Polonia Sacra, 2021, R. 25, Nr 4 (66)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/5096
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Zwrot ku mariologii maksymalistycznej – na przykładzie nauczania ks. Dominika Chmielewskiego SDBWiśniewski, Sebastian (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)Tematy, które zostały podjęte w niniejszym artykule, dotyczą roli Maryi w dziele zbawienia i Jej miejsca w życiu chrześcijanina. Kościół chce mówić o Maryi bez wyolbrzymiania i pomniejszania Jej zasług. Pojawiają się jednak tendencje maksymalistyczne w mariologii, które należy badać. Kanwą do niniejszych rozważań stały się twierdzenia mariologiczne głoszone przez ks. Dominika Chmielewskiego SDB, które mogą budzić pewne wątpliwości teologiczne.Pozycja Głosić odważnie na rozstajach dróg. Zadania głosiciela słowa Bożego w środowisku zsekularyzowanymSzewczyk, Leszek (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)Celem niniejszego opracowania jest prezentacja zadań stawianych współczesnym głosicielom słowa Bożego w kontekście dokonujących się procesów sekularyzacyjnych. Procesy te wymagają nie tylko przenikania głoszenia słowa Bożego pierwotną gorliwością i zapałem apostolskiego przepowiadania. Wśród najważniejszych zadań stojących przed kaznodziejami głoszącymi w środowisku zsekularyzowanym należy wymienić: głoszenie z posłania i w imieniu Kościoła, głoszenie słowa Bożego, mimo niesprzyjających okoliczności i zagrożeń, budzenie pragnienie Chrystusa w sercach słuchaczy oraz odważne głoszenie na rozstajach dróg. Ostatni punkt opracowania zawiera omówienie najważniejszych zagrożeń stojących przed współczesnymi głosicielami słowa Bożego.Pozycja The Torment of Preaching and Listening in a Pluralistic SocietyŠuráb, Marian (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)The homily is an act of communication that consists of three elements: the preacher, the listener, and the homily. The purpose of homilies is to update the message of salvation and encourage the faithful to live the gospel. The homily as communication should take place in a peaceful environment. If this is not the case, preaching and listening may result in suffering. The paper mentions several reasons why this happens. The preacher may suffer from a new cultural and religious circumstance, authority issues, impaired spirituality, personal difficulties, loss of enthusiasm and fear or excessive stage fright. For listeners, the torment of listening may be caused by unfulfilled expectations, a bad relationship with the preacher, or homilies that lack simplicity, are full of abstract sentences, are long or unprepared.Pozycja Kazania w kulturze polskiej. Edycje kolekcji tematycznychPanuś, Kazimierz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)W latach 2012–2019 w ramach dwóch konkursów finansowanych z Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (NPRH) wydano 7 obszernych tomów antologii kazań. To „monumentalne dzieło” (prof. Alina Nowicka-Jeżowa, UW) mieści na ponad czterech tysiącach stron teksty kazań zarówno znanych i docenionych kaznodziejów, jak i mówców minorum gentium, komentarz naukowy do nich oraz aparat krytyczny. Seria, której wspólny tytuł brzmi: Kazania w kulturze polskiej. Edycje kolekcji tematycznych, „wyrasta powoli na jedną z najważniejszych w polskiej humanistyce XXI wieku” (prof. Roman Mazurkiewicz, UP). Po latach zaniedbań zespół badawczy projektu podjął na nowo szeroko zakrojone prace nad tym ogromnym i nierozpoznanym dotychczas zasobem źródeł, jakim są kazania. Artykuł przestawia stan badań nad dziejami kaznodziejstwa polskiego, założenia projektu Kazania w kulturze polskiej i uczestniczące w nim zespoły badawcze, kryteria doboru tekstów kazań, osiągnięcia w realizacji projektu oraz uwagi krytyczne wskazane przez recenzentów.Pozycja Słowo i obraz. Homilia w transmisji audiowizualnejDraguła, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)Artykuł podejmuje problem wpływu czynnika technologicznego na percepcję homilii głoszonej podczas Mszy św. transmitowanej w radiu, telewizji czy też za pomocą streamingu internetowego. Przepowiadanie słowa Bożego jest poddane tym samym prawom, co inne transmisje live. Homilia słuchana w radiu pozbawiona jest warstwy wizualnej, a homilia transmitowana w telewizji oraz Internecie dociera do odbiorcy w wersji wizualnej zmontowanej przez reżysera obrazu. Obie formy różnią się od homilii wysłuchiwanej i oglądanej na żywo w kościele. Percepcja uwarunkowana medium, za pośrednictwem którego dokonuje się transmisja, warunkuje recepcję treści kazania. I choć skuteczność nadprzyrodzona słowa Bożego nie jest deterministycznie powiązana ze skutecznością komunikacyjną czy retoryczną, medialne pośredniczenie w odbiorze kazania nie pozostaje bez wpływu