Polonia Sacra, 2024, T. 28, Nr 1

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/25433

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
  • Miniatura
    Pozycja
    Participation as “attingere” and Saint Thomas’ commentary on John 6:57
    Voorst, Johannes van (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024)
    Saint Thomas Aquinas’ notion of participation is developed by Cornelio Fabro with the notion of ‘attingere’. In this essay I address the importance of ‘participare’ as attingere by uncovering it in Aquinas’ commentary on John 6:57. I introduce the notion of supernatural participation of grace and Fabro’s development of the notions of ‘attingere’ as ‘partecipare per similitudinem’ and ‘partecipare per operationem’ for a fuller understanding of the notion of participation that Fabro holds to be so essential. Afterwards we will see a concrete example in the uncovering of said notions in the Angelic Doctor’s commentary on a central verse of the Bread of Life discourse. Thus, we will be able to see both (a) the importance of the notion of ‘participare’ and ‘attingere’ in Saint Thomas’ work, and (b) have a more profound understanding of a key aspect of the thought of the Doctor Communis on grace and the Eucharist.
  • Miniatura
    Pozycja
    The homily as a way to the synodal Church. The possibility of building a responsible laity
    Vodičar, Janez (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024)
    The first Church was formed during the Pentecostal speech of the apostles. The first forms of evangelization were narratives of personal experiences with Jesus. With the formation of structures in the Church, the role of authority in official proclamation in worship also developed. We will try to show how a communal sharing of God’s word is necessary for a communal participation in Christ’s sacrifice on the way to synodality. Pope Francis encourages everyone to bear witness to Christ. We would follow the words that pope Francis wrote in the “Evangelii Gaudium”: “We are not asked to be flawless, but to keep growing and wanting to grow as we advance along the path of the Gospel; our arms must never grow slack.” The fear of losing touch with the sources of Revelation and from the diversity of faith experiences must not stop us from seeking a word that would, as at the first Pentecost, inspire people to live the gospel. The primary responsibility for more believers to participate in the sacrifice of the Word in our liturgy lies with those who can speak today. We will point out guidelines on how to educate for greater participation and open the possibility for institutional change through the homily as we know it today. We will also point out some good practices that reflect the possibility of education for the testimony of all believers needed for a synodal Church.
  • Miniatura
    Pozycja
    Problemy społeczne XXI wieku w przepowiadaniu piekarskim do kobiet
    Szewczyk, Leszek (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024)
    Piekary Śląskie najczęściej kojarzone są z sanktuarium Matki Bożej Piekarskiej – Matki Sprawiedliwości i Miłości Społecznej. Pielgrzymki stanowe kobiet i dziewcząt do Piekar Śląskich mają doniosłe pastoralne i kulturotwórcze znaczenie przekraczające granice Kościoła lokalnego. Podczas pielgrzymek bardzo mocno akcentowana jest tematyka społeczna. Szczególną okazją do tego są otwierające pielgrzymkę wypowiedzi biskupów katowickich. W niniejszym opracowaniu przenalizowano przemówienia abp. Damiana Zimonia i abp. Wiktora Skworca wygłoszone podczas pielgrzymek stanowych kobiet i dziewcząt do Sanktuarium Matki Bożej Piekarskiej w latach 2001–2022. W wystąpieniach tych znajduje się omówienie i krytyczna analiza różnorodnych problemów społecznych występujących współcześnie w Polsce. Mówcy podejmowali zwłaszcza tematy życia i godności ludzkiej, małżeństwa i rodziny, praw i obowiązków obywatelskich, szacunku dla biednych i słabych, godności pracy ludzkiej, solidarności społecznej oraz troski o środowisko naturalne.
  • Miniatura
    Pozycja
    Lay persons in catechesis. Experience and challenges in the case of Slovenia
    Stegu, Tadej (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024)
    Unlike in most other countries, religious education did not return to public schools in Slovenia after the fall of communism. The Catholic Church intensively introduced and developed catechesis in parishes. The new Slovenian Catechetical Plan opens the door to consider the various forms of catechesis already taking place in parish communities and to a lifelong model of catechesis that is not confined to the period of childhood and adolescence. The article analyses the development of the field of catechesis in Slovenia and the role of lay catechists. It highlights the main trends and challenges in catechesis and some of the existing solutions that no longer look only at the age of candidates but take into account their maturity and readiness when preparing to receive the sacraments of initiation. The analytical research is further illuminated by the author’s personal experience as a layperson involved in catechesis.
  • Miniatura
    Pozycja
    Pielgrzymka jako pozalekcyjna forma katechezy
    Sroczyński, Piotr (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024)
    Artykuł przedstawia pielgrzymowanie jako pozalekcyjną formę katechezy oraz związane z nią wzrastanie uczniów do świętości. Ruch pielgrzymkowy składa się z trzech podstawowych elementów: człowieka, przestrzeni i sacrum. Warunki do uświęcenia stwarza przestrzeń pielgrzymkowa, ale najważniejszy jest człowiek, który podejmuje trud wędrówki. To od niego przede wszystkim zależy, czy otworzy się na świętość, podda się działaniu Boga. Sanktuarium, które jest celem trudu pielgrzyma, wyraża szczególną obecność Boga i tajemnicę Jego działania w czasie, ukrytą pod różnymi znakami historii. Dostrzeżenie i rozpoznanie tych prawd w sposób naturalny wyzwala w duszy pielgrzyma zdumienie i uwielbienie.
