Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2018, nr 25
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/6178
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Wskazania wychowawcze we współczesnym nauczaniu KościołaMazur, Radosław (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Współczesne dokumenty Kościoła, nawiązując do tradycji wcześniejszych, chętnie podejmują temat wychowania, zarówno mając na uwadze wychowanie ogólne człowieka, jak i wychowanie religijne. Zagadnienie to jest również częstym tematem wypowiedzi papieży, jak i refleksji katechetycznej. Opracowanie prezentuje panoramę posoborowego nauczania Kościoła zarówno dotyczącą określenia i istoty wychowania, relacji między wychowawcą a wychowankiem, jak i określającą cele wychowawcze i sposoby ich osiągnięcia. Zebrane wypowiedzi składają się na całościową wizję wychowawczą charakteryzującą się szacunkiem dla procesu wychowania, ale i wychowanków, a także odnoszącą ich zarówno do doczesnego, jak i wiecznego celu wychowania.Pozycja Nowe czasy – nowe możliwości. Polityka w nowej przestrzeni politycznejWnuk, Ewa (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Celem artykułu jest przedstawienie wyzwań, jakie stawia człowiekowi współczesna przestrzeń polityczna. Autor wyjaśnia szeroki i wąski zakres przestrzeni politycznej, a także różnicuje ją od przestrzeni publicznej. Ukazuje człowieka działającego tu i teraz, w określonych uwarunkowaniach współczesnego świata i w sposób nieunikniony zanurzonego w świat polityki przez bierne i czynne prawo wyborcze. Stawia pytania o moralną ocenę indyferentyzmu politycznego, a także o to, czy netarchia i e-demokracja może stać się nową przestrzenią polityczną dla współczesnego człowieka. W przygotowaniu artykułu posłużono się metodą krytycznej analizy wybranych tekstów, badań, dostępnych opracowań i obserwacji dotyczących prezentowanego tematu.Pozycja Franciszek Blachnicki – uomo pasquale e libero. Uno sguardo storico-pastoraleWypych, Dariusz (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Artykuł przedstawia – umiejscawiając w określonym kontekście historycznym – konkretną osobę, która doświadczyła we własnym życiu misterium paschalnego Chrystusa. Zostały nakreślone zewnętrzne okoliczności rysu biograficznego sł. b. ks. Franciszka Blachnickiego oraz dynamika życia wewnętrznego w ujęciu paschalnym, biorącym swój początek w chrzcie. Ciągła walka z egoizmem jako nieustanne przejście (pascha) od własnego „ja” – esse naturale do człowieka nowego – esse supernaturale, przechodzenie od wad i ułomności do cnoty, od tego, co zniewala, do wolności przyniosły widoczne owoce w duszpasterstwie. Istotnie są one możliwe jedynie wtedy, gdy duszpasterz świadomie dzieli swój los z losem Chrystusa paschalnego. On jest umęczony krzyżem i ukoronowany chwałą zmartwychwstania.Pozycja Kradzież w wypadku koniecznym w systemach totalitarnychZieliński, Jarosław (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Artykuł przybliża zagadnienia związane z posiadaniem dóbr materialnych i sposobami ich gospodarowania zgodnie z zamysłem Stwórcy, a na przykładzie sytuacji głodu omawia zagadnienie kradzieży w wypadku konieczności. W dalszej części analizowane są zagadnienia dotyczące niesłusznego przywłaszczania cudzej własności oraz kwestia obrony wolności człowieka i jego prawa do posiadania własności. Pokazane zostały zagadnienia sprawiedliwości społecznej, która ma przyczyniać się do tworzenia społecznego dobra wspólnego, tak aby w proporcjonalnie równym stopniu mogły w nim uczestniczyć wszystkie grupy i klasy społeczne, oraz sposób traktowania człowieka i dóbr materialnych w systemie totalitarnym. W analizie końcowej wykazano, że siódme przykazanie jest normą powszechnie obowiązującą.Pozycja L’atto di appartenenza alla Chiesa secondo Karl RahnerProniewski, Andrzej (Uniwersytet Szczeciński, 2018)W artykule jest podjęta refleksja na temat Aktu przynależności do Kościoła w ujęciu Karla Rahnera. Tożsamości Kościoła nie można sprowadzić jedynie do wspólnoty, która zarządza sakramentami jako narzędziami zbawienia. Kościół jest