociaż w gruncie rzeczy chodzi o to samo. W niniejszym artykule zostają omówione wspomniane tutaj postulaty na gruncie refleksji nad przedmiotem teologii, jej naturą i metodą, nad niektórymi treściami wykładu teologicznego oraz nad jakością duchową tego wykładu. Szczególna uwaga zostaje zwrócona na możliwości pastoralne teologii, ale formułowane w świetle wyraźnego przyjmowania kryterium jej naukowości.Pozycja Wspólnota życia i miłości. Wybrane zagadnienia z teologii komunii małżeństwa i rodzinySmuniewski, Cezary (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)Małżeństwo i rodzina widziane jako „wspólnota życia i miłości” zachęcają w świetle współcześnie rozwijanej teologii komunii do wielu refleksji, badań i opracowań. Niniejsze studium podejmuje niektóre zagadnienia spośród wielu, które domagają się wnikliwych przemyśleń i analiz. Przybliżone zatem zostaną kwestie umiejscowienia teologii komunii małżeństwa i rodziny w odniesieniach szczególnie do tajemnicy Trójcy Świętej i Kościoła. Podjęty zostaje także temat „samotności człowieka” w kontekście wydarzenia, jakim jest małżeństwo i rodzina. Całość przedstawionego opracowania zamykają trzy szczegółowe zagadnienia, będące swoistego rodzaju napięciem niesionym przez współczesność, a z którymi w nieunikniony sposób musi zderzyć się praktyka życia człowieka powołanego i uzdolnionego do tworzenia relacji komunijnych. Te zagadnienia to: wychowanie w dziedzinie emocji, cielesność człowieka i „narcyzm partnerów”.Pozycja Z nieznanej korespondencji Romana BrandstaetteraWitek, Jolanta A. (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)Artykuł dotyczy nieznanej dotąd korespondencji pisarza, zgromadzonej w Bibliotece w Kórniku, Ossolineum czy zbiorach prywatnych. Listy kierowane do żony, osób duchownych, niewidomych dzieci z Lasek, literatów z kraju i zza granicy dostarczają interesujących wiadomości dotyczących życia i twórczości pisarza. Materiały nadesłane z Jerozolimy na prośbę autorki artykułu stanowią cenne uzupełnienie całości. Teksty potwierdzają ogromną fascynację pisarza tematyką religijną, a zwłaszcza umiłowaniem Biblii, która jest „księgą życia”.Pozycja Żywe pragnienie Boga według Papieża FranciszkaJaśkiewicz, Sylwester (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)Pragnienie Boga wpisane jest w serce człowieka. Zdaniem papieża Franciszka fakt ten wskazuje na wielkie znaczenie osobistej relacji z Bogiem. Bóg, zasiewając w ludzkim sercu pragnienie Jego samego, nie zniewala człowieka ani nie czyni z niego istoty pozbawionej serca bez Jego obecności. Bóg oczekuje od człowieka przyjęcia daru i osobistego zaangażowania. Doświadczenie Boga w sercu człowieka nie należy do kategorii doświadczeń empirycznych, ale duchowych. Nie jest łatwo zwerbalizować tego typu doświadczenia. Czasem pragnienie Boga w sercu człowieka związane jest z odkrywaniem nieskończonego w skończoności i ograniczeniach życia codziennego. Są to często dawne i utarte szlaki odkrywania Boga – szczególnie w prawdzie, dobru i pięknie.