  • Miniatura
    Pozycja
    The role of lay people in religious education. The competency of correlation of the religious education teacher
    Reimer, Tibor (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024)
    The quality of religious education in schools is primarily a matter of the quality of the religious education teachers. In this paper we want to explore different professional perspectives on the acquired competences of the religious education teacher and we want to focus our attention on his specific competency of correlation to linking faith and the life of pupils, Church and school, and Church and society. Therefore, we understand the religious education teacher as a “tightrope walker” who is able to maintain a balance between these different environments.
  • Miniatura
    Pozycja
    Obchody liturgiczne Wielkiego Tygodnia w świetle współczesnych badań nad wydarzeniami paschalnymi
    Drzyżdżyk, Szymon; Rachwał, Karolina (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024)
    Wielki Tydzień uwieńczony porankiem zmartwychwstania Pańskiego od wieków był i jest najważniejszym wydarzeniem liturgicznym w ciągu roku. Pod względem wagi porównywać go można jedynie z dniem Pańskim – niedzielą. Obie celebracje biorą swój początek z judaizmu, gdzie szabat i święto Paschy traktowane były podobnie. Szabat był dniem dla Pana, a Pascha była najważniejszym świętem. Wydarzenia zbawcze są uwarunkowane czasem historycznym, co zostało odnotowane przez ewangelistów. Niestety mimo dokładności autorów Ewangelii wciąż trudno jest określić precyzyjną chronologię, czy nawet wskazać rok, w którym ukrzyżowanie miało miejsce. W poniższym artykule przedstawiono kształtowanie się tradycji obchodów Wielkiego Tygodnia wraz z historycznym odniesieniem oraz trzy współczesne propozycje datowania męki Pańskiej. Początkowym etapem był tak zwany spór o datę Wielkanocy i dlatego został on przedstawiony w pierwszej kolejności. Następnie ukazano dynamiczny rozwój tradycji obchodów Wielkiego Tygodnia w IV wieku, a na koniec zaprezentowano najnowsze badania historyczne obejmujące chronologię wydarzeń paschalnych.
  • Miniatura
    Pozycja
    Pawłowa zachęta do życia poddanego Duchowi Świętemu
    Klich, Anna Emmanuela (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024)
    Celem autorki jest ukazanie w artykule specyfiki życia chrześcijan wyjaśnianej przez św. Pawła w Liście do Galatów (5, 13–26). Pierwszym etapem analizy egzegetycznej było określenie kontekstu literackiego perykopy, które pozwoliło wskazać zasadniczą przyczynę odmienności życia wierzących, mianowicie przyjęcie daru zbawienia. W drugiej części artykułu została wyjaśniona zależność zachodząca między darem wolności a zdolnością do życia w miłości. Apostoł wskazuje na to, że nieprzyjęcie daru zbawienia uzewnętrznia się nieuporządkowaniem w sferze seksualnej, brakiem szacunku i przebaczenia do drugiej osoby, a nawet zerwaniem więzi z Bogiem. Trzecia część artykułu dotyczy owocu uległości Duchowi Świętemu przez wierzącego, jakim jest życie w miłości, radości, pokoju, cierpliwości, uprzejmości, dobroci, wierności, łagodności i opanowaniu. Uważność na Jego prowadzenie sprawia, że wierzący uzdolnieni są do przezwyciężania egoistycznych skłonności.
  • Miniatura
    Pozycja
    Oryginalna synteza nauczania Soboru Watykańskiego II. 50. rocznica wydania „U podstaw odnowy” kard. Karola Wojtyły
    Dobrzyński, Andrzej (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024)
    Artykuł ukazuje, że monografia „U podstaw odnowy. Studium o realizacji Vaticanum II” Karola Wojtyła jest oryginalną syntezą doktryny soborowej, mającą na celu pogłębienie świadomości wiary i kształtowanie chrześcijańskiej postawy odpowiedzialności za prawdę objawioną i za wspólnotę Kościoła. W przedstawieniu tej problematyki odwołano się do recenzji książki, które ukazały się w Polsce i zagranicą. Zaznaczono także genezę jej powstania oraz przedstawiono historię wydań i tłumaczeń na języki obce. Taka perspektywa, bez wchodzenia w merytoryczną analizą treści książki, upoważnia jednak do stwierdzenia, że monografia Wojtyły jest pozycją niedocenioną we współczesnej dyskusji o Vaticanum II i dla zrozumienia pontyfikatu Jana Pawła II jako procesu recepcji soborowej. W związku z tym potrzebne są pogłębione studia na monografią oraz kolejne jej wydania z odpowiednim wprowadzeniem i indeksami ułatwiającymi lekturę.