Ruch Biblijny i Liturgiczny, 2007, Tom 60, nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/39090
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Teraz wyświetlane 1 - 10 z 10
Pozycja Konferencja naukowa „Wielcy kaznodzieje Krakowa” (Kraków, 12 października 2006)Wojnowski, Sebastian (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2007)Pozycja Przedmiot nawrócenia w świetle wypowiedzi Ap 3, 3aSzymański, Piotr Florencjan (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2007)Pozycja Anna Świderkówna, Rozmowy o Biblii. Opowieści i przypowieści, Warszawa 2006.Ormanty, Stanisław (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2007)Pozycja Jednak „dzieje starożytnej Palestyny”, czyli kilka uwag terminologicznychNiesiołowski-Spanò, Łukasz (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2007)Pozycja Opactwo Solesmes – pierwszy ośrodek ruchu liturgicznegoMieczkowski, Janusz (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2007)The nineteenth century liturgical movement was the work of the Benedictines. It was beginning from the monastery of Solesmes, where lived and worked the first abbot Prosper Guéranger (1805-1875). Monks of the Order of Saint Benedict rediscovered the significance of the mass liturgy as a source of renewal of the life and teaching of the Church. Guéranger was determined to create a new Christian institution for the time. On 11 July 1833 he started living the Benedictine life with six other monks. The papal letter of 1837 clearly stated that Solesmes was “to revive pure traditions of worship”. So Guéranger initiated liturgical renewal. He determined that the role of Solesmes would not be direct intervention in parishes but perfection of the rites and intellectual formation of the monks. They did it for all history of the abbey to give to the Christian people an example by perfect liturgical celebration, theological reflection, historical research and publications (the most famous Guéranger’s publications were Institutions liturgiques and Liturgical Year). Special place in this work was discussion over restoration of Gregorian chant.Pozycja „Cantando cum citharista”. W pięćsetlecie śmierci Władysława z Gielniowa, pod redakcją Romana Mazurkiewicza, Warszawa 2006, 190 s. (Studia Staropolskie. Series Nova, 12)Panuś, Kazimierz (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2007)Pozycja Kozioł dla AzazelaJędrzejewski, Sylwester (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2007)The rite included in Leviticus 16 belongs to penitential rites of purification. It may be a reminiscence of antic religious medical-magic rites, practiced in multiple regions of ancient world. The rites contained the idea of substitution, “magic elimination.” Sending the goat represents rejection of anything that should not and can not exist among the people of Israel. The desert as an “infertile” place, the theological idea of separating the good from the evil as well as the ancient idea of substitution point at the theology of penance expressed in the rite of separation. The text of Leviticus 16 applies the term sa‘ir for the goat. The same term is also applied in priestly text to describe demons relating to the misshapen form of Israel religion. There is an undoubted connection with the idea of Convenant that constitutes the basic background and point of reference for the rite of Leviticus 16.Pozycja Andrzej S. Jasiński OFM, Komentarz do Księgi Proroka Ezechiela. Rozdziały 1-10, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005, 244 s.Małecki, Zdzisław (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2007)Pozycja Przywołany – Posłany – Obecny. Bogactwo misji Ducha Parakleta obecnego wśród uczniów Jezusa na podstawie J 14-16Dąbek, Tomasz Maria (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2007)Pozycja Szafarz zwyczajny i nadzwyczajny w posłudze sakramentu EucharystiiCaban, Peter (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2007)This is a short but an apt study which deals with ministers of the Eucharist. It presents to readers the historical development of Eucharistic ministers from the ancient times up to the present recalling the newest Church documents on this subject. The aim of this study is to give an exact and fitting review of the history and of the present regulations for ordinary and extraordinary ministers of the Eucharist.