sakramentem darowanym przez Chrystusa światu. Kościół jest rzeczywistością dialogu zbawczego Boga z ludzkością. W nim ten dialog się konkretyzuje indywidualnie i wspólnotowo. Rozpoczyna się on wraz z przyjęciem sakramentu chrztu. Chrzest warunkuje pełny udział w Kościele. Chrzest jest sakramentem łaski Boga udzielanej ludziom jako usprawiedliwienie, które zwycięża na zawsze ludzkie winy i grzechy tym, którzy go przyjmują.Pozycja Ustalenie istnienia lub nieistnienia, unieważnienie i rozwiązanie małżeństwa w polskim prawie rodzinnym oraz stwierdzenie nieważności i rozwiązanie małżeństwa w prawie kanonicznym Kościoła katolickiegoRozmiarek, Karolina (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Małżeństwo jako instytucja prawna zostało uregulowane zarówno w polskim prawie rodzinnym, jak i w prawie kanonicznym Kościoła katolickiego. W obu tych porządkach prawnych przewidziano również instytucje, których wykorzystanie może zadecydować o dalszym bycie prawnym konkretnego związku małżeńskiego. W polskim prawie rodzinnym zalicza się do nich ustalenie istnienia lub nieistnienia, unieważnienie i rozwiązanie małżeństwa, natomiast w prawie kanonicznym Kościoła katolickiego - stwierdzenie nieważności i rozwiązanie małżeństwa. Mimo że analiza tych instytucji prawnych pozwala dostrzec pewne podobieństwa między poszczególnymi z nich, to jednak prowadzi do ogólnego wniosku, że instytucje cywilne i instytucje Kościoła katolickiego nie mogą być ze sobą utożsamiane.Pozycja Polska pedagogika katolicka a wychowanie młodego pokolenia do odpowiedzialności społecznej w szkołach katolickichZakrzewska, Aldona (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Punktem wyjścia podjętych rozważań jest pedagogika katolicka jako jeden z nurtów pedagogiki chrześcijańskiej, na której opierają się w swojej działalności dydaktyczno-wychowawczej niektóre placówki edukacyjne – głównie katolickie. Ma ona zatem konkretne implikacje praktyczne, warunkuje w rzeczywistości edukacyjnej wychowanie dzieci i młodzieży w całej złożoności tego wychowania. Jednym z jego ważnych płaszczyzn jest przygotowanie młodego pokolenia do życia obywatelskiego – podjęcia odpowiedzialności nie tylko za swoje losy, ale losy grup społecznych, w których postawiona jest dana jednostka – społeczności rodzinnej, środowiska lokalnego, narodowej, państwowej, europejskiej, światowej. W zakresie przywołanych kontekstów w niniejszym artykule została podjęta próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób podstawowe cechy determinujące tożsamość pedagogiki katolickiej – takie jak: chrystocentryzm, pedagogia autorytetu i miłości, personalizm, nadprzyrodzoność, uniwersalizm oraz pozytywny charakter – mogą wpływać na kształtowanie w dzieciach i młodzieży świadomości i potrzeby podjęcia odpowiedzialności społecznej.Pozycja Karol Tarnowski, W mroku uczonej niewiedzy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, ss. 340.Napadło, Marcin (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Pozycja Ks. Andrzej Józef Delerdt, Źródło łask boskich nieprzebrane. Matka Boska Bolesna ze Skrzatusza i Jej historia, pod red. A. Borysowskiej, Ks. T. Ceynowy, Szczecin 2017, ss. 59.Wąsowicz, Jarosław (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Pozycja Uwagi Ludwiga Wittgensteina na temat Pisma ŚwiętegoGoniszewski, Piotr (Uniwersytet Szczeciński, 2017)Celem niniejszego artykułu jest analiza kilku uwag L. Wittgensteina, których tematem jest Pismo Święte. Egzegeza tych fragmentów ma charakter pewnego wglądu i rozjaśnienia często niejasnych wypowiedzi austriackiego filozofa na temat Biblii. Uwagi Wittgensteina są zestawione również ze współczesnymi historyczno-krytycznymi poglądami na temat ksiąg biblijnych. Wybrane do analizy fragmenty, mimo że nie pochodzą z „oficjalnych” dzieł austriackiego filozofa, czyli Traktatu logiczno-filozoficznego oraz Dociekań filozoficznych i prawdopodobnie nigdy nie miały zostać opublikowane, są jednak świadectwem jego intelektualnej aktywności i stanowią ważne źródło dla filozofii religii.Pozycja What is invariant? On the possibility and perspectives of