na jego skuteczność.Pozycja Całun Turyński a relacje ewangelistów o Męce PańskiejBogacz, Roman (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)Chociaż w świetle nauki nie można z całą pewnością stwierdzić, że Całun Turyński jest płótnem, w które w czasie pogrzebu był owinięty Jezus Chrystus, to jednak przez analogię można przeprowadzić badania porównawcze danych o Męce Pańskiej wyprowadzonych z Ewangelii z wynikami badań syndonologów zajmujących się analizą naukową Całunu. Artykuł jest próbą takiego właśnie porównania relacji Ewangelistów z danymi z Całunu Turyńskiego. Okazuje się, że nie ma w tych danych żadnych sprzeczności, wręcz pasują one w całości do ewangelicznych opisów. Co więcej, opisy te w wielu punktach są lapidarne. Natomiast badania nad Całunem dostarczają wielu szczegółów, o których ewangeliści nie wspominają.Pozycja Między rygoryzmem a relatywizmem. Aspekty moralne współczesnych homiliiSwędrowski, Jerzy (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)Orędzie Jezusa Chrystusa stoi w centrum nauczania kaznodziejskiego. Cały wymiar moralny w chrześcijaństwie realizuje się w perspektywie osobowej i przybiera praktyczny wymiar w postępowaniu. Religia i moralność pozwala ukazać nowość chrześcijaństwa i miejsce człowieka wobec Boga, wobec siebie i wobec wspólnoty. Na przestrzeni wieków kerygmat pozostaje centrum przepowiadania, a sytuacja życiowa człowieka staje się przestrzenią współpracy z Bożą łaską. Skrajne postawy rygoryzmu i relatywizmu wypływają najczęściej z braku jedności w ludzkich postawach i kulturze. Objawiają się one poprzez moralizowanie i budowanie wniosków oderwanych od rzeczywistości. Drogą rozwoju jest odkrywanie jedności w Bogu i jedności z Bogiem. Kaznodzieja spełnia rolę keryksa i mistagoga i czerpie ze źródeł na wzór ojców Kościoła. Moralne powinności pozostają tak długo odległe od człowieka, jak długo nie nawiązuje on relacji osobowych.Pozycja Inspiracje Franciszka dla posługi słowaSławiński, Henryk (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)Tekst dotyczy inspiracji papieża Franciszka dla posługi słowa. Metodą jakościowej analizy tekstów jego dokumentów i wywiadów z nim zostały wydobyte następujące inspiracje: prymat przepowiadania w kluczu misyjnym; przepowiadanie zrodzone z doświadczenia i przeżywania wiary; przepowiadanie zrodzone z towarzyszenia ludziom; głoszenie z radością; potwierdzenie znaczenia homilii; dowartościowanie przygotowania homilii i kazań. Wymienione inspiracje Franciszka dla posługi słowa nie są nowe, stanowią raczej rozwinięcie nauczania Soboru Watykańskiego II i posoborowych papieży, a zwłaszcza Pawła VI. Mają one znaczenie dla Kościoła działającego na początku XXI wieku w środowisku zsekularyzowanym.Pozycja Kaznodzieja, coach czy influencer? Kogo preferuje współczesny odbiorca medialny?Ostafiński, Witold (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)Powszechność Internetu, innowacyjność technologiczna w publikowaniu treści audio i video w sieci internetowej to nowa rzeczywistość medialna i społeczna, która domaga się zrewidowania sposobu głoszenia słowa Bożego we współczesnym świecie. Nowe technologie stwarzają nowe szanse i większe możliwości wpływu na odbiorców poszukujących odpowiedzi nie tylko na egzystencjalne, ale także na duchowe, religijne i transcendentalne pytania. Większa obecność głosicieli słowa Bożego w Internecie oraz poszerzenie ich kompetencji o umiejętności coachingowe i influencerskie stwarza szanse do efektywniejszej ewangelizacji i skuteczniejszej prezentacji treści ewangelicznych.Pozycja Model Story Brand w procesie przygotowania homiliiKowalski, Rafał (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)Tekst traktuje o możliwości i sposobach wykorzystania modelu Story Brand, stworzonego przez Donalda Millera, amerykańskiego pisarza, mówcę i biznesmana, jako pomocy w formułowaniu jasnego przekazu marketingowego dla przedstawicieli firm, przekonujących klientów do swoich produktów lub idei w procesie przygotowania homilii i kazań. Autor, zachowując kontekst nauk teologicznych, omawia poszczególne etapy, prowadzące do stworzenia atrakcyjnej i skutecznej mowy, która będzie oddziaływała na myślenie i działanie słuchaczy. Wydobywa przy tym te elementy, które mogą przyczynić się do poprawienia jakości homilii. Czytelnik zatrzymuje się przy siedmiu „przystankach” modelu SB7, które mają go doprowadzić do przygotowania skutecznego, a przede wszystkim ciekawego i trzymającego w napięciu komunikatu. Nie naruszając nauczania Kościoła na temat treści, która powinna znaleźć się w homilii, autor wskazuje jak wykorzystać osiągnięcia nauk o komunikacji dla celów homiletycznych, czego efektem będzie nadanie właściwej struktury komunikatowi, którym w tym przypadku jest jednostka przepowiadania.