Liturgia Sacra, 2012, R. 18, nr 2 (40)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/28014
Przeglądaj
Przeglądaj Liturgia Sacra, 2012, R. 18, nr 2 (40) wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 25
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Annales Lublinenses pro Musica Sacra 1 (2010); 2 (2011)Pośpiech, Remigiusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Bł. ks. Gerhard Hirschfelder (1907-1942) – niezłomny duszpasterz młodzieży i błogosławiony ziemi kłodzkiejFitych, Tadeusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Bogarodzica Dziewica w tajemnicy Chrystusa i Kościoła w świetle potrydenckiego Officium parvum Beatae Mariae VirginisPałęcki, Waldemar (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Chrześcijańska architektura sakralna – problem świątyń desakralizowanych oraz przestrzeni parasakralnychRabiej, Jan (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)The notion sacrum summarizes the transcendent horizon of human’s consciousness {homo religiosuś). Hierophany acts are states in which a man experiences a participation in the reality of sacrum is witnessing its views, has an insight behind the “mystery of the curtain” the characters, places, buildings, in which the assimilation of sacral space’s values occur, are the anticipation forms of the same reality – initiated by a man. They are an essence of places of worship, sanctuaries and churches. Signs – appropriate to the sacral spaces, we find today in the architecture, which does not serve to functions of religious cult: in museums, concert halls and wellness centers. At the same time, it becomes more common to transform structures originally sacred into secular functions – from the widely understood culture, through the housing to the entertainment. These phenomena enhanced the state of “confusion” in a semantic dimension of the contemporary architecture – especially the sacral architecture. The crisis of the contemporary Christian church architecture is related to an increasing relativization of values identified with the concept of sacrum. A permanent source of references, from which the creators of modem churches bring inspirations, is a liturgy – act of believers’ community rooted in the tradition and conditions of the space and time.Pozycja Hezychastyczna teoria teotyzacji człowieka i jej wpływ na przedstawienie światłości w ruskiej ikonografii XIV-XV wiekuCyrek, Olga (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)The article describes the theory of man’s deification developed by Gregory Palamas (d. 1359) and its impact on the iconography of the fourteenth and fifteenth century concept teosis mainly influenced the image of light on images. Particularly evident in the work of artists working in Ruthenia, such as Greek Teofanes (d. 1410) and Andrew Rublev (d. 1430). The vision of light was important not only for ascetics who sought to be achieved through prayer and contemplation. Light was also expressed over the icon with color, mostly by white or gold. Painters usually avoid dark colors and used color palettes illuminated. Sometimes, however, wanted to emphasize the inscrutability of God, and therefore painted light around the body of Christ in shades of dark blue or green. It is significant that the two greatest artists of other Russians on the icons light imagined “Transfiguration” and “Trinity” Teofanes emphasized the greater the contrast and brightness and darkness, and painted a light suddenly pouring only at certain places on the icon. However, in the works of Rublev light uniformly permeates the image plane and spreads evenly. It is cheerful, has a positive message and indicates the transfiguration and deification of the world.Pozycja II Tarnowskie Dni Cecyliańskie (Tarnów, 18, 21 i 22 listopada 2012 r.)Piekarz, Grzegorz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Inicjacja chrześcijańska dorosłych według Rytuału dla katolickich diecezji w USAKrakowiak, Czesław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Kantor psalmu, psałterzysta, psalmistaFilaber, Andrzej (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Kongresy eucharystyczne jako szczególne formy kultu eucharystycznego. Aspekt prawnyAdamczyk, Jerzy (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Kontemplacja oblicza Chrystusa zadaniem i podstawą programów duszpasterskich Kościoła trzeciego tysiącleciaRopiak, Sławomir (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Kształtowanie się kultu i nauki o Maryi – „Róży Duchownej”Wojtczak, Adam (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)The article presents the development of the devotion to, and teaching about, the Blessed Virgin Mary – Mystical Rose (Rosa Mystica) in the life of the Church. It consists of three points. The first points out how the Bible is very restrained in its use of rose metaphors in general, mainly due to its profanation in ancient pagan civilizations (roses were used to decorate goddesses and lecherous lips). In fact, the Hebrew text makes no mention of it at all, while Greek and Latin texts of the deuterocanonical books (Wisdom of Sirach) refer to its symbolism only a few times. At first, the Fathers of the Church were equally guarded. Only later did they overcome the stigma of pagan connotations associated with the