the evolutionary theologyGrygiel, Wojciech P. (Uniwersytet Szczeciński, 2017)The evolutionary theology is a new branch of theology in which the dynamic picture of the origin and development of life in Universe by means of the adaptive processes governed by the natural selection is considered to be the adequate ontological foundation. The presented paper surveys the challenges that the implementation of the evolutionary ontology presses upon selected basic theological issues: methodology of theology, natural theology, the doctrine of the original sin and the problem of suffering and evil. It will be argued that the large extent of the expected modifications within the theological expression as the dynamic ontology is introduced qualifies as the change of the theological paradigm similarly to how the changes of the paradigms in sciences lead to the scientific revolutions. Finally, a novel model of the rationality of the development of the theological doctrine will be proposed where the hermeneutics of continuity and the hermeneutics of rupture are not in opposition but they contribute to the overall rationality as its complementary constitutive principles.Pozycja Relacja między chrześcijaństwem a kapitalizmem w myśli Macieja Zięby OPJasiński, Karol (Uniwersytet Szczeciński, 2018)W artykule przedstawiono podstawowe idee polskiego dominikanina, teologa i filozofa Macieja Zięby dotyczące trzech ważnych kwestii: moralnego i chrześcijańskiego wymiaru ekonomii, chrześcijańskiego kontekstu kapitalizmu oraz relacji chrześcijaństwa do dóbr materialnych. Artykuł składa się z trzech części. Pierwsza dotyczy przywrócenia moralnego i religijnego wymiaru działalności gospodarczej i jej skutków (lepsze funkcjonowanie firm, społecznie zaangażowane chrześcijaństwo, ocena systemów gospodarczych z punktu widzenia ludzkiej godności). W drugiej części autor zwraca uwagę na chrześcijańskie źródła kapitalizmu (antropologia z koncepcją osoby i tradycja biblijna). W trzeciej części ukazano stosunek chrześcijaństwa do dóbr materialnych (własność prywatna jako podstawa życia gospodarczego, ludzka natura i nauczanie Biblii jako fundament własności prywatnej, indywidualny i społeczny cel własności prywatnej, etos pracy, pozytywny wymiar bogacenia się, interesu prywatnego i zysku).Pozycja Actio i contemplatio – dwa skrzydła apostolatu bł. Bolesławy M. LamentKimsza, Radosław (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Bł. Bolesława Lament reprezentuje nurt duchowości chrześcijańskiej właściwy osobom konsekrowanym: kontemplacyjno-apostolski. Te dwa wymiary składają się na treść niniejszego artykułu. Autor dokonuje syntezy actio i contemplatio w życiu bł. Bolesławy, czyniąc w ten sposób jeden, najbardziej właściwy chrześcijańskiemu życiu, model czerpiący z szeroko pojętej mistyki, prowadzącej do apostolskiego działania i apostolskich dzieł ukierunkowujących na mistykę.Pozycja Przepowiadanie apostolskie w tajemnicy objawienia BożegoKrólikowski, Janusz (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Przepowiadanie, zarówno Chrystusa, jak i apostołów, stanowi kluczowy element objawienia Bożego. Sobór Watykański II w konstytucji Dei Verbum dokonał najpierw ścisłego połączenia wydarzeń i słów w tajemnicy objawienia Bożego, a potem dowartościował słowo wyjaśniające, którego szczególną formą jest przepowiadanie. Soborowa konstytucja skłania nas zatem do refleksji nad teologicznym znaczeniem „przepowiadania apostolskiego”, wychodząc przede wszystkim od jego specyfiki - „jedyności”, którą ukazuje i poniekąd kodyfikuje początek tego przepowiadania w czasach apostolskich, a następnie do określenia jego znaczenia w życiu Kościoła oraz wpływu „normatywnego” na wszelkie przepowiadanie w Kościele. Niniejszy artykuł proponuje kilka wstępnych uwag teologicznych odnośnie do przepowiadania apostolskiego, które w dalszej perspektywie pokazują także specyfikę i znaczenie wszelkiego przepowiadania w Kościele.Pozycja Nowe paradygmaty wychowania w środowisku cyfrowymŁuszczek, Krzysztof (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Rozwój współczesnych mediów