Liturgia Sacra, 2007, R. 13, nr 2 (30)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/26903
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Beatyfikacja Marii Luizy Merkert (1817-1872) – „śląskiej samarytanki”Pierskała, Rudolf (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Formy przeżywania chrztu w starożytnościMajewski, Mariusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Rzeczywistość chrzcielna w skrutyniach wielkopostnychNowak, Jacek (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Nieszpory chrzcielne dawniej i dziśMatuszewski, Mateusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Baptismal vespers are a historic event and they are part of the liturgical treasure of the Church. Related to the annual Easter celebrations they are encouraged by the Vatican Council documents. The distinctive feature of baptismal vespers is a procession to the baptistery. In Rome exercising of these vespers is confirmed by the most outstanding sacramentaries. The exact order can be found in Ordo Romanus XXVII (67-94) which describes liturgy as it was held in the seventh century. The processional liturgy consisted of three stations: at St. John on Lateran, in the baptistery and at St. Andrew by the Cross. During subsequent centuries baptismal vespers spread throughout Europe, mainly in the area of today’s France and Germany. They were also known in other liturgical families of the Western Church. After the Vatican Council no precise pattern of the vespers was draw up. Local churches have their own formulas, e.g. Münster diocese. In Poland we have two proposals by bishop S. Cichy. The first one refers to the old baptismal vespers descriptions and anticipates three processions. The second takes into consideration the fact that the procession to the baptistery is not possible.Pozycja Wychowanie do świadomości chrzcielnejKrakowiak, Czesław (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Chrzest w duchowości protestanckiejNowak, Władysław (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja „Pobłogosław Panie, Boże, nas i te dary”, czy „Chwalimy Cię, Panie”? O poprawnej modlitwie przy posiłkuNadolski, Bogusław (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)The growth in recent times of publications on the subject of prayer before meals has prompted the following reflection: what is the source and what is the sense of prayer before and after meals. An unrivaled model for those kinds of prayers is the home liturgy of our brothers in faith of the First Covenant. The host kept watch during ceremonial banquets that they should praise God before the reception of every dish. The texts of these prayers have survived until our time (Berakot). In Christianity we see the Manichean tendency of a sharp difference between sacrum and profanum. Instead of blessing the Lord for His goodness, it is fitting to say bene – dicere, the asking for the blessing of things has taken the primary place. That is not only an unthinkable thing for Israelites, but is also an evident withdrawal from the sense of such prayers. Communal meals present an excellent occasion to praise God through song (the first mention we have of praying through song before meals is a song book from Venice dated 1603 – in which are remembered the psalms Hallelu which were sung before the end of the Jewish paschal feast). From there are taken the propositions for the texts and melodies of those kinds of prayers.Pozycja Obraz Chrystusa Króla w Liturgii Godzin Kościoła. Uroczystość Jezusa Chrystusa Króla WszechświataSuperson, Jarosław A. (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Liturgia w Ormiańskim Kościele ApostolskimMatwiejuk, Kazimierz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Liturgia sakramentów w greckokatolickich trebnikach ruskich XVII i XVIII w.Nowakowski, Przemysław (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Najstarsze zapisy wzorcowych melodii tonów i antyfon do kantyków ewangelicznychBernagiewicz, Robert (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Melodie oficjów rymowanych w antyfonarzach Andrzeja PiotrkowczykaBodzioch, Beata (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja 300 lat Gorzkich ŻaliSienkiewicz, Jerzy (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Płótno jako tkanina duszy artystyLudwiniak, Zdzisława (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Portraits are usually commanded. A self-portrait are an expression of an artist’s needs. One painting that is made not by a man’s hand but by the hand of God Himself is the Shroud of Turin. This is the first self-portrait painted by God. Until the beginning of the seventeenth century, all of Europe’s greatest painters such as Cimabue, Masaccio, Bellini, Antonello da Messina, Tycian, Rafael, Dürer, while painting Jesus Christ, turned to the image depicted on the Shroud of Turin. Paintings made by a man’s hand, faces on coloured-up wedding photos, grimaces. How very often they do uncover the dirt, sin or ugliness. As if these were the values to be emphasized. From a doctrinal standpoint each man is to be looked upon as an icon of God. What icon am I? I – that means, each of us, every artist.Pozycja Międzynarodowy Kongres Liturgiczny w Rzymie "Per ritus et preces – sacramentalità della liturgia" (Rzym 16-18 maja 2007 r.)Skóra, Maciej (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Duchowość liturgiczna w świetle sakramentu chrztu. XLIII Sympozjum Wykładowców Liturgiki w Straszynie (Straszyn k. Gdańska, 10-11 września 2007 r.)Kobienia, Joachim (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Kościół potrzebuje sztuki. VI Międzynarodowa Konferencja z cyklu „Kościoły naszych czasów” w ramach SacroExpo (Kielce, 16-18 czerwca 2007)Nadrowski, Henryk (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi (18-20 października 2007 r.)Niegowski, Krzysztof (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Omówienie nadesłanych książekPieczka, Michał (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja La Maison-Dieu (2007), nr 1-2Kobienia, Joachim (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)