rose, and used it metaphorically to express the Blessed Virgin’s spiritual beauty. Thus theological and devotional foundations for the title “Mystical Rose” were established. Historically, the title emerges in the Middle-Ages. This leads to the second point, namely, how the term came into being and who it was that contributed to its dissemination (writers, mystics, liturgy, poetry, sacred art, and pilgrimage centers). The third point concentrates on the modem development of the devotion and teaching about the Rosa Mystica. It first points out the role of the Rosary and the Litany of Loreto in the popularization of the title. It then demonstrates that the height of its popularity coincided with the baroque period, which relied heavily on biblical, patristic and medieval Marian symbolism. The cult of the Mystical Rose appeared in preaching, poetry, hymns and iconography. Teaching about her flourished in numerous theological works, whose authors attempted to build their Mariology based solely on the Litany of Loreto. The Enlightenment put a damper on the devotion and to the teaching about Rosa Mystica. However, by the end of the 19th century and throughout the 20th both the devotion and teaching about it was slowly restored. Noteworthy in the process of its reemergence are the reflections of Blessed John Henry Newman. Soon, Marian sanctuaries where the Mystical Rose is venerated (Fontanelle, Gostyń) began to thrive and post-councilor popes would bear them gifts of golden roses. Theologians began to explore the theological significance of beauty, thus making the mystery of Mary more accessible. This, in tum, evoked interest in her mystical life, which is the hermeneutical key to understanding her spirituality.Pozycja Liturgia w różnych Kościołach. Podstawowe kwestie liturgiczne w międzykonfesyjnej perspektywie Sympozjum AKL (Chur / Szwajcaria, 3-7 wrzesień 2012 r.)Mateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Muzyka instrumentalna w liturgii po soborze watykańskim IIWiśniewski, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Omówienie nadesłanych książekKoenig, Franciszek (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Osterfest in PolenGrześkowiak, Jerzy (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Po krótkim wprowadzeniu teologicznym do obchodu świąt Wielkanocy, autor opisuje polskie zwyczaje ludowe związane z obchodem tych świąt. Omawia najpierw bardzo rozpowszechniony zwyczaj błogosławienia pokarmów na rodzinny stół wielkanocny, Zwyczaj ten ma miejsce w Wielką Sobotę i jest połączony z nawiedzeniem Grobu Pańskiego i adoracją Najświętszego Sakramentu. Kosztowanie poświęconych pokarmów, dzielenie się jajkiem i składanie sobie życzeń świątecznych rozpoczyna wielkanocne śniadanie i całodniową rodzinną biesiadę. Autor tłumaczy również dlaczego poświęca się wielkanocne baranki i inne potrawy, w tym także jajka. Wyjaśnia symbolikę tych potraw oraz tłumaczy wielkanocną symbolikę zająca. Opisuje także zwyczaj polewania się wodą (dyngus) w poniedziałek wielkanocny.Pozycja Paschalny wymiar obrzędu „Mandatum” podczas Mszy Wieczerzy Pańskiej Wielkiego CzwartkuKwiatkowski, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)The article presents the paschal dimension of the most distinctive element of the Mass of the Lord’s Supper, which is the Mandatum, or the rite of the Washing of the Feet. This rite is strictly related to the establishment of the Eucharist in the Upper Room and the death of Jesus on the Cross. The first part of the article elaborates on the theology of the Mandatum rite. The rite of the Washing of the Feet is a sign of unconditional love and humble service. It also symbolizes our purification and our participation in the gift of Salvation in which we are able to partake through the Cross and Resurrection of Christ. The Mandatum clarifies the essence of every Eucharist. In the Eucharist which makes present the death and resurrection of Christ, the Lord comes to us in order to serve us through the gift of love and Salvation. In the second part, the article presents the history and place of the Mandatum in the renewed liturgy after Vatican II. In Christian antiquity, this rite was used during the liturgy of Baptism and the Mass of the Lord Supper. It was also observed in monastic communities. The Mass of the Lord’s Supper in its present form calls for the celebration of this rite immediately after the homily. Considering the deep meaning of this rite, priests should be encouraged to make sure that they do not neglect it in their parishes during the Mass of the Lord’s Supper.Pozycja Posługa zakrystianina i jego formacja liturgicznaEkert, Helmut (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Reforma i odnowa liturgii po Soborze Watykańskim II. XLVIII Sympozjum Wykładowców Liturgiki na wydziałach teologicznych i w wyższych seminariach duchownych (Kalwaria Zebrzydowska, 11-13 września 2012 r.)Mateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Rivista Liturgica (2011), nr 5-6; (2012), nr 1-4Lijka, Kazimierz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Ruch liturgiczny rezultatem powrotu do źródeł liturgicznych. III Międzynarodowe Sympozjum Liturgiczne „Ad fontes liturgicos” (Preszów, 25-26 października 2012 r.)Mateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)