wywiera istotny wpływ na różne aspekty ludzkiego życia. U jego podstaw leżą intensywne zmiany technologiczne, jakie dokonują się w mediach. Stanowią wyzwanie dla badacza i szansę dla animatorów życia społecznego. Od lat prowadzone są badania nad znaczeniem mediów dla wychowania. Ich socjalizacyjny wpływ na młode pokolenie jest uznany i przebadany w wielu przejawach. Niemniej jednak paradygmaty przyjmowane w prowadzeniu tych badań muszą ulec rewizji. Nowe technologie zmieniają charakter owego socjalizacyjnego wpływu. Artykuł próbuje dokonać rewizji kilku takich paradygmatów: potraktowanie młodych użytkowników nowych technologii jako bardziej kompetentnych w posługiwaniu się nimi, bezwarunkowe uznanie technologii jako narzędzia zdobywania wiedzy, kierunek transformacji mediów. Pedagogika powinna wziąć pod uwagę nowe paradygmaty, aby pomóc dorastającemu młodemu człowiekowi odnaleźć się w środowisku wychowawczym silnie nasyconym nowymi technologiami - z jednej strony uchronić przed całkowicie nowymi niebezpieczeństwami, a z drugiej wykorzystać szansę, jaką niosą.Pozycja Święta Rodzina – żywą ikoną Trójcy ŚwiętejBłasiak, Paweł (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Artykuł porusza kwestię obrazu Boga w człowieku. Poszukuje go na płaszczyźnie społecznej w aspekcie relacji człowieka z innymi. Człowiek zostaje stworzony jako mężczyzna i kobieta, na obraz Boga, który Pierwszy jest relacją Osób Trójcy Świętej. Człowiek jednak przez grzech zrywa relację z Panem Bogiem. Mimo to Pan Bóg nie rezygnuje ze swojego stworzenia. Posyła Syna, aby odszukać człowieka i zbudować na nowo relację Bóg-człowiek. W swojej mądrości i na swój sposób poucza człowieka o sobie samym, komunikuje się z człowiekiem przy pomocy słów, znaków, obrazów. Święta Rodzina z Nazaretu, w której urodził się i wychowywał nasz Pan Jezus Chrystus, która powstała dzięki Maryjnemu fiat i pokorze św. Józefa, w odbiorze autora niniejszego artykułu może również być sposobem komunikacji Boga z człowiekiem. Bóg, który jest w doskonałej relacji Trójcy, ukazuje w Świętej Rodzinie wzór relacji interpersonalnych opartych na communio caritatis, które ludzie mogą naśladować w swoich rodzinach, a przez to zbliżać się do poznawania Boga nie tylko na płaszczyźnie intelektualnej, lecz doświadczać Go w swoim życiu właśnie przez relacje z innymi. Święta Rodzina z Nazaretu może być określona Ziemską Trójcą Świętą, to znaczy może być odczytana jako żywa ikona Trójcy Świętej, która poprzez siebie odsyła do poznania Boga w Trójcy Świętej Jedynego. Sama nie będąc Bogiem, przez swoje cnoty ukazuje Go.Pozycja Wąż uczyniony przez Mojżesza i wąż z Edenu. Od tradycji historycznej do koncepcji teologicznejLemański, Janusz (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Przedmiotem analizy w tym artykule jest najpierw samo pochodzenie i znaczenie kultu węża Nechusztana w Jerozolimie, którego powstanie łączone jest z Mojżeszem (2 Krl 18,4). W dalszej części analizowane są odniesienia kontekstualne Lb 21,4-9 perykopy stanowiącej etiologię dla informacji z 2 Krl 18,4. Na tym tle pokazane zostaje kluczowe teologiczne znaczenie tej perykopy w aktualnym kontekście (zwłaszcza w relacji do Wj 15,22-26; Lb 11). Wreszcie trzeci etap analizy to porównanie Lb 21,4-9 z Rdz 3,1-(15)-24, dokonane z wykorzystaniem elementów metody narracyjnej. Zestawienie obu teksów pozwala odczytać etiologię węża z miedzi wykonanego przez Mojżesza jako tekst ilustrujący w praktyce paradygmatyczne opowiadanie o przyczynach braku zaufania wobec Boga i jego skutkach z Rdz 3.Pozycja Sympozjum naukowe „Święty Otton. Apostoł Pomorza” (Słupsk, 4 grudnia 2017 r.)Krawiec-Złotkowska, Krystyna (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Pozycja Sprawozdanie z konferencji naukowej „Liturgia i muzyka liturgiczna we współczesnej debacie teologicznej”, Koszalin, 18 listopada 2017 r.Bilski, Łukasz (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Pozycja Sprawozdanie z sympozjum naukowego „Wychowanie katolickie w dobie współczesnych przemian”, Koszalin, 6 maja 2017 r.Mazur, Radosław (Uniwersytet Szczeciński, 2018)